2018-10-31, 23:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingoffkuken
Exakt samma straffskala för försök som fullbordat brott.....
Jo det är jag medveten om, ser dock en svår bevisbörda för åklagaren att bevisa att det var just lo man skulle fånga, eller varg.
Citera
2018-10-31, 23:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Känns som att det är litet uppförsbacke för åklagaren? Hans enda(?) hopp är väl att telefonavlyssningen gett konkreta, otvetydiga bevis.

Men det har ju visat sig rätt många gånger att telefonkonversationer ofta kan tolkas på flera sätt.

Jag skulle inte bli förvånad om detta blir ett riktigt spännande rättsfall, som man t o m skulle kunna göra en rättsfalls/advokatfilm av.
Ja den känns inte helt enkel, inte ens i rättsfall där man har förövarna på film, plågades fångna rovdjur har åklagaren fått full pott.
Citera
2018-10-31, 23:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja den känns inte helt enkel, inte ens i rättsfall där man har förövarna på film, plågades fångna rovdjur har åklagaren fått full pott.
Gissningsvis har väl Hedin dessutom råd att hyra in en hel svärm stjärnadvokater som kommer att kartlägga allt från de avlyssnande polisernas åsikt i jaktfrågor till åklagarens kusins skostorlek?
Citera
2018-10-31, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Det finns inga större spänningar ute i landet. I glesbygd med vargar är i stort sett alla urinvånare mot varg. De enda som är mot är inflyttade grönavågare och andra haschtomtar. Spänningen står mellan glesbygd och garanterat vargfri stad.

Karl Hedin är speciell, i och med att han äger skog för ett par miljarder, som skulle må bra av färre älgar, vilket uppnås med fler vargar. Hans hobby älgjakt är dock uppenbarligen viktigare. Fascinerande.

Det där är kvalificerat skitsnack.

Är själv glesbygdsbo inom vargrevir.

Här finns olika uppfattningar representerade. Men det finns såklart en del högljudda, som vill acceptera att det finns andra åsikter än den egna.

Vi hade häromåret ett en tomte som sköt den ena av ett häckande par med kungsörn, hen togs aldrig av polisen inte men blev av någon anledning utesluten från jaktlaget...

På det hela är lo och kungsörn harmlösa rovdjur för lantbruket. Det krävs en ganska hög grad av hat för ge sig på de djurslagen.
Håller man på fällor eller förgiftning, så har det gått väl långt. Många fler djur än målen riskerar att skadas i onödan.
Citera
2018-10-31, 23:36
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Jag tycker mig ha läst på ett par ställen att polisen använt andra former av elektronisk spaning i detta fall. Fundera på om det gäller dolda mikrofoner eller kanske små GPS-sändare eller appar i telefoner, bilar mm?

Det är då värst vad polisen lagt resurser på detta fall.

Håller med. Polisen har hanterat ärendet som om det rörde sig om terrorism. Även om jag inte är för jaktbrott tycker jag att det ger otäcka "storebror-ser-dig"-vibbar. Vem vet hur uppgifterna från telefonavlyssning kan missbrukas om polisen läcker? Uppgifter som inte har med ett fall (t ex om otrohet skulle upptäckas) kan utnyttjas för ekonomisk utpressning osv.
Citera
2018-10-31, 23:37
Bannlyst
Citat:
Känns som att det är litet uppförsbacke för åklagaren? Hans enda(?) hopp är väl att telefonavlyssningen gett konkreta, otvetydiga bevis.

Men det har ju visat sig rätt många gånger att telefonkonversationer ofta kan tolkas på flera sätt.

Jag skulle inte bli förvånad om detta blir ett riktigt spännande rättsfall, som man t o m skulle kunna göra en rättsfalls/advokatfilm av.
Hur lyfter man detta från "kvällspress" egentligen?

Citat:
Gissningsvis har väl Hedin dessutom råd att hyra in en hel svärm stjärnadvokater som kommer att kartlägga allt från de avlyssnande polisernas åsikt i jaktfrågor till åklagarens kusins skostorlek?
Tror du verklig på det? Hedin är uppenbarligen en uddafågel och det kräver inget geni för att konstatera att han/MGM ägnar sig åt Jaktbrott, m.m på, någorlunda, dagsbasis. Sedan finns det förstås det här med att bry sig om saken, monetära tillgångar och kontakter, etc.
Citera
2018-10-31, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar som när vargar sliter sönder älgkalvar eller rådjurskillingar? En jämn kamp.

Vargar är rovdjur. Det är meningen att de ska tugga i sig andra djur.

Vi människor är en del av ett samhälle (i dett här fallet Sverige) med lagar och regler. Vi får jaga om följer reglerna, men endast om vi gör det.

Bryter vi mot reglerna, så begår vi brott.
Citera
2018-10-31, 23:51
Medlem
Commissarys avatar
Han kommer gå fri och få ett rejält skadestånd om han nu ägnat sig åt systematisk illegal vargjakt. Han har ju studerat polisen och åklagarens metoder i liknande fall. Resurser för försiktighetsåtgärder saknas nog knappast och jag tror inte han är dum.
Citera
2018-11-01, 00:41
Medlem
45-70s avatar
Citat:

Ja såna här historier har vi ju sett tidigare. Att Hedin skulle gjort nåt olagligt känns ju väldigt avlägset.
Troligtvis är det nån anonym anmälan från nån jaktmotståndare. Det räcker tyvärr långt med en anonym anmälan om det finns varg inblandad.
Jag är hyfsat säker på att Karl inte själv är inblandad!
Citera
2018-11-01, 01:53
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Han kommer gå fri och få ett rejält skadestånd om han nu ägnat sig åt systematisk illegal vargjakt. Han har ju studerat polisen och åklagarens metoder i liknande fall. Resurser för försiktighetsåtgärder saknas nog knappast och jag tror inte han är dum.
Givetvis kommer han inte åka dit! Troligtvis för att han själv inte gjort nåt olagligt.
Om det blir rättegång kommer jag bulla upp med massor av god hembryggd öl, 15 årig singlemalt och ett nyrökt rådjurslår
Citera
2018-11-01, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serol
Namnen finns i dagboksbladet:

Ok. Tack. Vad är det för tomtar? Skvaller kring dessa? Han Bj*rn är väl den som svt skriver är 55ringen? Han verkar vara den som är misstänkt för mest.
Och som någon skrev. Hur kommer en kille född -90 in i det här gänget? Känns lite malplacerad.
Citera
2018-11-01, 07:36
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Gubben är gammal och uppväxt med rödluvan och vargen sagor. Hela den generationen var livrädda för varg trots att de aldrig vare sig sett eller hört någon som sett varg, för den var i stort utrotad i Sverige.
Livsrädda smågossar som har hört sin farfar berätta om gråulven en kylig blåsig vinterkväll.
Var samma sak när björnen började etablera sig igen under 80-90 talet

Jag skulle tro att han avser risken för att få sina hundar dödade av vargar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in