Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 16:41
Medlem
Van Nostrands avatar
Om mördaren fortfarande är i livet, tror ni att han läser tråden?
Citera
2018-10-29, 17:02
Medlem
Intressant om det fanns mer folk ute på mordkvällen med walkietalkie men som inte var knarkspanare,
Man kanske tog för givet att alla observationer av walkietalkie kom från knarkspan.

Spekulation: kan några walkietakie personer tillhört SÄPO, Stay behind eller utländsk grupp?
Kan någon inom knarkspaningen haft något uppdrag inom SÄPO/ alternativt kontakt med SÄPO på mordkvällen och kunnat utnyttja knarkspaningens olika informationer?
Citera
2018-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Intressant om det fanns mer folk ute på mordkvällen med walkietalkie men som inte var knarkspanare,
Man kanske tog för givet att alla observationer av walkietalkie kom från knarkspan.

Spekulation: kan några walkietakie personer tillhört SÄPO, Stay behind eller utländsk grupp?
Kan någon inom knarkspaningen haft något uppdrag inom SÄPO/ alternativt kontakt med SÄPO på mordkvällen och kunnat utnyttja knarkspaningens olika informationer?

Mest troligt Säpoanknutet möjligen SSI inrikes då det fanns personkännedom och gemensamma aktioner i baggaget.

Stay Behind var i grunden en krigsorganisation och närvaro i centrala Stockholm med WT är nog lite för iögonenfallande och dessutom olaglig om man faktiskt spanar på någon. Men onekligen ingick nog personer från Säpo och SSI i en krigsorganisation så det är kanske svårt att utröna vems uppdrag man hade även om man observerades till och med för initierade "kollegor".

Utlänningar är nog mindre troligt.
Citera
2018-10-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mest troligt Säpoanknutet möjligen SSI inrikes då det fanns personkännedom och gemensamma aktioner i baggaget.

Stay Behind var i grunden en krigsorganisation och närvaro i centrala Stockholm med WT är nog lite för iögonenfallande och dessutom olaglig om man faktiskt spanar på någon. Men onekligen ingick nog personer från Säpo och SSI i en krigsorganisation så det är kanske svårt att utröna vems uppdrag man hade även om man observerades till och med för initierade "kollegor".

Utlänningar är nog mindre troligt.

Skulle det kunna gå att koppla in delar av Lingärdes scenario när det gäller Säpo och SSI?
Lingärde kanske kände till en del saker och spekulerade själv en del.
Citera
2018-10-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Skulle det kunna gå att koppla in delar av Lingärdes scenario när det gäller Säpo och SSI?
Lingärde kanske kände till en del saker och spekulerade själv en del.

Det blir bara spekulationer men i galleriet finns ju både knarkspan med alla frågetecken varifrån CP-spåret drivs och DF som också driver på CP-spåret så att trycka på där är nog lösningen för PU.
Citera
2018-10-29, 21:21
Medlem
Finskornas vittnesmål sjönk lite i värde nu sen jag upptäckte att Bo Hall (som var vittne till Annelis berättelse på Finlandsbåten) varit delaktig i Claes Hedbergs produktion "En oväntad vändning".
Jag tänker inte ägna nån tid åt den boken. Den är berörd tidigare i tråden. I korthet så är teorin tydligen att OP aldrig mördades. Det hela var ett teatermord. OP åkte till Borlänge för vidarebefordran till Frankrike. Ni får rätta mig om det är fel. Den som återgav innehållet är en uppenbar idiot.
(Edit: jag avser ingen i tråden)

Hur som helst så anser Bo Hall numera, enligt samma idiots uppgifter, att OPs grav borde skannas.
Av skälet att han misstänker att ingen finns där får man förmoda. Har Hall sagt det? Vad pysslar han i så fall med egentligen?
Har han grävt för djupt och drabbats av nån form av "Krantz-psykos" eller var han galen från början?
Ibland känns det som man tappar markkontakten. Vad fan håller folk på med egentligen? Den ena tokigare än den andra.
Senast redigerad av cherryfive 2018-10-29 kl. 21:51.
Citera
2018-10-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I guess I would be concerned about "förtal" if I were lying or making up some fantasy - but since it is neither - I'll stick with what I have said. The Managing Director had a unregistered / unknown S & W - plus ammo.

To me the more important question would be - why has Hans Melander not have it in his possession and tested it?

Svaret på den frågan är tämligen uppenbart, du ger det ju själv i inlägget.

Hur funkar det med engelskan, tycker du?
Citera
2018-10-29, 22:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Finskornas vittnesmål sjönk lite i värde nu sen jag upptäckte att Bo Hall (som var vittne till Annelis berättelse på Finlandsbåten) varit delaktig i Claes Hedbergs produktion "En oväntad vändning".
Jag tänker inte ägna nån tid åt den boken. Den är berörd tidigare i tråden. I korthet så är teorin tydligen att OP aldrig mördades. Det hela var ett teatermord. OP åkte till Borlänge för vidarebefordran till Frankrike. Ni får rätta mig om det är fel. Den som återgav innehållet är en uppenbar idiot.
(Edit: jag avser ingen i tråden)

Hur som helst så anser Bo Hall numera, enligt samma idiots uppgifter, att OPs grav borde skannas.
Av skälet att han misstänker att ingen finns där får man förmoda. Har Hall sagt det? Vad pysslar han i så fall med egentligen?
Har han grävt för djupt och drabbats av nån form av "Krantz-psykos" eller var han galen från början?
Ibland känns det som man tappar markkontakten. Vad fan håller folk på med egentligen? Den ena tokigare än den andra.
Jag har läst En oväntad vändning men det var ett tag sedan. Det stora värdet i boken är återgivningen av Lingärdes olika PM, och några enstaka uppgifter till jag inte känner igen någon annanstans ifrån.

På det hela taget är boken en enkel genomgång av de flesta kända palmemordteorier och en uppräkning av i stort sett alla redan kända saker i utredningen och medierapporteringen som ser underliga ut. Allt i ett väldigt lättsamt format med en spelad (?) upprördhet. Boken avslutas med att sälja in den mest crazy idén av alla; att Olof Palme emigrerat från Romme flygplats under mordnatten. Den föreställningen är nog hämtad rakt av från Hans Liljesons bok. Liljeson tror jag är driven av det suspekta intryck han fick av Carl Lidbom när han jobbade med honom i Paris.

Jag tror det är så att man kan tappa omdömet om man försöker ta reda på något och stöter på för många konstigheter på vägen. Man kan tappa värderingsförmågan och letar efter genvägar.

Hedberg och Halls bok togs tidigare upp här i tråden i mars, maj och juni 2017.
Senast redigerad av Schlesien 2018-10-29 kl. 22:50.
Citera
2018-10-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag har läst En oväntad vändning men det var ett tag sedan. Det stora värdet i boken är återgivningen av Lingärdes olika PM, och några enstaka uppgifter till jag inte känner igen någon annanstans ifrån.

På det hela taget är boken en enkel genomgång av de flesta kända palmemordteorier och en uppräkning av i stort sett alla redan kända saker i utredningen och medierapporteringen som ser underliga ut. Allt i ett väldigt lättsamt format med en spelad (?) upprördhet. Boken avslutas med att sälja in den mest crazy idén av alla; att Olof Palme emigrerat från Romme flygplats under mordnatten. Den föreställningen är nog hämtad rakt av från Hans Liljesons bok. Liljeson tror jag är driven av det suspekta intryck han fick av Carl Lidbom när han jobbade med honom i Paris.

Jag tror det är så att man kan tappa omdömet om man försöker ta reda på något och stöter på för många konstigheter på vägen. Man kan tappa värderingsförmågan och letar efter genvägar.

Tack så mycket för saklig information och reflektioner. Jag fick utifrån vad jag läst uppfattningen att författaren och Hall på nåt sätt knutit ihop diverse underliga förhållanden och spekulationer till slutsatsen att att mordet aldrig ägt rum. Nu var det ju inte riktigt så enkelt uppenbarligen.
Ändå märkligt att Bo Hall är inbegripen i nån slags teoribyggande så många år efter samtalet på Finlandsfärjan, vid 85 års ålder. Han kanske fick blodad tand eller så är det ett enda och sista gästspel.
Om det fanns nåt underligt kring honom sedan tidigare antar jag att ni kunniga personer redan hade vetat det. Det kanske redan finns i tråden, får söka vidare.
Senast redigerad av cherryfive 2018-10-29 kl. 23:53.
Citera
2018-10-30, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Lingärde ville i juni 1998 informera Inga-Britt Ahlénius i Granskningskommissionen
om Operation Morgonrodnad.

Hej,
Detta är ett personligt brev och behöver sålunda inte diarieföras. Det är inte heller
anonymt, namn och adress finns sist, även om jag inte precis hoppas att du tar
kontakt. Du känner inte mej, men kan lätt ta reda på vem jag är.

I dagspressen 98-02-18 gjorde du ett uttalande om polisiakttagelser vid tiden för
Palmemordet, som för mig tydde på både rättskänsla och civilkurage. Eftersom du
nog inte kommer någon vart på egen hand bestämde jag mig då för att skicka
information vid ett senare tillfälle, därav detta brev.

Polisiakttagelserna är av två slag. Dels män med walkie-talkies, dels övriga.
De förstnämnda har en ganska egendomlig historia. De har nämligen inte
med Palmemordet att göra. Männen jobbade för Säks ryssrotel med att försöka
ta en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst. Det handlar om
en betydligt högre uppsatt person än Wennerström på sin tid, fortfarande i livet,
men numera pensionär. Hans skicklighet med döda brevlådor var betydande.
Sålunda användes varje död brevlåda bara en gång. De var alltid belägna i
gräsmattor. M, som jag inte tänker namnge, rastade flitigt sina två stora hundar
varje dag. Vad skulle vara mer naturligt än att han ibland plockade upp eller
lade ner något på en definierad plats. Vi tror att han använde ölkapsyler av
ett visst märke.

Männen var helt enkelt ute efter honom, för n:te gången i ordningen. Samtalen i
radio spelades på sedvanligt sätt in av Säks radiooperatör, som för enkelhets skull
hade hand om all mobil trafik över hela landet (vid den tiden). Denne radiooperatör
hördes av juristkommissionen och påtalade förstås den pågående radiotrafiken i
centrala staden under mordkvällen.

Det blev viss uppståndelse och bandet rekvirerades fram. Det kunde då inte påträffas.
Då blev det ännu mer uppståndelse och sedan producerades äntligen ett band, som
inte utvisade någon sådan radiotrafik. Operatören ansågs ha blandat ihop dagarna.
Du kan ju själv tala med honom.

Männen hade alltså inget med mordet att göra. Men vem skulle tro dem? Det var en
riktig höjdare på Bergsgatan, då hela toppgarnityret gjorde sina personliga
förberedelser inför Operation Morgonrodnad, samtidigt som den ovetande ryssroteln
arbetade ute på fältet i tillslagsområdet.

Operation Morgonrodnad var alltså Aktionsgruppen Arla Grynings egen beteckning
på tillslaget. Och de flesta övriga polisiakttagelser härrör härifrån. AGAG är känt
sedan tidigare. /.../.

För att förstå tillslaget måste man dels känna till AGAG:s verksamhet, dels känna till
på vems uppdrag de agerade. Det första har många, nåja några, rett ut. Polisintendent
Östling har skapat sig en klar bild av tillslaget, med namn på underlydande och allt.
Men han rapporterar inte, eftersom han tror att sossarna ligger bakom. En annan man,
Stig Jonasson, vid den tiden förbindelseman mellan RPS/Säk och UD har också rett ut
bilden och till och med skrivit en bok om det, som kanske ska utges i vinter. Även
han tror att sossarna ligger bakom. Så är det inte, även om gänget verkade i skydd av
den nyttige idioten Holmér, rörelsens handgångne man för obskyra jobb.

Det sista som du behöver veta är följande. En trio AGAG-män har suttit och styrt i
Palmegruppen sedan Holmér frånträdde. En sitter kvar ännu denna dag. Jag kan
namnge dem och du kan gissa dem, men där går gränsen för mitt engagemang.

Lund 3 juni 1998
Ulf Lingärde

https://drive.google.com/open?id=1pdE_2QKCBA2MK8JqwwvqMA4GkkHKY-Ik

Detta är det sista brev/PM som jag vet att Ulf Lingärde skrev, min fetning.

Hur sannolikt är det att de har kunnat motivera ett 20-tal poliser att jobba en fredagnatt med knarkspaning.?
Sigge och hans verksamhet hade de ju kunnat klippa när som helst.
Mig veterligt har det aldrig talats om någon stor knark affär att spana på.

Enligt Moelv fanns flera grupper ute den kvällen, vilken grupp som var infiltrerad av mördarna vet vi inte.

SÄKs ryssrotel leddes väl på den tiden av Tore Forsberg.

Jag tror att en del av spanarna den kvällen var från Tores ryssrotel och att de trodde att de skulle gripa en spion eller landsförrädare…
Knark spanarna under Margareta Eklund kan knappast ha varit 20 st.

När sanningen stod klar, ett mord på en statsminister, vilken blåsning, drygt 20 poliser och SÄK hade tittat på.

Det kan ha räckt för total hemligstämpling och mörkläggning.
Citera
2018-10-30, 00:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Var exakt var "holken" vid posten mitt emot mordplatsen?
Är det känt?
Citera
2018-10-30, 01:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var exakt var "holken" vid posten mitt emot mordplatsen?
Är det känt?
Inte riktigt svar på din fråga men Achtung Panzer utgick från vad som kan vara den mest optimala platsen och föreslog för två år sedan hörnfönstren i kvarterets hörn, en våning upp, eller högst två våningar upp.

--> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in