Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att han agerat utifrån en idealistisk bild av den svenska underrättelsetjänst som både hans far och mor var en del av. Han tror uppriktigt på den, på stay behind och på Barbro.
Jo, visst kan det väl vara så.
Jag vill bara lägga fram möjligheten av en mer nedtonad bild om DF:s ”djävulusiska” agenda.

Jag tycker generellt att det saknas perspektiv i debatten, och det är så lätt att bara dras med.
Citera
2018-10-31, 21:14
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Om mördaren fortfarande är i livet, tror ni att han läser tråden?

Alla gånger. Den stora frågan är varför han fortfarande tiger.
Citera
2018-10-31, 22:49
Medlem
Vill alltså inte racka ner på någon enskild tråddebattör.
De flesta är med säkerhet mycket kunnigare än jag, men cementerade sanningar mår bra av att ifrågasättas.

Politiska agendor som styr åt ett visst håll.
Ibland högerextrema, men så mycket oftare är det kommunister som sätter agendan.

Det kan ligga en hel del i spår som poliser, knarkspanare och högerextremister.
Mycket talar ju för det, men vad ligger bakom?

Jag har f.ö inga förutfattade meningar, men visst är det väl så att det i vissa läger odlas en egen bild av lösningen.
Bilden är förmodligen bara halv, och att fastna i en föreställning om en halv sanning är förkastligt.

Enskilda märkligheter som DF och HH:s förehavanden under mordnatten kittlar fantasin, men det kan förmodligen finnas fler alternativa förklaringar trots att anklagelserna kan vara sanna.
Personligen tror jag inte att HH var i Borlänge.

Jag tycker också att det tas för lätt på de iakttagelser och vittnesmål som pekar på vad som hänt i närområdet runt mordplatsen minuterna innan mordet.
Framför allt är det anmärkningsvärt att inte hela Bofors-sällskapet har identifierats.

De som stod 40 meter från mordplatsen strax före mordet.
Vilka var dom? Vad såg dom?

Alla logiskt tänkande människor borde förstå att dessa människor/vittnen som inte dragit på sig utredningens intresse är intressantare än en stressad typ som våldgästat en taxi i gamla stan.
”Jaha jaså” sa utredarna om detta.

Taxikillen drog däremot på sig ett stort intresse, men å andra sidan verkar ju HH också i många andra fall ha silat en del mygg och svalt en del kameler.
Skrämmande nog har den traditionen fortsatt i den efterkommande utredningen.
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-31 kl. 23:32.
Citera
2018-11-01, 00:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
I mina privata samtal med Tore F var denne ganska tystlåten. Det som framgick vara att Tore föraktade Holmer som inkompetent intrigmakare och Ebbe men högaktade Näss som moderniserade Säpo från det som han kallade "cloak and dagger" med adress DF mfl. På frågor om relationerna sa han att den etablerades ett mera förtroendefullt förhållande steg för steg med OP som insett tillkortakommandena med HH och framför allt Ebbe.

En annan sak som framkom på direkt fråga från mig var att han och Säpo (kontraspionaget) uppvaktats angående misstankar mot OP med uppmaning att de måste göra något men Tore hade förklarat att de varken hade att göra med vad som gjordes hos säpo samt att sådant som kontraspionaget inte var behörigt på den nivån i vilket fall.

Vidare berättade han att han absolut nekat att delta i Palmerummet som fånge i en inkompetent utredning och att det inte fanns några förutsättningar för att Holmers Palmerum skulle lösa mordet ooch det var givet på förhand. Han kom överens med Näss om att denne skulle ta alla kontakter där. Näss och Tore var helt överens om att man skulle leta efter Palmes mördare på "bakgården" utan att definiera vad han menade, men Näss aktivitet initialt ger nog en indikation. När jag frågade vad bakgården betyder svarade han kort och gott. Vår egen bakgård. Mer fick jag inte ut.

Man skall veta att Tore började sin karriär som just mordutredare.

Tore ville absolut inte bli involverad i utredningen eller befatta sig med Palmemordet på något sätt. När jag frågade om avsnittet i hans bok om Palmemordet svarade han att förlaget hade krävt att det skulle finnas med något om detta och att han då använt det han bibringats av folk han kände i dåvarande utredningen men inte stod för det själv utan det var blott lånat. Själv hade han då ingen egen uppfattning. Han ansåg att han som tjänsteman hade att vara lojal arbetsgivaren som opartisk tjänsteman.

Både Näss och Tore själv blev ju dock förföljda och baktalade å det grövsta. Till och med som Sovjetlakejer vilket känns helt orimligt med tanke på facit som ju styrker motsatsen.

Det är lätt att hamna snett när vi vill se stora organisationer som SÄPO och SAP som en enhet. Det finns i båda dessa fall grupper som har olika agendor och iblandar motarbetar varandra. Ofta kommer detta inte inte ut offentligt.

I boken "Det som ej kan berättas" förtäljer SÄPO-veteranen Bengt Nylander att det fanns mycket spänningar mellan Tore Forsberg och andra SÄPO-gubbar. Kommissarien på terroristroteln Göran Arnfors är en som inte ska tillhört fan-clubben.

Malmösektionen, dvs Jan Zelmerlöw var negativ till TF när han ville inkorporera hamnchefen i Trelleborg i kontakter med presumtiva Stasi-avhoppare. Olle Frånstedt är närmast lyrisk över JZ i sina böcker.

BN är positiv till TF som yrkesman men blir med tiden kritisk och oroad över en ymnig alkoholkonsumtion. Nylander är kritisk till relikerna från allmänna Säkerhetstjänsten med rötterna i andra världskriget, dom som PG Näss fasar ut i sitt förändringsarbete.

Boken innehåller Mycket intressant info. Bla att SÄPOs spanare hade sk "Gropar" lägenheter på stan som de utgick ifrån St eriksgatan, fleminggatan, södermalm nämns. Fanns som vi vet runt sveavägen också. Om den illegala SÄPO-trion var igång mordkvällen Kan en sådan brukats under bion. För att vila upp sig.

Inom socialdemokratin sticker Ulf Dahlsten ut. Finns från timmarna efter MOP med nära Lisbeth Palme och påverkar skeenden. På lördagsmorgonen träffar icke namngivna poliser i ett aldrig offentliggjort ärende. Det är inte lätt att hänga med i alla de turer och uppgifter han kommer med efter MOP.

Bland de märkligaste är att han lördagen första mars skulle begett sig till USA för att sondera terrängen för ett möte mellan Ronald Reagan och Olof Palme. Möten med medarbetare till RR, Ted Kennedy och ordföranden i republikanska partiet stod enligt Dahlsten på programmet. Det märkliga är att nära medarbetare som Hans Dahlgren, Ann-Marie Willsson och utrikesminister Sten Andersson inte hade en aning om denna transatlantiska resa.

Fabulerar Dahlsten här? eller höll OP nära medarbetare ovetande om ett möte i Vita huset som måste ses som sensationellt. USAs biträdande utrikesminister Richard Burt hävdade till Lars Borgnäs att det inte fanns några planer att bjuda in OP till vita huset, man ville inte ge OP den prestigen.
Citera
2018-11-01, 01:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
De flesta är med säkerhet mycket kunnigare än jag, men cementerade sanningar mår bra av att ifrågasättas.

Ibland högerextrema, men så mycket oftare är det kommunister som sätter agendan.

Jag har f.ö inga förutfattade meningar, men visst är det väl så att det i vissa läger odlas en egen bild av lösningen.
Bilden är förmodligen bara halv, och att fastna i en föreställning om en halv sanning är förkastligt.

Enskilda märkligheter som DF och HH:s förehavanden under mordnatten kittlar fantasin, men det kan förmodligen finnas fler alternativa förklaringar trots att anklagelserna kan vara sanna.

Jag tycker också att det tas för lätt på de iakttagelser och vittnesmål som pekar på vad som hänt i närområdet runt mordplatsen minuterna innan mordet.
Framför allt är det anmärkningsvärt att inte hela Bofors-sällskapet har identifierats.

Alla logiskt tänkande människor borde förstå att dessa människor/vittnen som inte dragit på sig utredningens intresse är intressantare än en stressad typ som våldgästat en taxi i gamla stan.

Taxikillen drog däremot på sig ett stort intresse, men å andra sidan verkar ju HH också i många andra fall ha silat en del mygg och svalt en del kameler.
Det känns som du vill sätta fingret på ett viktig problem men går som katten kring het gröt. Exakt vad är problemet? Genomgången av taxiresan kan väl inte vara någon agenda?

Kan man få be om lite klartext?
Citera
2018-11-01, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Tolkar det som du vill föra diskussionen framåt och komma vidare när det gäller vissa spår som har diskuterats mycket på sistone? För mig förefaller det inte som det finns ett ointresse utan att det är ett antal tråddeltagare som är mer insatta i vissa saker och driver det framåt. Möjligen ett visst ointresse från dom som har sina favoritteorier, kan inte riktigt bedöma det.

Själv har jag inte hunnit dit och är inte i fas med er och det ni diskuterar, därför håller jag klaffen tills jag tror att jag kanske har nåt att tillföra. Och eftersom det nu var jag som drog upp den där taxihistorien så kan jag nog lova att det kommer mer av liknande vara om jag hittar nåt som verkar intressant.

Det böljar fram och tillbaka och diskuteras allt från intrikata förhållanden och relationer inom underrättelsetjänst och storpolitik till tjockleken på den flyende gärningsmannens eventuellt framskymtande vader. Jag tycker det är fascinerande. Även om jag givetvis också vill komma framåt.
Citera
2018-11-01, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Svaret på den frågan är tämligen uppenbart, du ger det ju själv i inlägget.

Hur funkar det med engelskan, tycker du?

He might not have known about it 32 plus years ago - but he has known about it for a while!
For sure there are two guys in Bispgården who were told about it approx. 20 years ago - curious as to why they never have mentioned it to anyone (and they still live there).
As far as english - it works about as good as your swedish!
Citera
2018-11-01, 09:13
Medlem
ieshos avatar
Ett möjligt skeende.

SAP kvar i regeringsställning efter valet i september 1985.
Polisen DK försökte värva LKB för att skjuta Palme.
En lucka i OPs program innan Moskvaresan veks för ett biobesök.
Rykten om ett attentat började spridas.
WT-tester i Skandiahuset vid lunchtid.
IK påverkade biobesöket vad det gäller tid och plats.
WT-män i Gamla Stan nära LOP.
SH såg OP i samma tunnelbanevagn och gick av samtidigt.
SH testade om OP hade livvakter.
BR hade koll på LOP inne på biografen.
IK påverkade hur OP gick ut från biografen.
BR försatte OP i ett något förvirrat tillstånd?
IK påverkade LOPs promenadväg hem.
Luntmakargatan spärrad för SC?
Fyra personer med WT gick Apelbergsgatan västerut?
"Lennart" signalerade till SE i foajén?
Boforsgänget gick ut från bankomatlokalen efter att LOP passerat?
AB gick alldeles efter LOP mot Dekorima.
Ytterligare en person gick mellan AB och LOP.
MOP
AB gömde sig i Dekorimas port.
En man i längre blå jacka i närheten stirrade på LP.
En man i beige tittade på LP från reklampelaren.
Mannen med blå jackan sprang in i gränden.
SE kom fram till platsen.
SC kunde passera Tunnelgatan på Luntmakargatan?
GS och IW kom som första poliser.
GS och IW gick inte fram och tycktes ointresserade av att ta upp vittnesmål.
HH bad Dallas köra till platsen för mordet?
Trots att GS och IW kom tidigt på plats så hävdade de motsatsen.
HH tog kontrollen över PU och saboterade utredningen.
Senast redigerad av iesho 2018-11-01 kl. 09:17.
Citera
2018-11-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är lätt att hamna snett när vi vill se stora organisationer som SÄPO och SAP som en enhet. Det finns i båda dessa fall grupper som har olika agendor och iblandar motarbetar varandra. Ofta kommer detta inte inte ut offentligt.

I boken "Det som ej kan berättas" förtäljer SÄPO-veteranen Bengt Nylander att det fanns mycket spänningar mellan Tore Forsberg och andra SÄPO-gubbar. Kommissarien på terroristroteln Göran Arnfors är en som inte ska tillhört fan-clubben.

Citat:
BN är positiv till TF som yrkesman men blir med tiden kritisk och oroad över en ymnig alkoholkonsumtion. Nylander är kritisk till relikerna från allmänna Säkerhetstjänsten med rötterna i andra världskriget, dom som PG Näss fasar ut i sitt förändringsarbete.

Min gissning är att Tore inte är så populär bland dem som åt ena eller andra hållet politiserar arbetet och gör egna politiska analyser och slutsatser åt den politiska nivån eller internt. Han anser att en tjänsteman skall vara neutral. Det är säkert sådant som ligger bakom åsikter och rytesspridning. Talar vi alkoholkonsumtion är det helt andra vi skall se på. Kanske till och med de som sprider olika rykten Har själv erfarenhet av den från kroglivet runt Nybrogatan där det i bittra surgardet fanns åtskilliga runda ben en söndagskväll och även vardagskvällar. Tore var en skicklig (och det enligt objektiva kriterier) yrkesman som börjat som mordutredare. Donald och Frånstedt t ex kan vi kanske ganska lätt sätta in med tanke på vilka "åsikter" de gett uttryck för och framgångarna (eller avsaknad av det) de haft

Citat:
Malmösektionen, dvs Jan Zelmerlöw var negativ till TF när han ville inkorporera hamnchefen i Trelleborg i kontakter med presumtiva Stasi-avhoppare. Olle Frånstedt är närmast lyrisk över JZ i sina böcker.

Tja det säger det mesta kanske. Frånstedts gränslöshet färgar av på JZ så att säga.

Citat:
Boken innehåller Mycket intressant info. Bla att SÄPOs spanare hade sk "Gropar" lägenheter på stan som de utgick ifrån St eriksgatan, fleminggatan, södermalm nämns. Fanns som vi vet runt sveavägen också. Om den illegala SÄPO-trion var igång mordkvällen Kan en sådan brukats under bion. För att vila upp sig.

Inom socialdemokratin sticker Ulf Dahlsten ut. Finns från timmarna efter MOP med nära Lisbeth Palme och påverkar skeenden. På lördagsmorgonen träffar icke namngivna poliser i ett aldrig offentliggjort ärende. Det är inte lätt att hänga med i alla de turer och uppgifter han kommer med efter MOP.

Nej det är mycket märkliga turer kring Dahlsten också när man ser karriären som helhet.

Citat:
Bland de märkligaste är att han lördagen första mars skulle begett sig till USA för att sondera terrängen för ett möte mellan Ronald Reagan och Olof Palme. Möten med medarbetare till RR, Ted Kennedy och ordföranden i republikanska partiet stod enligt Dahlsten på programmet. Det märkliga är att nära medarbetare som Hans Dahlgren, Ann-Marie Willsson och utrikesminister Sten Andersson inte hade en aning om denna transatlantiska resa.

Fabulerar Dahlsten här? eller höll OP nära medarbetare ovetande om ett möte i Vita huset som måste ses som sensationellt. USAs biträdande utrikesminister Richard Burt hävdade till Lars Borgnäs att det inte fanns några planer att bjuda in OP till vita huset, man ville inte ge OP den prestigen.
Oddsen för alternativet fabler är väl ganska låga. I verkligheten var kanske han i en utfasningsfas diskret själv. Hans karriär talar för det väl. Sedan kan man undra över hans motiv att sprida sådant. Ungefär av samma klass som när Tuetenberg påstår att han hade OP:s öra. Källor på regeringskanslitet påstår att det tiden före mordet varit högljudda meningsutbyten dem emellan. Tuetenberg blev bryskt påmind om att han var tjänsteman och inte den som hade att styra politiken och den politiska agendan.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-01 kl. 09:46.
Citera
2018-11-01, 11:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Min gissning är att Tore inte är så populär bland dem som åt ena eller andra hållet politiserar arbetet och gör egna politiska analyser och slutsatser åt den politiska nivån eller internt. Han anser att en tjänsteman skall vara neutral. Det är säkert sådant som ligger bakom åsikter och rytesspridning. Talar vi alkoholkonsumtion är det helt andra vi skall se på. Kanske till och med de som sprider olika rykten Har själv erfarenhet av den från kroglivet runt Nybrogatan där det i bittra surgardet fanns åtskilliga runda ben en söndagskväll och även vardagskvällar. Tore var en skicklig (och det enligt objektiva kriterier) yrkesman som börjat som mordutredare. Donald och Frånstedt t ex kan vi kanske ganska lätt sätta in med tanke på vilka "åsikter" de gett uttryck för och framgångarna (eller avsaknad av det) de haft

Tja det säger det mesta kanske. Frånstedts gränslöshet färgar av på JZ så att säga.

Nej det är mycket märkliga turer kring Dahlsten också när man ser karriären som helhet.

Oddsen för alternativet fabler är väl ganska låga. I verkligheten var kanske han i en utfasningsfas diskret själv. Hans karriär talar för det väl. Sedan kan man undra över hans motiv att sprida sådant. Ungefär av samma klass som när Tuetenberg påstår att han hade OP:s öra. Källor på regeringskanslitet påstår att det tiden före mordet varit högljudda meningsutbyten dem emellan. Tuetenberg blev bryskt påmind om att han var tjänsteman och inte den som hade att styra politiken och den politiska agendan.

PG Näss agerade alltid med rikets säkerhet för ögonen. När UD gick emot hans utvisningar av WP-agenter sågs detta som politierserande från departementets sida. Som jag skrivit förut hade PGN rikets säkerhet i första hand , lösa MOP blev en sekundär uppgift. I synnerhet som han från dag två blockeras i detta av Hans Holmer med kända uppbackare. Skitkastningen mot PGN var organiserad och där fick Tore en släng av sleven. Ska dock sägas att Bengt Nylanders kommentarer gör ett objektivt intryck och han är inte fientlig till TF , tvärtom. Han ser hans förtjänster och uppskattar dessa.

Samtidigt är det minst sagt märkligt att ingen av Olof Palmes närmaste medarbetare fått information om Ulf Dahlstens planerade USA-tripp. Möte med Ronald Reagans medarbetare är något som det borde var svårt att inte tissla om, inte minst med tanket på tonläget i tidsandan. Med tanke på att Dahlsten efter MOP belönades med statsförvaltningens bäst betalda jobb talar för Ingvar Carlsson med regering inte var helt missnöjda med han insatser.

Dagen innan MOP utfärdades SFS 1986:89 . Här såg Olof Palme till att regelmässigt strypa vidareexporten till Sovjet av högteknologi. En åtgärd som otvivelaktigt applåderades i Washington och näppeligen kan betecknas som Sovjetvänlig. Datasaab-affären hade väckt mycken ilska något år tidigare. Det ger lite stöd åt Bo Johnsson Theutenbergs vittnesmål att OP inte var odelat nöjd med Pierre Schori .

Olle Frånstedt var en tuff aktör som motståndare och han använde läckandet som metod för att påverka skeenden. Dittills hade politikerna varit ensamma om detta och det sågs inte med blida ögon.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-198689-om-forbud-mot-viss-utforsel_sfs-1986-89
Citera
2018-11-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[b] Bengt Nylanders kommentarer gör ett objektivt intryck och han är inte fientlig till TF , tvärtom. Han ser hans förtjänster och uppskattar dessa.
Vi skall dock inte glömma att Nylander är lite kompis med Jocke von B som är en av underrättelsevärldens envisaste desinformatörer som bygger nätverk inom media för att sprida sådant mer än han tjänat statens intressen.

Citat:
Samtidigt är det minst sagt märkligt att ingen av Olof Palmes närmaste medarbetare fått information om Ulf Dahlstens planerade USA-tripp.
Bedömer det som rena påhitt från D.

Citat:
Olle Frånstedt var en tuff aktör som motståndare och han använde läckandet som metod för att påverka skeenden. Dittills hade politikerna varit ensamma om detta och det sågs inte med blida ögon.

Just det är märkligt. Dvs att han ansåg sig ha rätt att påverka skeenden politiskt och med hans på äldre dagar redovisade paranoida föreställningar kring tingens ordning blir det mycket anmärkningsvärt och nästan subversivt. DET kan inte vara säpos uppgift. Vad man kan förstå rättfärdigar han detta med att IB styrs av Partiet så hans uppgift är att "styra rätt".
Citera
2018-11-01, 12:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vi skall dock inte glömma att Nylander är lite kompis med Jocke von B som är en av underrättelsevärldens envisaste desinformatörer som bygger nätverk inom media för att sprida sådant mer än han tjänat statens intressen.

Bedömer det som rena påhitt från D.

Det faktum att Ulf Dahlsten kommer undan med det gör mig undrande vilka medarbetare Olof Palme höll sig med.

Just det är märkligt. Dvs att han ansåg sig ha rätt att påverka skeenden politiskt och med hans på äldre dagar redovisade paranoida föreställningar kring tingens ordning blir det mycket anmärkningsvärt och nästan subversivt. DET kan inte vara säpos uppgift. Vad man kan förstå rättfärdigar han detta med att IB styrs av Partiet så hans uppgift är att "styra rätt".

Olle Frånstedt körde sitt race. Du har nog rätt i att frustrationen inom SÄPO var mycket stor inför IB och dess okontrollerade verksamhet.

Jan Zelmerlööf var den om som plockade fram de avgörande bevisen mot Hans Melin. OF formligen öser lovord över honom. Göran Arnfors var vid tiden för MOP chef på terroristroteln , tredje kommissarie var Hans Holmers "uppdyrkare" av SÄPO, Christer Granqvist.

En annan SÄPO-man som är mycket intressant är Folke Axman. Han hamnar på något sätt alltid under radarn. Hans ställning på SÄPO var unik i fråga om fria tyglar. Var den som efter eget huvud började bygga upp terrorbekämpningen i slutet av 60-talet. Oavsett ledning hade nästan Carte Blanche att jobba efter eget huvud. FA hamnade i hetluften genom bl a Olof Palme när en palestinsk delegation anlände till Stockholm i början av 80-talet. Han tog detta hårt och att han inte var positiv till OP vid tiden för MOP är tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in