Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Tack för juridisk support!
Hade glömt det där med 'sannolika' i häktningen.
Min poäng med att lyfta "älgmordet" är dubbelt: för det första för att försöka göra tråden uppmärksam på att begreppet "styrkt" kan uppvisa brist på just styrka.
Åkl i målet mot IW som mördare, lyckades "styrka" så mycket så att nivån 'sannolika skäl' uppnåddes för häktning och tingsrätten beviljade åkl:s hemställan. Där började steg 3 för IW i trappan ned till Inferno. Steg 1 var att få veta att hans älskade AW hittats dödad. Steg 2 var att få veta att han var misstänkt för mord och att bli anhållen.
Ja, IW:s liv förstördes inte bara av förlusten av makan. Det förstördes också av inskränkta utredare som ansåg sig veta allt om mord och mördare. De borde skämmas för resten av sina liv!
Mitt andra syfte med att lyfta "älgmordet" är OnT: Livet för SD påminner i viss utsträckning om IW:s, detta förstås under förutsättning att han är oskyldig. SD är utpekad som mördare, inte bara på bygden, utan world wide. Kan aldrig raderas helt. Aldrig.
SD kanske saknar LW mer än han vågar ge uttryck för? Som misstänkt för mordet skulle det ses som värsta formen av kränkning och grovt hyckleri att uttrycka kondoleanser.
Att jag i tråden försvarar SD:s rätt att i nuläget, som odömd, slippa bli utpekad som LW:s mördare, innebär inte att jag ens i nåt enda avseende tar SD som person i försvar.
Det är tydligt att många här inte kan skilja det ena från det andra.
För dem är det förstås skönt att Flashback finns..
Att jmf dessa två brott blir ju lite skevt.
Självklart är det fruktansvärt när någon blir oskyldigt misstänkt för ett så allvarligt brott och att personen blir offentligt uthängd utan möjlighet att rentvå sig.
Att LW har mördats av någon person är nog säkerställt.
Det skulle inte vara troligt att hon råkat ut för en olycka som har med djur eller natur att göra. En metorit som svischade över LWs huvud i flera minuter och sedan flög vidare? Eller en bil som kört på henne och hon blivit gömd bakom planket. Man har man sagt att man vet hur hon avled ( fritt ur minnet).
I älgmordet fanns det utrymme (i efterhand kan man se det) att något annat kunde ha hänt än att en människa mördat makan. Hon måste ha uppvisat skador som inte såg ut som strypning, skjutning eller knivdåd. Skadorna måste ha varit av sådan art att de kunde förväxlas med åkgräsklippare. Att det skulle kunna vara en älg, det scenariot är inte så vanligt. Jag har inte följt det fallet, men undrar förstås hur man kunde missa älghåren (som ju är ganska grova) och saliven i första vändan? Det är väl där man kan bli fundersam på hur teknikerna arbetade?
Här har man sagt att man har "jättemycket" teknisk bevisning, vilket jag tolkar som att man tagit många prov. Tror absolut att om det skulle funnits DNA från annan person i större mängd, då hade situationen sett annorlunda ut idag för mgm. Kroppen har legat på rättsmedicin länge och nya prover kan ha tagits. Jag tror inte att man med de första dagarnas miss, tycker sig ha utrymme att slarva ytterligare, på det sätt man gjort i älgfallet.
Undrar också om det i älgfallet fanns någon historik där något la skugga över maken? I detta fall har vi ju en sådan skugga.
Sedan finns det mer i utredningen som vi inte vet vad det är, men förutom att mgm saknar alibi så kan det vara som MV säger att det är en sista (eller väldigt sen kontakt). Det kan finnas vittnen som kan berätta om mer än det som man kan ana av de tidigare anmälningarna. Det kan finnas tecken som digitala spår att mgm varit i rörelse under den känsliga tidpunkten, det kan finnas diskrepans i mgm berättelse och det som bevisas, det kan finnas annan teknisk bevisning som
tillsammans pekar åt samma håll.
Hur var det i älgfallet? Fanns det sådant som pekade på maken?
Teorin vad jag förstod av den senaste artikeln var att mannen skulle kört över kvinnan med sin åkgräsklippare. Blodet under den var från en orm och testerna man gjorde med grisar funkade inte. Så det måste ha varit slarvigt polisarbete att man inte kollade blodet först mot offret.
Vet vi i detta läge att det är ett slarvigt polisarbete när det gäller den tekniska utredningen? Det enda vi vet i nuläget är, att man gjort en stor tabbe att inte hitta offret som låg mitt framför näsan. Det var en annan organisation som handlade den biten.
Att det inte är styrkt bortom allt rimligt tvivel att mgm är den skyldige, det vet vi inte än. Att man inte nått upp till sannolika kan lika väl bero på att man inte lyckats få fram bevis för att offret legat och ångat i 30-40 graders värme i skydd av ett plank under 5 dygn.
Självklart är det fruktansvärt att en person blir uthängd offentligt om man är oskyldig. Det har hänt förr.