2018-11-01, 20:32
Medlem
Novotars avatar
AVSKEDSBREVET? Har det kommit ut här på FB? Kan ngn hjälpa mig finna det isf?
Citera
2018-11-01, 20:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vore ju bra om det vore så, då hade vi fått en förklaring men ingen jag har frågat idag kunde svara på det.
Vet inte vem mer man kan rådfråga
Jag tar och frågar Solglittret igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Dödsbevis utfärdas av den läkare som konstaterar att personen är död. Dödsbeviset är en A4-sida och innehåller uppgifter om personens namn, kön, personnummer, var och när avliden/påträffad död, senast sedd i livet, om man kan uttala sig om ev dödsdatum samt om misstanke finns att döden inte skett på naturlig väg.
Dödsbevisen är offentliga handlingar och ska tillsändas skatteverket inom ett par dagar, av den läkare som utfärdat dödsbevisen.
(...)
Mitt understrukna.
Är det verkligen läkaren som ska fastställa uppgiften "senast sedd i livet"? Det borde ju vara en polissak, en utredningsfråga.
Citera
2018-11-01, 21:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Mitt understrukna.
Är det verkligen läkaren som ska fastställa uppgiften "senast sedd i livet"? Det borde ju vara en polissak, en utredningsfråga.

Nix, det är det inte.
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1415212432/ug/ug-referens/article2453012.svt/BINARY/D%C3%B6dsbevis.pdf
Senast redigerad av Moosky 2018-11-01 kl. 21:26.
Citera
2018-11-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
AVSKEDSBREVET? Har det kommit ut här på FB? Kan ngn hjälpa mig finna det isf?
Nej, det har inte kommit ut. Jag undrar om det fanns substans i ryktena om en avskedsvideo.
Citera
2018-11-01, 21:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu ska det visst vara två av varandra oberoende vittnen, om jag fattar det rätt, för att det skall godtas som observation.

Annars borde även det funnits med på Moa (senast sedd). Vilket det inte gör eller så har man endast tittat på datum i januari. I nära anslutning till dödsfallen.

Vet du säkert att det är två av varandra oberoende vittnen?

Edit det gäller datum för "senast sedd i livet" på dödsbeviset
Senast redigerad av 57Emma 2018-11-01 kl. 21:20.
Citera
2018-11-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Nej, det har inte kommit ut. Jag undrar om det fanns substans i ryktena om en avskedsvideo.

Hade ett inlägg från 27 februari som postades av Avd.9 som många (även jag) såg som en trovärdig källa.
Leta efter inlägget nu men kan inte hitta det, men här är en kopia.
Där nämns videon som enligt inlägget ska vara bekräftat av en "vän till nära anhörig"

Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .
Citera
2018-11-01, 21:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nix, det är det inte.
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1415212432/ug/ug-referens/article2453012.svt/BINARY/D%C3%B6dsbevis.pdf

Tack.
Jag har två kommentarer till detta.
Uppgifterna om "senast sedd i livet" och "anträffad död" ser ut att vara föregivna. Dvs inga formulärsuppgifter som läkaren ska fylla i, utan något som det finns vetskap om på förhand. Annars borde det ju vara särskilda fält för dem. Men nu står dessa uppgifter ovanför det som läkaren kryssar eller fyller i.

Det andra är en fråga. Vad är det för implantat en döing kan ha, som kan explodera? Jag frågar av ren nyfikenhet. Ursäkta om du inte kan svara på det.
Citera
2018-11-01, 21:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tack.
Jag har två kommentarer till detta.
Uppgifterna om "senast sedd i livet" och "anträffad död" ser ut att vara föregivna. Dvs inga formulärsuppgifter som läkaren ska fylla i, utan något som det finns vetskap om på förhand. Annars borde det ju vara särskilda fält för dem. Men nu står dessa uppgifter ovanför det som läkaren kryssar eller fyller i.

Det andra är en fråga. Vad är det för implantat en döing kan ha, som kan explodera? Jag frågar av ren nyfikenhet. Ursäkta om du inte kan svara på det.

Pacemaker kanske.

Jag tror inte att man ändrar dödsdatumet på familjen i detta fallet utan registreringen kommer vara 2018-01-00 hos Skatteverket.

Som synes är dödsdatumet i mitt exempel sannolikt men inte säkert därav senast sedd.
Citera
2018-11-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Hade ett inlägg från 27 februari som postades av Avd.9 som många (även jag) såg som en trovärdig källa.
Leta efter inlägget nu men kan inte hitta det, men här är en kopia.
Där nämns videon som enligt inlägget ska vara bekräftat av en "vän till nära anhörig"

Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .

Så hemskt! 💔💔💔😢😢😢 Var barnen dödssjuka trots allt? Enligt den här källan tycks det ha gått snabbt från första suicidtankarna hos H tills hela familjen var döda. Om det stämmer med filmen så har kanske anhöriga fått en förklaring. Men enligt Elli var det inte så, alltså hon menade att anhöriga inte visste mer än det polisen sagt.
Citera
2018-11-01, 22:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Mitt understrukna.

När man som läkare kallas av polisen till en plats där ett död person anträffats, är syftet att man ska skriva ut ett dödsbevis = ett intyg på att just denna person är avliden - och avgöra om misstanke om brott föreligger så polisen kan förorda om rättmedicinsk obduktion.

Läkaren känner oftast inte personligen den döde, utan omgivningen (som oftast kallat på polisen) berättar vem vederbörande är, på ID-handlingar får man fram personnummer, adress, släktskap.
Oftast har polisen hittat handlingar och intervjuvat omgivningen.
Dessa uppgifter får läkaren från polisen och kan då sammanställa dödsbeviset.

Dödsbevisen för de fyra döda i Bjärred är utfärdade 11/1 , dvs två dagar efter att de hittades.
Då har nog uppgifter om när man sist såg personerna i livet framkommit. Därför har sannolikt polisen kunnat meddela läkaren att Oskar och Agnes setts i livet den 5/1.

Men samtidigt har uppgifterna framkommit att såväl avskedsbrev som testamente tillsammans fanns framlagda i villan. Då borde det framgå att Hanna skrivit under sitt bevittnade testamente, precis som också avskedsbrevet, och säkerligen har Hanssons, som bodde nära, redan kontaktats och frågats ut av polisen. Något som polisen hade två dagar på sig att meddela den läkare som utfärdade Hannas dödsbevis.

Av någon orsak har den uppgiften inte skrivits in Hannas dödsbevis, utan där står 180100.

Att Oskar och Agnes har konstaterats varit i livet 180105 tyder på att polisen tidigt fick kontakt med någon som träffade dem 5/1.
Kanske Oskars chef hade träffat dem eftersom han var den som larmade?

Något fastlagt datum för dödsfallen har inte framgått i dödsbevisen och dessa uppgifter har inte heller Skatteverket idag. Istället finns inskrivet vid dödsdatum ”ej fastställt” och det datum som är registrerat är istället ”dödsfall konstaterat” 180109.

Uppgifterna om vad de fyra avlidit av - ”dödsorsaksintygen” - finns aldrig hos Skatteverket.
Trots ”Moooskys” raljerande till ”57Emma” om Skatteverkets sekretess.
Dessa uppgifter finns endast hos Socialstyrelsen, i utredarnas förundersökning och eventuellt i de avlidnas journaler.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-01 kl. 22:41.
Citera
2018-11-01, 22:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Något fastlagt datum för dödsfallen har inte framgått i dödsbevisen och dessa uppgifter har inte heller Skatteverket idag. Istället finns inskrivet vid dödsdatum ”ej fastställt” och det datum som är registrerat är istället ”dödsfall konstaterat” 180109.

Uppgifterna om vad de fyra avlidit av - ”dödsorsaksintygen” - finns aldrig hos Skatteverket.
Trots ”Moooskys” raljerande till ”57Emma” om Skatteverkets sekretess.
Dessa uppgifter finns endast hos Socialstyrelsen, i utredarnas förundersökning och eventuellt i de avlidnas journaler.

Enligt Skatteverket beror detta på att läkarna inte är säkra på när dödsfallen inträffat och då skriver man på det här viset. Och dom ansåg att det förmodligen kommer registreras som avlidna i det här datumformatet. Sen ljuger du om mitt inlägg angående sekretess på dödsfall hos Skatteverket. Sekretessen gäller på Rättsmedicin i Lund vilket jag skrev. Du kan ju ingenting och läkarna i fallet är två vilket absolut inte har betydelse och inte heller senast sedd utan du konspirerar totalt okunnig och ältar saker som inte är relevanta för brottsutredningen som är nedlagd. Inte heller har jag pratat om dödsorsaken även det är ren lögn. Förhåll dig till vad jag skrivit istället så går det bättre- Som sagt du har ingenting att lära mig här inte ett dugg.

Du har fått en länk till Skatteverket läs den återkom när du läst på. Rättsmedicin i Lund ska inte svara allmänheten på frågor om familjen i Bjärred oavsett. Och det ska inte OH arbetsplats göra heller eftersom dom ingen information har.
Senast redigerad av Moosky 2018-11-01 kl. 22:46.
Citera
2018-11-01, 22:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(…)
Oftast har polisen hittat handlingar och intervjuvat omgivningen.
Dessa uppgifter får läkaren från polisen och kan då sammanställa dödsbeviset.

Dödsbevisen för de fyra döda i Bjärred är utfärdade 11/1 , dvs två dagar efter att de hittades.
Då har nog uppgifter om när man sist såg personerna i livet framkommit. Därför har sannolikt polisen kunnat meddela läkaren att Oskar och Agnes setts i livet den 5/1.

Men samtidigt har uppgifterna framkommit att såväl avskedsbrev som testamente tillsammans fanns framlagda i villan. Då borde det framgå att Hanna skrivit under sitt bevittnade testamente, precis som också avskedsbrevet, och säkerligen har Hanssons, som bodde nära, redan kontaktats och frågats ut av polisen. Något som polisen hade två dagar på sig att meddela den läkare som utfärdade Hannas dödsbevis.

Av någon orsak har den uppgiften inte skrivits in Hannas dödsbevis, utan där står 180100.

Att Oskar och Agnes har konstaterats varit i livet 180105 tyder på att polisen tidigt fick kontakt med någon som träffade dem 5/1.
(...)
Då är det alltså polisen, och inte läkaren, som fastställer datum för "senast sedd i livet". Även om det är läkaren som sammanställer dokumentet som uppgiften står i.
Ja, det gör det hela märkligt. Varför räknas inte testamentet?
Min gissning är fortsatt, att Hanna inte var med den 3/1. Och som jag tolkat lagen kan det vara okej ändå att vittnenas underskrifter sker först då. Oavsett om de sett henne skriva sin namnteckning några dagar tidigare, eller om hon ringt och sagt på telefon att det är hennes namnteckning som finns på dokumentet Oskar har med sig. Hon kan då sägas ha vidkänt "sin namnteckning därå". Fast sedd blev hon ju de facto inte vid tillfället, i så fall.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-11-01 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in