2018-11-01, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Med mitt "I det fallet en annan GM", talar jag naturligtvis om detta fallet - mordet på LW. Jag talar inte om alla fall som någonsin funnits, där mord inte blivit styrkt, exempelvis fallet om älgen. I älgfallet så var det ju inte styrkt att en brottslig gärning begåtts, eftersom det styrktes att älgen var boven i dramat. Dessutom är en älg också något som "pekar åt ett annat håll", vilket är det jag sagt från början gäller. SD kommer således inte bli avskriven från sin misstankegrad såvida inget nytt kommer fram som pekar åt något annat håll.

Over and out.
Du var mig en halsstarrig debattör.
Men med risk för att dra varning för tjafs, vill jag göra dig uppmärksam på att du resonerar fel.
Se mitt kursiverade. I älgfallet var det hos åklagare och utredande poliser visst styrkt att brott begåtts, detta eftersom man visste att den döda AW dött av "annans handaverkan" så rubriceringen för utredningen var 'mord'. Poliser och åkl ansåg det styrkt att hon var dödad, eftersom man helt uteslutit olycksfall resp suicid.

Maken IW nekade naturligt nog hela tiden till att ha mördat sin hustru, eftersom han visste att han inte dödat henne. Problemet för utredarna var att man på IW vid t ex kroppsbesiktningen, inte funnit något som direkt band honom till ett dödande och därför var han under 5 månader i Polisens och åkl:s ögon AW:s mördare.
När älghåren upptäcktes och man långsamt började förstå sammanhangen, tvingades utredarna inse att deras "första styrkt" inte stämde. AW var visserligen dödad av annan, men det var pga av "annans klövaverkan"..
Med ovanstående vill jag illustrera att vad som är "styrkt" ena dagen, radikalt kan ändras Dag 2 när/om nytt material eller nytt tänkande framkommer.

Utredningen gällande LW:s död har nu pågått i snart 6 månader. Det är en förfärligt lång tid för hennes anhöriga att genomlida. Inte blir det heller bättre för dem när de ju vet, att ju längre tiden går, desto sämre är chansen till ett uppklarande.
Vet inte om jag vågar skriva enl nedan, men om vi presumerar att SD inte dödat LW, så är ju hans situation inte heller avundsvärd. Får inte åkl och poliserna fram mer belastande material rörande SD, eller kan presentera en annan gärningsperson, så blir han i mångas ögon en odömd mördare, en "titel" han inte på egen hand kan avsäga sig.
Jag gissar att det sistnämnda inte l nån nämnvärd utsträckning kommer att göra Flashbacks hyenor, ingen nämnd ingen glömd, sömnlösa.
Senast redigerad av Carinah78 2018-11-01 kl. 07:53. Anledning: Strök citat-tecken kring debattör. Av anständighet.
Citera
2018-11-01, 07:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Var befinner du dig någonstans , Saudiarabien?

- I Sverige har vi inte omvänd bevisföring. Det hör för oss till en otäckt mörk historia men det praktiseras fortfarande i diktaturernas tortyrceller.

- Man är INTE som utgångspunkt dömd för en gärning och själv ålagd att bevisa sig oskyldig tills det är ställt utom rimligt tvivel man utfört gärningen.

- Rättssäkerheten begär att "folk" redovisar varför "någon" anklagas för mord. Det borde du liksom vi andra vara oändligt tacksamma för ty den förutan faller rättsäkerheten ihop som ett korthus.

- I det fallet kan denna tråd kan ge oss en utmärkt föreställning om hur det rättsligt skulle beskaffa sig då.

- Måhända mer pedagogiskt uttryckt är att du visar oss trolleritricket och bevisar att det inte är du som utfört mordet på Wesström?
Nej, jag befinner mig i verkligheten, på ett diskussionsforum där man utan vidare lika lätt kan fråga vad som talar mot som för.
Det här är ingen rättegång även om du tycks tro det.
Citera
2018-11-01, 08:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tufsan, det blev litet rörigt med citeringarna där, men nu försöker jag också rådda i detta:
Som jag förstått anmäldes LW försvunnen tidigt på morgonen 15/5 (bekräftat av tidningar) och SD blev förhörd och anhållen en kort tid samma dag ( också media, fast färre källor). Om TiNis uppgifter om husrannsakan hos HD stämmer, är det logiskt att den genomfördes den dagen. Men kan de verkligen ha gjort den tidigt på morgonen? Även om t.o.m. Medinsyn (ofrivilligt?) får oss att förstå att allt pekade på SD, låter det märkligt om de var så snabba. Och TiNi borde fått höra hur hemskt det var att få hemmet uppochnervänt precis innan resa?

Får polisen verkligen göra husrannsakan hos en tredje part, d.v.s. mer än hos den anhållne samt hos LW i detta läge?

Jag tänker på att det bara är SD som är anhållen och brottsrubriceringen då "bara" var människorov?

Frågan är ställd till alla.
Citera
2018-11-01, 08:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ibland försvinner sådant tyvärr på vägen. Holmes bör få be att tala direkt med någon som har hand om tips som rör Wesströmsfallet.

Indirekt blir effekten att personen skrämmer inte bara till att skriva på fb, utan personen visar att han har låååånga armar som snirklar sig in överallt och har en sådan kontroll på allt och alla, att du som vittne känner starkt obehag och kanske rädsla att inte bara vittna, utan kanske även bara andas vad du tror och vet.

Det gäller även andra vittnen som får höra talas om personens bläckfiskstruktur och funktion.
Även om det inte kan bevisas vara övergrepp i rättssak, blir effekten densamma i förlängningen.

Jag håller med sommarljum; ingen oskyldig beter sig så.
Citera
2018-11-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Får polisen verkligen göra husrannsakan hos en tredje part, d.v.s. mer än hos den anhållne samt hos LW i detta läge?

Jag tänker på att det bara är SD som är anhållen och brottsrubriceringen då "bara" var människorov?

Jag hade uppfattat det från början att SD blev anhållen efter USA-resan (inte den 15:e).

Att han blev anhållen redan på tisdagen när barn/fd man ringde polisen när LW var borta känns för mig som ny info.

Kan SD i förhör på fm sagt att han var hemma hos HD på mordkvällen och därav blev hon förhörd och dom fick OK att göra en husrannsakan?
Citera
2018-11-01, 08:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag hade uppfattat det från början att SD blev anhållen efter USA-resan (inte den 15:e).

Att han blev anhållen redan på tisdagen när barn/fd man ringde polisen när LW var borta känns för mig som ny info.

Kan SD i förhör på fm sagt att han var hemma hos HD på mordkvällen och därav blev hon förhörd och dom fick OK att göra en husrannsakan?

Ja, om HD säger ok kan de göra husrannsakan, men frågan var om den gjordes när hon låg och sov hemma, som TinnaNinna berättade.

Det bör väl ha skett i ett senare skede när brottsrubriceringen blir mord?
Citera
2018-11-01, 09:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, jag befinner mig i verkligheten, på ett diskussionsforum där man utan vidare lika lätt kan fråga vad som talar mot som för.
Det här är ingen rättegång även om du tycks tro det.
Även i ett diskussionsforum är det väl kutym att det är den som påstår att en människa är en brottsling som har att argumentera för sin uppfattning, och inte tvärtom. Vi lever ju som Snor-Johan säger inte i Saudiarabien, och vi har väl också lämnat medeltiden bakom oss.

Frågar man här i tråden vad som talar för att SD skulle vara gärningsmannen så får man varierande svar. Någon som orkar kanske kan göra en sammanställning:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-11-01, 09:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Även i ett diskussionsforum är det väl kutym att det är den som påstår att en människa är en brottsling som har att argumentera för sin uppfattning, och inte tvärtom. Vi lever ju som Snor-Johan säger inte i Saudiarabien, och vi har väl också lämnat medeltiden bakom oss.

Frågar man här i tråden vad som talar för att SD skulle vara gärningsmannen så får man varierande svar. Någon som orkar kanske kan göra en sammanställning:

Men nu var det ju dig jag bad om svar på vad som enligt dig talade emot polisens inriktning. Har du redan skrivit det så kan du väl länka?
Citera
2018-11-01, 09:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det är ju bara att svara att det som talar emot att någon är gärningsman är att alla är oskyldiga fram till att en dom faller.

Det är mitt standardsvar och så är det ju enligt rättssystemet, som du påpekar
Citera
2018-11-01, 09:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, det är INTE våra svar.
Det vi alla säger i dina länkningar är att vi HAR redan svarat på frågan som vi fått av dig så många gånger.

Ditt sätt att vrida på saker påminner mig om retoriken hos politiker.
Det ska ge sken av något som inte finns.
Citera
2018-11-01, 09:22
Medlem
Citat:

Du har rätt som Du skriver... vi har lämnat medeltiden bakom oss... och pga det kan vi sitta på internet och spekulera.

Eftersom det är många som skriver i tråden kommer det fram många olika tankar... är det något Du är förvånad över?
Citera
2018-11-01, 09:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Misstanke om människorov måste vara ett mycket allvarligt brott. Kan inte tänka mig att annat än fängelse är aktuellt.
Nu är mitt minne dåligt om tidpunkter för det ena och det andra i detta fall, så jag skippar den debatten.

Från RB om husrannsakan hos annan, mina fetningar:

"28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.
"

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in