2018-11-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Lämnas sådan information vidare till polisen? Även om det inte är ett brott i sig att be någon sluta skriva så är det mycket anmärkningsvärt att han gör sånt i det läget han är i som MGM.

SDs agerande och de digitala spåren ska komma utredarna till godo, det blir ingen separat anmälan om hans kontakt/hot försök till användare här i tråden.
Citera
2018-11-01, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för juridisk support!
Hade glömt det där med 'sannolika' i häktningen.

Min poäng med att lyfta "älgmordet" är dubbelt: för det första för att försöka göra tråden uppmärksam på att begreppet "styrkt" kan uppvisa brist på just styrka.
Åkl i målet mot IW som mördare, lyckades "styrka" så mycket så att nivån 'sannolika skäl' uppnåddes för häktning och tingsrätten beviljade åkl:s hemställan. Där började steg 3 för IW i trappan ned till Inferno. Steg 1 var att få veta att hans älskade AW hittats dödad. Steg 2 var att få veta att han var misstänkt för mord och att bli anhållen.
Ja, IW:s liv förstördes inte bara av förlusten av makan. Det förstördes också av inskränkta utredare som ansåg sig veta allt om mord och mördare. De borde skämmas för resten av sina liv!

Mitt andra syfte med att lyfta "älgmordet" är OnT: Livet för SD påminner i viss utsträckning om IW:s, detta förstås under förutsättning att han är oskyldig. SD är utpekad som mördare, inte bara på bygden, utan world wide. Kan aldrig raderas helt. Aldrig.
SD kanske saknar LW mer än han vågar ge uttryck för? Som misstänkt för mordet skulle det ses som värsta formen av kränkning och grovt hyckleri att uttrycka kondoleanser.

Att jag i tråden försvarar SD:s rätt att i nuläget, som odömd, slippa bli utpekad som LW:s mördare, innebär inte att jag ens i nåt enda avseende tar SD som person i försvar.
Det är tydligt att många här inte kan skilja det ena från det andra.
För dem är det förstås skönt att Flashback finns..

Att jmf dessa två brott blir ju lite skevt.
Självklart är det fruktansvärt när någon blir oskyldigt misstänkt för ett så allvarligt brott och att personen blir offentligt uthängd utan möjlighet att rentvå sig.

Att LW har mördats av någon person är nog säkerställt.
Det skulle inte vara troligt att hon råkat ut för en olycka som har med djur eller natur att göra. En metorit som svischade över LWs huvud i flera minuter och sedan flög vidare? Eller en bil som kört på henne och hon blivit gömd bakom planket. Man har man sagt att man vet hur hon avled ( fritt ur minnet).

I älgmordet fanns det utrymme (i efterhand kan man se det) att något annat kunde ha hänt än att en människa mördat makan. Hon måste ha uppvisat skador som inte såg ut som strypning, skjutning eller knivdåd. Skadorna måste ha varit av sådan art att de kunde förväxlas med åkgräsklippare. Att det skulle kunna vara en älg, det scenariot är inte så vanligt. Jag har inte följt det fallet, men undrar förstås hur man kunde missa älghåren (som ju är ganska grova) och saliven i första vändan? Det är väl där man kan bli fundersam på hur teknikerna arbetade?

Här har man sagt att man har "jättemycket" teknisk bevisning, vilket jag tolkar som att man tagit många prov. Tror absolut att om det skulle funnits DNA från annan person i större mängd, då hade situationen sett annorlunda ut idag för mgm. Kroppen har legat på rättsmedicin länge och nya prover kan ha tagits. Jag tror inte att man med de första dagarnas miss, tycker sig ha utrymme att slarva ytterligare, på det sätt man gjort i älgfallet.

Undrar också om det i älgfallet fanns någon historik där något la skugga över maken? I detta fall har vi ju en sådan skugga.

Sedan finns det mer i utredningen som vi inte vet vad det är, men förutom att mgm saknar alibi så kan det vara som MV säger att det är en sista (eller väldigt sen kontakt). Det kan finnas vittnen som kan berätta om mer än det som man kan ana av de tidigare anmälningarna. Det kan finnas tecken som digitala spår att mgm varit i rörelse under den känsliga tidpunkten, det kan finnas diskrepans i mgm berättelse och det som bevisas, det kan finnas annan teknisk bevisning som tillsammans pekar åt samma håll.

Hur var det i älgfallet? Fanns det sådant som pekade på maken?
Teorin vad jag förstod av den senaste artikeln var att mannen skulle kört över kvinnan med sin åkgräsklippare. Blodet under den var från en orm och testerna man gjorde med grisar funkade inte. Så det måste ha varit slarvigt polisarbete att man inte kollade blodet först mot offret.

Vet vi i detta läge att det är ett slarvigt polisarbete när det gäller den tekniska utredningen? Det enda vi vet i nuläget är, att man gjort en stor tabbe att inte hitta offret som låg mitt framför näsan. Det var en annan organisation som handlade den biten.

Att det inte är styrkt bortom allt rimligt tvivel att mgm är den skyldige, det vet vi inte än. Att man inte nått upp till sannolika kan lika väl bero på att man inte lyckats få fram bevis för att offret legat och ångat i 30-40 graders värme i skydd av ett plank under 5 dygn.

Självklart är det fruktansvärt att en person blir uthängd offentligt om man är oskyldig. Det har hänt förr.
Citera
2018-11-01, 11:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, jag befinner mig i verkligheten, på ett diskussionsforum där man utan vidare lika lätt kan fråga vad som talar mot som för.
Det här är ingen rättegång även om du tycks tro det.

Du försöker relativisera en viktig fråga till att handla om för eller emot, Dreamer.

- Du har som motargument på din oförmåga att svara på vad som binder SD vid mordet på Wesström krävt Draifos på svar på varför han INTE är mördaren. Detta gör dig moraliskt antastlig.

Jo, jag vet att många deltar anonymt för att slippa moraliska betänkligheter vilket jag har invändningar mot. Märk väl jag har INTE invändningar att man är anonym utan att man frånsäger sig anständig moral bakom densamma. Det är INTE utan anledning våra lagar gällande förtal etc, stiftats. Vågar man inte anklaga någon öppet bör man inte baktala hen heller anonymt.

Om vi så följer lynchmobbens hållningslösa tankevärld att på Fb är man stämplad mördare och inte ens om ens oskuld bevisas går man fri.

Exemplifieras bra med det av mig fetade från dom som vanligt mycket klartänkta postarna Carina78 och Reimers inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Intressant att du tar upp och belyser det famösa "älgmordet", IW blev häktad på "sannolika skäl" och utreddes ner till minsta mitokondrie utan framgång om inte någon hade uppmärksammat håren och saliven på offrets kropp hade troligen den stackars fan fått genomlida en rättegång också, som tur var kunde han avskrivas när sanningen kom fram men som jag uppfattat det så fick han sitt liv förstört ändå tack vare det illvilliga skvallret som spreds sig som en löpeld på bygden.

I det här fallet så har utredarna ännu mindre på MGM i och med att de inte ens har fått till "sannolika skäl" i en svensk TR, det är väldigt ovanligt ovh visar på vilken svag grund de står.

Men åklagaren har ju fått uppskov till den 22/1-2019 med att visa att utredningen går framåt, min gissning är att det datumet kommer ett nytt mail från åklagaren som berättar att utredningen pågår men inte är slutförd ännu.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-01 kl. 11:47.
Citera
2018-11-01, 11:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du försöker relativisera frågan till att handla om för eller emot, Dreamer. Du har som motargument på din oförmåga att svara på vad som binder SD vid mordet på Wesström krävt Draifos på svar på varför han INTE är mördaren. Detta gör dig moraliskt antastlig.

Jo, jag vet att många deltar anonymt för att slippa moraliska betänkligheter vilket jag har invändningar mot. Märk väl jag har INTE invändningar att man är anonym utan att man frånsäger sig anständig moral bakom densamma. Det är INTE utan anledning våra lagar gällande förtal etc, stiftats.

Om vi så följer lynchmobbens hållningslösa tankevärld att på Fb är man stämplad mördare och inte ens om ens oskuld bevisas går man fri.

Exemplifieras bra med det av mig fetade från den som vanligt klartänkta postaren Reimers inlägg:
Jag vet inte vilken drömvärld du lever i Snoringen men för mig är det fullt giltigt att fråga såväl vad som talar för som emot. Att Draifos inte får svar varje gång han ställer samma fråga utan i stället får motfrågor ser du tydligen som otillbörligt. Du är rätt ensam om den synen tror jag.
Citera
2018-11-01, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ju bara att svara att det som talar emot att någon är gärningsman är att alla är oskyldiga fram till att en dom faller.

Det är mitt standardsvar och så är det ju enligt rättssystemet, som du påpekar
Du har naturligtvis helt rätt här Rosamund. Att en person juridiskt sett skall betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats i domstol tror jag är självklart för de flesta. Men det är alltså inte det jag talar om.

Det jag menar är alltså att ungefär samma sätt att resonera bör tillämpas även utanför rättssalen, t.ex. i media och här på Flashback, och det jag frågade efter i mitt inlägg var vilka skäl det finns att tro att SD skulle ha med LW:s död att göra. Om man säger sig misstänka en person så bör man också kunna förklara på vilka sakliga grunder man misstänker honom.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-01 kl. 11:55.
Citera
2018-11-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har naturligtvis helt rätt här Rosamund. Att en person juridiskt sett skall betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats i domstol tror jag är självklart för de flesta. Men det är alltså inte det jag talar om.

Det jag menar är alltså att ungefär samma sätt att resonera bör tillämpas även utanför rättssalen, t.ex. i media och här på Flashback, och det jag frågade efter i mitt inlägg var vilka skäl det finns att tro att SD skulle ha med LW:s död att göra. Om man säger sig misstänka en person så bör man också kunna förklara på vilka sakliga grunder man misstänker honom.

Jag förstår ditt resonemang. Men beakta att inte ens den nuvarande förundersökningsledaren som har alla uppgifter framför sig kan idag förklara och framförallt inte övertyga rätten till en högre grad av misstanke.
Hur skall vi skribenter i tråden kunna uttala oss och ge förklaringar om misstanke mot den misstänkte när vi inte har alla faktiska uppgifter och omständigheter i ärendet? Det kan endast bli en fråga om spekulationer och egna slutsatser som, beroende på person och dess känslomässiga förhållande till de inblandade, per automatik färgar dennes slutsats.
Citera
2018-11-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Intressant att du tar upp och belyser det famösa "älgmordet", IW blev häktad på "sannolika skäl" och utreddes ner till minsta mitokondrie utan framgång om inte någon hade uppmärksammat håren och saliven på offrets kropp hade troligen den stackars fan fått genomlida en rättegång också, som tur var kunde han avskrivas när sanningen kom fram men som jag uppfattat det så fick han sitt liv förstört ändå tack vare det illvilliga skvallret som spreds sig som en löpeld på bygden.

I det här fallet så har utredarna ännu mindre på MGM i och med att de inte ens har fått till "sannolika skäl" i en svensk TR, det är väldigt ovanligt ovh visar på vilken svag grund de står.

Men åklagaren har ju fått uppskov till den 22/1-2019 med att visa att utredningen går framåt, min gissning är att det datumet kommer ett nytt mail från åklagaren som berättar att utredningen pågår men inte är slutförd ännu.

Tack Reimer för att du tar upp en viktig fråga! Många gånger glömmer skribenter i krimtrådar att det faktisk är en människa bakom namnen som läggs ut i trådarna. Oavsett brottsoffer eller gärningsman så finns det många många andra personer som både direkt och indirekt dras med i någonting de inte själva kan påverka. Jag tänker på framförallt barnen. Jag tänker även på den misstänkta som hängs ut och i princip döms av allmänheten före rättegångar mm.

I detta fallet specifikt så är det som känt flera barn inblandade vare sig de vill eller inte.
Jag känner starkt för stackars HD som fått stå ut med mycket - barnen likaså.
Citera
2018-11-01, 12:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tack Reimer för att du tar upp en viktig fråga! Många gånger glömmer skribenter i krimtrådar att det faktisk är en människa bakom namnen som läggs ut i trådarna. Oavsett brottsoffer eller gärningsman så finns det många många andra personer som både direkt och indirekt dras med i någonting de inte själva kan påverka. Jag tänker på framförallt barnen. Jag tänker även på den misstänkta som hängs ut och i princip döms av allmänheten före rättegångar mm.

I detta fallet specifikt så är det som känt flera barn inblandade vare sig de vill eller inte.
Jag känner starkt för stackars HD som fått stå ut med mycket - barnen likaså.

I fallet med älgen fick den stackars maken IW flytta från bygden trots att han blev frikänd.
Det var en del människor som inte trodde på polisen och att det faktiskt var älgen som dödat hustrun. Troligtvis på grund av att IW:s rykte hade förstörts av alla spekulationer m.m. under den tid han var misstänkt.

I detta fall blir det troligtvis samma sak. Även om SD skulle finnas vara oskyldig kommer hans och barnens liv vara förstörda. De får nog lämna skola, släkt samt kompisar och flytta efter allt det här.

Det är också synd om LW:s barn som nu tror att de bor granne med sin mors mördare. Vilken psykisk påfrestning med ångest och stressymtom de måste genomlida för detta. Tänk om det visar sig att de lidit extra mycket i onödan (utöver det lidande och sorg de redan har för moderns död vill säga) p.g.a. SD var oskyldig.
Citera
2018-11-01, 12:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag vet inte vilken drömvärld du lever i Snoringen men för mig är det fullt giltigt att fråga såväl vad som talar för som emot. Att Draifos inte får svar varje gång han ställer samma fråga utan i stället får motfrågor ser du tydligen som otillbörligt. Du är rätt ensam om den synen tror jag.

Det bara att beklaga att du har svårt att ta till dig så moderna samband som att det är den anklagande som har bevisbördan.

-Ditt inlindade resonemang om oskyldiga motfrågor när du påstår någon vara misstänkt mördare är synonym med Saudiarabiens oskuldsfulla motfrågor om Jamal Khashoggis försvinnande på det saudiska konsulatet i Istanbul.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-01 kl. 13:28.
Citera
2018-11-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I fallet med älgen fick den stackars maken IW flytta från bygden trots att han blev frikänd.
Det var en del människor som inte trodde på polisen och att det faktiskt var älgen som dödat hustrun. Troligtvis på grund av att IW:s rykte hade förstörts av alla spekulationer m.m. under den tid han var misstänkt.

I detta fall blir det troligtvis samma sak. Även om SD skulle finnas vara oskyldig kommer hans och barnens liv vara förstörda. De får nog lämna skola, släkt samt kompisar och flytta efter allt det här.

Det är också synd om LW:s barn som nu tror att de bor granne med sin mors mördare. Vilken psykisk påfrestning med ångest och stressymtom de måste genomlida för detta. Tänk om det visar sig att de lidit extra mycket i onödan (utöver det lidande och sorg de redan har för moderns död vill säga) p.g.a. SD var oskyldig.

De kanske faktiskt bor granne med sin mors mördare. De bor iallafall granne med SD som både misshandlade och ofredade henne, illa nog.

För övrigt verkar SD strunta helt i det faktum att hans barn blir igenkända och drabbade, då han lägger ut bilder på dom. Synnerligen oansvarighet som mordmisstänkt, men helt i linje med hans agerande i alla sammanhang, tänker bara på sig själv utan minsta empati för någon annan i något sammanhang.
Citera
2018-11-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du är fel ute igen.
Min trovärdighet är hög i min enkla agenda är att inte döma någon på förhand. Har det gått dig förbi är det något som fattas dig.
Eftersom du med bihang är helt resistenta mot uppgifter som talar mot MGM som GM så kommer den ofrånkomliga frågan varför ni fortsatt häckar i tråden om ni vet att SD är GM?
Dristar man sig gissa att svaret är rudimentär blodtörst ty det kan väl inte vara kriminaltekniskt intressant om man vet utfallet ?
Du påstår det finns uppgifter som talar mot MGM som GM. Kan du redovisa dessa?

Eftersom du menar många i tråden är resistenta mot dessa uppgifterna så är det bra om du framför vilka uppgifter det är. Jag har följt tråden noga men dessa uppgifterna som du hänvisar till måste jag ha missat helt.
Citera
2018-11-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Svårt att skicka dem per PM utan att lägga upp dem någonstans först. Man kan ju en anonym email. Det har jag. Men fixar till det på torsdag och lägga upp länkar i tråden.

Mvh

/FS

Det är torsdag idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in