2018-10-30, 16:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det jag inte riktigt gillar är att det blir en lam kopia av den brittiska programserien ”En idiot på resa” där huvudpersonen spelar negativ, korkad och håglös.
Jag tycker att David Batra kör samma grej fast sämre. Lite uddlöst.

Det är väl i minst lika hög grad en lam kopia av BBC-serien Asian Provocateur med den lankesiska komikern Romesh Ranganathan.
Citera
2018-10-30, 17:29
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
För att indiers sätt att tala sitt eget språk gör att de låter som de gör på engelska. Då kommer en vit svensk - har hon missionärsbakgrund? - som egentligen borde prata ren engelska/engelska på skandinavisk accent men istället pratar som som en indisk karikatyr. Det är ett hån mot dom.
Å ändå är det hon som signalerar att hon vill vara som dom, en engelsk missionär hade vägrat nersänka sig till indisk acent, alla vitingar som inte pratar indisk accent är snarare missionärer, nu förstår jag att du bara försöker vara skojfrisk... för inte var du upprörd när Sanna Nielsen klädde upp sig till asiat i en teaterpjäs häromåret 😃
Citera
2018-10-30, 17:39
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Å ändå är det hon som signalerar att hon vill vara som dom, en engelsk missionär hade vägrat nersänka sig till indisk acent, alla vitingar som inte pratar indisk accent är snarare missionärer, nu förstår jag att du bara försöker vara skojfrisk... för inte var du upprörd när Sanna Nielsen klädde upp sig till asiat i en teaterpjäs häromåret 😃

Svenska missionärer är minst sagt speciella av sig

Haha, det var ett tag sen med Nielsen. Där var det i och för sig en nidbild.
Citera
2018-10-30, 19:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är väl i minst lika hög grad en lam kopia av BBC-serien Asian Provocateur med den lankesiska komikern Romesh Ranganathan.

Det är möjligt, jag har dock ingen aning
Citera
2018-10-30, 19:36
Medlem
Citat:
Tycker programidén är sofistikerad rasism av SVT Antingen det eller att de trollar.
Liksom, här har vi en vit kvinna som ska lära en halvindier att anamma sin indiska sida genom att lotsa runt honom i hans ursprungsland. Hon bor där, kan språket men när det talas på engelska bryter hon på indisk accent, som en örfil mot varje indier.

Kan för mitt liv inte tycka att detta skulle vara nån slags sofistikerad rasism. Korrespondenten Malin har gång på gång fått förklara att efter 13 år i Indien har hon naturligt tagit till sig denna accent o att hon inte har språköra nog att ändra sin accent. Absolut inte örfil mot varje indier. Tvärtom har hon genom detta smält in i det indiska samhället o blivit långt mer accepterad - lite som en av dem. Det är klart hon kunde ju inta en lite mer gängse korrespondentroll o bo i nån slags gated community o göra lite nedslag då o då i det indiska samhället med fotograf o ljudtekninker. Malin har ju tagit upp att vissa inslag gör hon ensam o faktiskt använder sig av en mobiltelefon när hon filmar. Allt för att förmedla närhet. Ja ge en mer nyanserad och mindre fördomsfull bild av det indiska samhället.

Sen att David Batra utsätts för prövningar. Skulle detta vara rasistiskt? Det fungerar ju bara som ett medialt grepp att utifrån detta ge en övergripande nyanserad bild av det motsägelsefulla indiska samhället. Att sätta punkten på vissa företeelser, om än ibland hårddraget, ger ju en mycket bättre förståelse för indiskt vardagsliv än om en korrespondent sitter på sitt hotellrum o mer återger vad som exempelvis tas upp i indisk media. Det är ju hela tiden en humoristisk vinkling i serien, blandat med Malins informativa kommentarer med avstamp från David Batras konfrontation med indiska företeelser och absolut ingen drift eller rasism. En mycket sevärd serie. Underhållande, informativ och seriös på samma gång.
Citera
2018-10-31, 22:01
Medlem
Enmansdemos avatar
Det verkar krävas en astrolog för att att gå och handla i Indien

Vad gött ändå och få bli tilldelad en partner, fast jag vill inte involvera mina föräldrar,
kasken kunde astrologen välja åt oss.
Citera
2018-10-31, 23:57
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag tänkte mig hellre en taktlös Kamastutra lärare som envist försökt instruera sin nya konstform över Malin istället för David, eller simulerade Malins kropp mot Davids i en fallskärms-hopp_ställning,
då däremot hade man kunnat sagt att Malin bjudit på sig själv...och sin spensliga pojk-kropp
Citera
2018-11-01, 00:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
För att indiers sätt att tala sitt eget språk gör att de låter som de gör på engelska. Då kommer en vit svensk - har hon missionärsbakgrund? - som egentligen borde prata ren engelska/engelska på skandinavisk accent men istället pratar som som en indisk karikatyr. Det är ett hån mot dom.

Ibland måste man tala som en karikatyr för att indierna ska förstå vad mansläger. sudderi estrit för Sudder Street.
Citera
2018-11-01, 04:31
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ibland måste man tala som en karikatyr för att indierna ska förstå vad mansläger. sudderi estrit för Sudder Street.
Vad snackar du för helt obegriplig term-dynga?
Citera
2018-11-01, 04:42
Medlem
Jag försöker leva mitt eget liv! INGEN kan motivera mig att se på ett teveprogram som handlar om David Batras göranden och låtanden. SER folk på detta trams? Samma gäller Baggarnas, Parneviks och Wahlgrens liv och leverne etc! Kanske ska man själv ta itu med tillvaron istf att glo på dessa uppmärksamhets/penning-törstande individer?
Citera
2018-11-01, 06:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag försöker leva mitt eget liv! INGEN kan motivera mig att se på ett teveprogram som handlar om David Batras göranden och låtanden. SER folk på detta trams? Samma gäller Baggarnas, Parneviks och Wahlgrens liv och leverne etc! Kanske ska man själv ta itu med tillvaron istf att glo på dessa uppmärksamhets/penning-törstande individer?

Du svarar på din egen fråga med det fetade. Naturligtvis har tv-kanalerna säkrat upp att folk ser på detta. Människor är ju nyfikna och skvallertidningarna har flyttat in i tv-tablåerna.

Har själv inte sett något helt program av de serier du räknar upp och skulle inte ens fundera på att göra det. Batra i Indien har dock lite mer substans än det andra svamlet. Det ger åtminstone en viss inblick i hur det är i Indien. Det är naturligtvis ett försök att kopiera Karl Pilkington.
Citera
2018-11-02, 10:10
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Malin Mendel är genuin men David Batra är mest bakåtsträvande svennebanan. Kul med låt säga ett entimmesprogram, men inte en hel serie.

Jag undrar om de kommer att ta upp kolonislismens rasism och hur britterna understödde kastsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in