2018-10-31, 14:05
Medlem
Ser att Expressen har en notis om att ”vargar eldades upp i ugn - polisen beslagtog aska” på sina app-nyheter. Det går säkert att klicka sig vidare. Men sådan är rubriken man möts av.

Inget snack om misstankar där inte.

Använder polisen insatsstyrkan när man utreder eller haffar misstänkta för jaktbrott?

Helt klart att man kan misstänka beväpnade brottslingar om jaktbrott misstänks.

Låter dyrt.
Citera
2018-10-31, 14:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Mystiken tätnar efter åklagarens uttalanden:

Citat:
"Men för att bedömas som grovt jaktbrott är det inte nödvändigt att djuret dör. Att söka reda på djur i avsikt att döda är ett fullordat brott", säger Lars Magnusson.

"Vi har inte hittat några döda vargar. Som jag har förstått det har vi tagit preparerade lodjursfällor i beslag"

Fast jag är inbiten storstadsbo som aldrig hållit i ett gevär kan jag inte undgå att fascineras av den enorma polarisering och de spänningar som verkar finnas mellan vargkramare och varghatare ute i landet. Det verkar vara ett slags lågintensivt krig som pågår mellan diverse fanatiker?

https://www.di.se/live/karl-hedin-haktad-for-grovt-jaktbrott/
Citera
2018-10-31, 14:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Karl Hedin är anklagad för det som behövs trotts alla PK-stollar och miljö-nuppar. Givetvis har alla små marxister hoppat på tåget han är i deras ögon en bov bara för att han är rik. Lite fakta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen

https://www.jaktojagare.se/kategorier/kronika/22-arig-student-dodad-av-varg-20060530/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargattacker_mot_m%C3%A4nniskor

http://www.friatider.se/mer-om-vargen

Du menar att vargar är rovdjur?
Citera
2018-10-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Fast jag är inbiten storstadsbo som aldrig hållit i ett gevär kan jag inte undgå att fascineras av den enorma polarisering och de spänningar som verkar finnas mellan vargkramare och varghatare ute i landet. Det verkar vara ett slags lågintensivt krig som pågår mellan diverse fanatiker?

Det finns inga större spänningar ute i landet. I glesbygd med vargar är i stort sett alla urinvånare mot varg. De enda som är mot är inflyttade grönavågare och andra haschtomtar. Spänningen står mellan glesbygd och garanterat vargfri stad.

Karl Hedin är speciell, i och med att han äger skog för ett par miljarder, som skulle må bra av färre älgar, vilket uppnås med fler vargar. Hans hobby älgjakt är dock uppenbarligen viktigare. Fascinerande.
Citera
2018-10-31, 14:33
Medlem
"Men för att bedömas som grovt jaktbrott är det inte nödvändigt att djuret dör. Att söka reda på djur i avsikt att döda är ett fullordat brott", säger Lars Magnusson.

"Vi har inte hittat några döda vargar. Som jag har förstått det har vi tagit preparerade lodjursfällor i beslag"

Hur kan man bevisa att någon söker reda på djur för döda om det inte finns döda eller skadade djur?
Citera
2018-10-31, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson

Hur kan man bevisa att någon söker reda på djur för döda om det inte finns döda eller skadade djur?
Telefonavlyssning samt preparerade fällor.
Senast redigerad av frasselito 2018-10-31 kl. 14:41.
Citera
2018-10-31, 14:58
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson

Det blir mer och mer besynnerligt.
Citat:
En viktig del av åklagaren bevisning i härvan består av hemlig telefonavlyssning. Det är bland annat genom sådan hemlig telefonavlyssning som åklagaren har kunnat specificera att Karl Hedin ska ha begått ett jaktbrott klockan 11:50 i fredags.
har man avlyssnat hans telefon att hon inte sköt en varg i en preparerad fälla utan mest tänkte att han skulle vilja dödat en ????
Citera
2018-10-31, 15:04
Medlem
Det var så sent som i förra veckan som en av vargarna ska ha eldats upp?
– Det är vad vi misstänker.
Vad gäller Karl Hedin, misstänks han ha varit inblandad i eldningen eller är det så att den skett i lokaler där hans företag driver sin verksamhet?
– Han misstänks ha en direkt koppling till häleriet i det avseendet.
Till själva eldningen?
– Ja.

Från https://www.dt.se/artikel/dalarna/smedjebacken/aklagaren-bekraftar-karl-hedin-misstanks-ha-eldat-upp-tre-vargar-i-sagverkets-ugn-en-direkt-koppling -1

artikeln låses om 50min dock

Hoppas svinet åker dit ordentligt, jävla psykopat till människa
Citera
2018-10-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Såg nu att han skrivit en bok om ett tidigare fall där misstänkta rovviltsjägare satt häktade under en lång tid. Då torde Karl Hedin vara ganska väl insatt i hur det fungerar inom rättsväsendet när det gäller dylika fall.
Ser också att bland annat T*mmy Larne*eldt, S*ppo Koivul* och P*ter *etterlund skriver på R Petterssons facebooksida; Då är det inte enbart vildsvin du jagar utan kan det vara så att din specialitet är att vara ute på illegalt rovdjursjakt? - Hur rangordnar du det här bytet jämfört med tjuvjakten på rovdjur som du häktats för? dessa verkar vara sådana som befriar hönor så de slipper att värpa och dylika saker
Vet inte varför men det känns som om dessa jägare är falskt anklagade av sådana som är jaktmotståndare
de som sitter häktade är ju smarta personer och jag har svårt att tro att om man är så väl insatt i liknande fall som varit där man kollat mobiler, hundpositioner och sådant att man skulle vara så klantig att man lämnade en massa digitala spår eller sitter och pratar vi telefon om vargar, björnar, lo och örnar som man dräpt och eldat upp
jag får inte ihop detta

Såg att jag känner en av dem du skrivit om och nej bara för att han tycker att det är fel att jaga förbjudna djur så pysslar han inte med höns

Var vettig människa tycker nog att det är fel att skjuta dessa djur,om de nu skulle visa sig skyldiga.
Nåt år bakom galler skulle göra dem gott isåfall

Är väl bara banjospelande jägare som tycker annat.
Citera
2018-10-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Nja,jag bor på landet men kanske inte direkt i glesbygd men här är det mest jägarna som verkar va livrädda för vargen. Naturligtvis för att de konkurrerar om älgarna.
Jag har vistats i skogen nära på dagligen i över 30 år och aldrig sett varken björn eller varg. Känner ingen som blivit uppäten heller.
Citera
2018-10-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JippoKungeN
[b]

Hoppas svinet åker dit ordentligt, jävla psykopat till människa

Jag har träffat Karl Hedin i flera olika sammanhang och kan garantera att han varken är ett svin eller psykopat. Däremot är det en man med stor drivkraft och med mycket bestämda åsikter. Glöm inte att han fortfarande varken är åtalad eller dömd för något brott.
Citera
2018-10-31, 15:20
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Telefonavlyssning samt preparerade fällor.
Min fetning.

DI artikeln hade en intressant sak:
Citat:
"Vi har inte hittat några döda vargar. Som jag har förstått det har vi tagit preparerade lodjursfällor i beslag", säger Lars Magnusson

Jag gissar att fällorna har sänts till Forensic Lab för att eftersöka fingeravtryck och DNA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in