2018-10-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Inkom hot, PKK, sommaren 1985, och man sätter in övervakning av Palme. Två personer övervakar statsministern kontinuerligt. En av dom kan vara skytten.

Nej så jobbar man inte. Skyddsobjekten vet alltid när och hur de skyddas och allt sker i samråd med skyddsobjektet. Särskilt var så fallet med OP. Det fanns alltid särskilda åtgärder i samband med offentliga framträdanden även om de inte alltid är synliga. Det som är märkligt är att det efter mordet sipprar fram uppgifter som redovisas i Säpos PM från veckorna innan mordet som verkar av ett helt annat allvar med personer som skuggar OP. Hur uppgifterna att Säpotrion på sin fritid skuggar OP hanteras är också märklig. Kan vara så att någon undertrycker dessa uppgifter eller är det bara tröghet i systemet?
Citera
2018-10-31, 09:30
Medlem
ieshos avatar
Sammanfattat:
Krkom Bo Holm på säk ringde 4/3 in tipset att hans son Stefan klivit på tunnelbanan i Zinkensdamm och att paret Palme klivit på i Gamla Stan.

Men Zinkensdamm tillhör röda linjen som inte går mot Rådmansgatan.

Den 4/4 förhördes Stefan Holm och då uppges att han åkte från Gullmarsplan till Rådmansgatan och att han såg Palme först när han satt i vagnen och inte vet var han klev på.

Stefan Holm hade följt efter Palme när de klivit av och försökt provocera fram ett ingripande från eventuella livvakter. Palme gick upp på den västra sidan av Sveavägen medan Holm gick upp på den östra sidan.
Citera
2018-10-31, 15:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sammanfattat:
Krkom Bo Holm på säk ringde 4/3 in tipset att hans son Stefan klivit på tunnelbanan i Zinkensdamm och att paret Palme klivit på i Gamla Stan.

Men Zinkensdamm tillhör röda linjen som inte går mot Rådmansgatan.

Den 4/4 förhördes Stefan Holm och då uppges att han åkte från Gullmarsplan till Rådmansgatan och att han såg Palme först när han satt i vagnen och inte vet var han klev på.

Stefan Holm hade följt efter Palme när de klivit av och försökt provocera fram ett ingripande från eventuella livvakter. Palme gick upp på den västra sidan av Sveavägen medan Holm gick upp på den östra sidan.
Min spekulation:

SH blev skärrad efter mordet och ringde till slut sin far BH. BH tipsade PU om en man på tunnelbanan som SH sett stirra på OP. Efter en månad med resonemang fram och tillbaka berättade SH i stort sett hela historien (med provokationen) för PU med alla uppgifter korrekt, ifall det skulle kommit in tips om SH. Kanske användes en dåligt informerad SH för en uppgift som han var synnerligen lämpad för? Det har föreslagits "knattegrupp" men jag ser tecken på Barbro-grupp.
Citera
2018-10-31, 16:49
Medlem
Olof Frånstedt och Donald Forsberg verkar ha skilda uppfattningar

Är det någon som vet/ tror sig veta till vilken kommissarie på rikskrim man rapporterade om knarklangare till?

"– Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg.

Han berättar att gruppen, som de två männen var aktiva i, ofta rörde sig i centrala Stockholm om kvällarna med walkie-talkies.

– De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.

Hade krigstida uppgift
Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö - vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.

– Vid ett krisläge fanns det en uppgift att fylla och det ville man öva på i fredstid. Samtidigt hjälpte man FMN med att förmedla uppgifter om knarklangare till en kommissarie på Rikskrim så det var två flugor i en smäll, säger Donald Forsberg.

Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".

– De utförde ett behjärtansvärt jobb i kampen mot knarket. Att det skulle ha haft något att göra med mordet på Palme är så bortom vett och förnuft att jag inte ens reflekterat över att vända mig till polisen, säger Donald Forsberg.

Samtidigt målar andra kännare inom underrättelsevärlden upp en annan bild.

I andra delen av sina memoarer, "Spionjägaren", skrev Olof Frånstedt att han blev kontaktad av gruppledaren Barbro 1975 då hon sökte sanktion hos Säkerhetspolisen för spaningen i Stockholms city som enligt hennes uppgifter då var inriktade på "extremister på vänsterkanten" samt nazister.

Efterlyser observationer
Efter Palmemordet kom Olof Frånstedt att minnas mötet med Barbro. "Ju mer jag funderade på det, desto säkrare blev jag att det kunde ha ett samband med mordet på Olof Palme", skriver han. Om hennes spaningsverksamhet skriver han att den "kastade en mörk skugga över Palmemordet"."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxbaG/nya-palmeforhor-med-ex-agent--om-stay-behind
22 feb 2016
Citera
2018-10-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Olof Frånstedt och Donald Forsberg verkar ha skilda uppfattningar

Är det någon som vet/ tror sig veta till vilken kommissarie på rikskrim man rapporterade om knarklangare till?

"– Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg.

Han berättar att gruppen, som de två männen var aktiva i, ofta rörde sig i centrala Stockholm om kvällarna med walkie-talkies.

– De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.

Hade krigstida uppgift
Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö - vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.

– Vid ett krisläge fanns det en uppgift att fylla och det ville man öva på i fredstid. Samtidigt hjälpte man FMN med att förmedla uppgifter om knarklangare till en kommissarie på Rikskrim så det var två flugor i en smäll, säger Donald Forsberg.

Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".

– De utförde ett behjärtansvärt jobb i kampen mot knarket. Att det skulle ha haft något att göra med mordet på Palme är så bortom vett och förnuft att jag inte ens reflekterat över att vända mig till polisen, säger Donald Forsberg.

Samtidigt målar andra kännare inom underrättelsevärlden upp en annan bild.

I andra delen av sina memoarer, "Spionjägaren", skrev Olof Frånstedt att han blev kontaktad av gruppledaren Barbro 1975 då hon sökte sanktion hos Säkerhetspolisen för spaningen i Stockholms city som enligt hennes uppgifter då var inriktade på "extremister på vänsterkanten" samt nazister.

Efterlyser observationer
Efter Palmemordet kom Olof Frånstedt att minnas mötet med Barbro. "Ju mer jag funderade på det, desto säkrare blev jag att det kunde ha ett samband med mordet på Olof Palme", skriver han. Om hennes spaningsverksamhet skriver han att den "kastade en mörk skugga över Palmemordet"."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxbaG/nya-palmeforhor-med-ex-agent--om-stay-behind
22 feb 2016
Frånsedts antydningar går emot DF:s agenda, vilken är att driva CP spåret till sin spets.
Men det säger inte att DF driver detta p.g.a. Medveten mörkläggning, snarare tror jag att det är så att han precis som så många andra i detta sorgliga sällskap enbart ute efter ära och berömmelse, och satsar på den kandidat där han tror sig nå störst framgång.
Om DF visste något om mordet, så är det svårt att förstå varför han skulle arrangera dykningar efter vapnet i Klara sjö.
Vad skulle det tjäna till om han inte trodde på möjligheten att CP kastat det där?
Om det vore för att ge sken av att inte veta någonting, så är det ett minst sagt annorlunda sätt att göra det på.
Att ligga lågt vore det mest naturliga.

Många trodde på allvar att CP var den skyldige, och gör det fortfarande, så DF är i det avseendet i gott sällskap.
Möjligen drivs agendan av en blandning av ren dumhet och snäva vinstintressen.

God vän till familjen Palme var han dessutom, så han tog väl en chans. Intällsamhetsaspekten ska inte förringas.

Duktig på att snacka och spinna på myten om sig själv verkar han dock vara; vilket i sin tur inbjuder till övertolkningar om hans inblandning.
Citera
2018-10-31, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Många trodde på allvar att CP var den skyldige, och gör det fortfarande, så DF är i det avseendet i gott sällskap.
Möjligen drivs agendan av en blandning av ren dumhet och snäva vinstintressen.

God vän till familjen Palme var han dessutom, så han tog väl en chans. Intällsamhetsaspekten ska inte förringas.

Duktig på att snacka och spinna på myten om sig själv verkar han dock vara; vilket i sin tur inbjuder till övertolkningar om hans inblandning.
Det skulle förvåna mig om Donald Forsberg var god vän till familjen Palme eftersom han samverkar en hel del med Rolf K Nilsson, den f.d. moderaten som anser att det enda Palmehat som förekom var det hat som Olof Palme riktade mot sina politiska motståndare.

http://stenkyrka.blogspot.com/2011/02/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme.html

Snarare brukade han stöta ihop med Mårten Palme ibland på Fårö om jag förstått det rätt.
Citera
2018-10-31, 17:43
Medlem
Det är synd att man inte lita fullt ut på Donald Forsberg, det skulle vara intressant med bekräftade observationer av personer från Stay behind med walkietalkie på mordkvällen .
Jag lyssnade på senaste Palmemordspodden med Dan Hörning, Gösta Söderströms son hade pratat med Dan och sagt att Gösta S inte misstänkte poliser när det gäller Palmemordet , däremot misstänkte han att Holmer inte hade haft rent mjöl i påsen.
Citera
2018-10-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är synd att man inte lita fullt ut på Donald Forsberg, det skulle vara intressant med bekräftade observationer av personer från Stay behind med walkietalkie på mordkvällen .
Jag lyssnade på senaste Palmemordspodden med Dan Hörning, Gösta Söderströms son hade pratat med Dan och sagt att Gösta S inte misstänkte poliser när det gäller Palmemordet , däremot misstänkte han att Holmer inte hade haft rent mjöl i påsen.

Sonen sa att Gösta misstänkte att poliser medverkat till att hålla flyktvägen fri.
Citera
2018-10-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Sonen sa att Gösta misstänkte att poliser medverkat till att hålla flyktvägen fri.

Ok, jag får nog lyssna en gång till
Citera
2018-10-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det skulle förvåna mig om Donald Forsberg var god vän till familjen Palme eftersom han samverkar en hel del med Rolf K Nilsson, den f.d. moderaten som anser att det enda Palmehat som förekom var det hat som Olof Palme riktade mot sina politiska motståndare.

http://stenkyrka.blogspot.com/2011/02/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme.html

Snarare brukade han stöta ihop med Mårten Palme ibland på Fårö om jag förstått det rätt.
Kanske är det så.
Att han var ”sommargranne” behöver ju naturligtvis inte innebära att dom umgicks. Glest mellan gårdarna kan det ju också vara, men jag har ändå mycket svårt att se något ont och illvilligt i denna naturromantiska smörsångare (för visst är det väl han?) Snarare tror jag att svaret ligger i behovet att få synas och vara viktig.
Citera
2018-10-31, 17:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske är det så.
Att han var ”sommargranne” behöver ju naturligtvis inte innebära att dom umgicks. Glest mellan gårdarna kan det ju också vara, men jag har ändå mycket svårt att se något ont och illvilligt i denna naturromantiska smörsångare. Snarare tror jag att svaret ligger i behovet att få synas och vara viktig.
Jag tror att han agerat utifrån en idealistisk bild av den svenska underrättelsetjänst som både hans far och mor var en del av. Han tror uppriktigt på den, på stay behind och på Barbro.
Citera
2018-10-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på vad du skriver blir skitkastningen mot PG Näss i "uppdrag Olof Palme intressant. Det är personer som påstod sig stå Olof Palme nära som kallade PGN för en "svartblå kallakrigare". Källan är anonym men för egen del tycker jag Ebbe Carlsson är en lågoddsare . Boken är en propagandaskrift där anonymt skvaller och uppenbart felaktiga uppgifter sprids. Följdaktligen fick dess författare Hermansson&Wenander stora journalistpriset 1987.

Den välinformerade Erik Magnusson har berättat om dålig personkemi mellan OP och Rikspolischefen Holger Romander. OP ska ha tyckt att HR var en stram torrboll och gett uttryck för detta

I mina privata samtal med Tore F var denne ganska tystlåten. Det som framgick vara att Tore föraktade Holmer som inkompetent intrigmakare och Ebbe men högaktade Näss som moderniserade Säpo från det som han kallade "cloak and dagger" med adress DF mfl. På frågor om relationerna sa han att den etablerades ett mera förtroendefullt förhållande steg för steg med OP som insett tillkortakommandena med HH och framför allt Ebbe.

En annan sak som framkom på direkt fråga från mig var att han och Säpo (kontraspionaget) uppvaktats angående misstankar mot OP med uppmaning att de måste göra något men Tore hade förklarat att de varken hade att göra med vad som gjordes hos säpo samt att sådant som kontraspionaget inte var behörigt på den nivån i vilket fall.

Vidare berättade han att han absolut nekat att delta i Palmerummet som fånge i en inkompetent utredning och att det inte fanns några förutsättningar för att Holmers Palmerum skulle lösa mordet ooch det var givet på förhand. Han kom överens med Näss om att denne skulle ta alla kontakter där. Näss och Tore var helt överens om att man skulle leta efter Palmes mördare på "bakgården" utan att definiera vad han menade, men Näss aktivitet initialt ger nog en indikation. När jag frågade vad bakgården betyder svarade han kort och gott. Vår egen bakgård. Mer fick jag inte ut.

Man skall veta att Tore började sin karriär som just mordutredare.

Tore ville absolut inte bli involverad i utredningen eller befatta sig med Palmemordet på något sätt. När jag frågade om avsnittet i hans bok om Palmemordet svarade han att förlaget hade krävt att det skulle finnas med något om detta och att han då använt det han bibringats av folk han kände i dåvarande utredningen men inte stod för det själv utan det var blott lånat. Själv hade han då ingen egen uppfattning. Han ansåg att han som tjänsteman hade att vara lojal arbetsgivaren som opartisk tjänsteman.

Både Näss och Tore själv blev ju dock förföljda och baktalade å det grövsta. Till och med som Sovjetlakejer vilket känns helt orimligt med tanke på facit som ju styrker motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in