2018-11-01, 14:07
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Wow, vilken rättegång detta kommer att bli:

På ena sidan: Artskyddsbrott- och kulturarvsbrottsgruppen vid polisens nationella operativa avdelning i Stockholm. Startad för ett par år sedan och verkar jämföra sig med liknande enheter i exempelvis en del Afrikanska länder där det bl a tjuvskjuts elefanter i mängd. Talar om att tjuvskytte är organiserad brottslighet som omsätter enorma belopp. Behöver nog en stor framgång för att kunna motivera sin existens och sätta Sverige på kartan bland de stora tjuvskytteländerna.

På andra sidan: En grupp starka varghatare som uppenbarligen haft en del aktiviteter för sig. Men exakt vad har man gjort, och vem är skyldig till vad? Oavsett hur det exakt ligger till så har nog de aktiva planerat noga och sett till att inte lämna spår i onödan. Till sitt stöd kommer dom sannolikt att ha de bästa advokater som går att uppbringa.

Outsidern: Polisens hemliga källa som verkar vara den som tipsat om brännugn, olagliga kilarsikten och metoder mm. Är det en seriös källa eller någon som vill smutskasta vissa personer?

Räkna med att det finns viss bevisning men att advokaterna kommer att ifrågasätta allt och peka på alternativa förklaringar. Räkna också med att advokaterna kommer att göra sitt bästa för att rota fram tvivelaktigheter hos såväl polisens hemliga källa som hos polisens grupp för artskyddsbrott.

Här blir det till att poppa popcorn och njuta litet när anklagelserna haglar fram och tillbaka.

Min gissning; KH frias eller fälls för någon formalitet (typ innehav av illegalt kikarsikte). Någon eller några fälls för jaktbrott av normalgraden (fällorna, giftet) men får rätt lindriga straff. Båda sidor utropar sig själva till vinnare och fördömer motståndarna.
Personligen tycker jag att det ska bli intressant enkom för att KH är en av huvudpersonerna.
det är häpnadsväckande att man lägger ner så så mycket pengar och energi på några eventuellt skjutna djur, när både polis och åklagarämbetet tidigare uttalat att de har knappa resurser till sin verksamhet.
Hur kom det sig att någon som tydligen varit med (har extremt god kännedom) om dessa brott har vänt sig till polisen? Är det en polis som blivit med i detta jaktlag? Är det en mullvad som hoppas på någon form av belöning/avlöning?

vad exakt är ett illegalt kikarsikte ?
Citera
2018-11-01, 14:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du har ju missuppfattat hela grejen. Jaktbrott är inget grovt brott. Alla har rätt att freda sig själv mot rovdjur som kan slita en människa i stycken. Tråkigt att miljödårar som du får stå oemotsagda. Fram med bössan och utrota björnen och vargen.

Det är snarare du som missuppfattat hela grejen. Det är grova brott att jag statens vilt utan tillstånd.

Det som utreds handlar inte om att någon har fredat sig.

"Miljödårar som du..."

Jag jagar själv, men klarar av att hålla isär vad jag får, kan eller ska jaga och vad jag inte får, kan eller ska jaga. Du vet, helt vanligt sunt förnuft där man förstår skillnaden mellan mitt, ditt och någon annans.

Den mest intressanta frågan här är väl hur du tänkte att kungsörnarna skulle gå till väga för att lyckas slita Karl Hedin och hans polare i stycken...
Citera
2018-11-01, 14:15
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jägare uppskattar att filma sina troféer. Beslag av paddor finns.

Är detta ett påstående att du har kännedom om att det finns film i någons beslagtagna padda?
trodde att allt bus med lägre IQ kände till att man inte ska lämna elektroniska spår efter sig och att dessa gossar borde ha vetat att man aldrig filmar, fotar, smsar ang något olagligt
Citera
2018-11-01, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
det var väl inte tal om illegalt kikarsikte utan avancerade kikarsikten?

avancerade sikten kanske är värmesikten, lasersikten eller nattsikten.

Detta sikte kostar 70k
https://www.youtube.com/watch?v=B14uKHHYtCs
Senast redigerad av frasselito 2018-11-01 kl. 14:20.
Citera
2018-11-01, 14:20
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att det ska bli intressant enkom för att KH är en av huvudpersonerna.
det är häpnadsväckande att man lägger ner så så mycket pengar och energi på några eventuellt skjutna djur, när både polis och åklagarämbetet tidigare uttalat att de har knappa resurser till sin verksamhet.
Hur kom det sig att någon som tydligen varit med (har extremt god kännedom) om dessa brott har vänt sig till polisen? Är det en polis som blivit med i detta jaktlag? Är det en mullvad som hoppas på någon form av belöning/avlöning?

Ang siktet: vet ej säkert men kan tänka att det kan handla om lasersikte och/eller mörkersikte (sånt som gör att man kan se fast det är natt, vad det nu heter). Kanske även kikarsikte som kan 'känna av' värme, tror det finns sånt.

Jaja, nån annan sköt snabbare.
Senast redigerad av Rubar 2018-11-01 kl. 14:22.
Citera
2018-11-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Wow, vilken rättegång detta kommer att bli:

På ena sidan: Artskyddsbrott- och kulturarvsbrottsgruppen vid polisens nationella operativa avdelning i Stockholm. Startad för ett par år sedan och verkar jämföra sig med liknande enheter i exempelvis en del Afrikanska länder där det bl a tjuvskjuts elefanter i mängd. Talar om att tjuvskytte är organiserad brottslighet som omsätter enorma belopp. Behöver nog en stor framgång för att kunna motivera sin existens och sätta Sverige på kartan bland de stora tjuvskytteländerna.

På andra sidan: En grupp starka varghatare som uppenbarligen haft en del aktiviteter för sig. Men exakt vad har man gjort, och vem är skyldig till vad? Oavsett hur det exakt ligger till så har nog de aktiva planerat noga och sett till att inte lämna spår i onödan. Till sitt stöd kommer dom sannolikt att ha de bästa advokater som går att uppbringa.

Outsidern: Polisens hemliga källa som verkar vara den som tipsat om brännugn, olagliga kilarsikten och metoder mm. Är det en seriös källa eller någon som vill smutskasta vissa personer?

Räkna med att det finns viss bevisning men att advokaterna kommer att ifrågasätta allt och peka på alternativa förklaringar. Räkna också med att advokaterna kommer att göra sitt bästa för att rota fram tvivelaktigheter hos såväl polisens hemliga källa som hos polisens grupp för artskyddsbrott.

Här blir det till att poppa popcorn och njuta litet när anklagelserna haglar fram och tillbaka.

Min gissning; KH frias eller fälls för någon formalitet (typ innehav av illegalt kikarsikte). Någon eller några fälls för jaktbrott av normalgraden (fällorna, giftet) men får rätt lindriga straff. Båda sidor utropar sig själva till vinnare och fördömer motståndarna.
Räkna med att det är en s.k. Djurrättsaktivist som har dragit igång hela den här jävla kostsamma soppan. Alltså nån figur som är Afa-medlem, kanske tillika medlem i FI??
Polisen skiter i att utreda uppenbara fall av mark- och skogsskövling - det ska ställas i relation till "insatsen" mot KH &co !
Citera
2018-11-01, 14:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Vad gäller polisens resurser så tror jag det handlar om att polisens speciella grupp för artskyddsbrott ska arbeta enbart med sådant här och därför har tid och resurser att sätta av.

Gruppen verkar vilja profilera sig internationellt i kampen mot tjuvskytte, och en trofé i form av en känd och rik person som leder en tjuvskytteliga skulle nog vara en nödvändig fjäder i hatten. Inte bara för gruppen som sådan utan även för polisledning - och kanske även politiker - som sett till att den här gruppen skapats.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2018-11-01 kl. 14:31.
Citera
2018-11-01, 14:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Räkna med att det är en s.k. Djurrättsaktivist som har dragit igång hela den här jävla kostsamma soppan. Alltså nån figur som är Afa-medlem, kanske tillika medlem i FI??
Polisen skiter i att utreda uppenbara fall av mark- och skogsskövling - det ska ställas i relation till "insatsen" mot KH &co !
Ja, det skulle kunna vara en djurrättsaktivist.

Men dom brukar inte få så detaljerad information under så lång tid, så man kanske kan fundera över om det är någon bekant eller familjemedlem som tröttnat och bytt sida.

Det är klart, om personen ifråga gått och blivit djurrättsaktivist på kuppen så har du ju rätt!
Citera
2018-11-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är snarare du som missuppfattat hela grejen. Det är grova brott att jag statens vilt utan tillstånd.

Det som utreds handlar inte om att någon har fredat sig.

"Miljödårar som du..."

Jag jagar själv, men klarar av att hålla isär vad jag får, kan eller ska jaga och vad jag inte får, kan eller ska jaga. Du vet, helt vanligt sunt förnuft där man förstår skillnaden mellan mitt, ditt och någon annans.

Den mest intressanta frågan här är väl hur du tänkte att kungsörnarna skulle gå till väga för att lyckas slita Karl Hedin och hans polare i stycken...

Är K*arl He*in misstänkt för brott mot kungsörn? Vilken typ av jaktbrott är han igentligen misstänkt för?

Vet vi vem som är misstänkt för vad? Vet vi om dom agerat i samförstånd? Vet vi om dom överhuvudtaget har agerat på ett olagligt vis?

Vilka säkra indicier finns?
Senast redigerad av Spritsson 2018-11-01 kl. 14:37.
Citera
2018-11-01, 14:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Varför skulle det vara resursbrist inom det här området?
Det är ju bra om polisen åtminstone fungerar till sånt här...
Varför det? Ska inte polisen priorietera det som är viktigast för landet? De (och ansvariga politiker) skiter uppenbarligen i att mängder av brottslingar strömmar in och ut ur landet utan några som helst problem, ställer till stora problem för Sveriges invånare, bara vargarna i Mellansvenska rovdjurs-reservatet överlever.

KH har verkligen satt fokus på Sveriges uppenbara prolbem.
Citera
2018-11-01, 14:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är en missuppfattning att benen övergår direkt till aska. På krematorier finns det en kvarn bestående av stålkulor som krossar benen. En magnet lyfter och släpper stålkulorna upp och ned tills benen är malda, sedan sopas resterna ned i urnan.
Ja, det kan ju stämma. Men åklagarsidan måste fortfarande bevisa att benresterna härrör från en varg som dödats av de misstänkta. Kanske inte helt enkelt?
Citera
2018-11-01, 14:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det här med att skjuta örnar, vad är grunden till den misstanken?
Handlar det om den mystiska hemliga informatören, avlyssning eller vad?

Visst är det allvarligt om örnarna skjuts. Men, men det finns en viss orsak att diskutera hur polisen prioriterar.
Kanske NOA kan skaka loss lite folk som kan hjälpa kvinnan i Deje som blev utsatt för ett våldtäktsförsök och som knivskars och misshandlades?
En farlig våldtäktsman går lös, en stor fara för kvinnorna i regionen. Men ok, kanske vilda djur är att prioritera efter några år med den feministiska regeringen?

Kvinna misshandlad, försök till våldtäkt i Deje (värmland)https://www.flashback.org/t2986637
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in