2018-10-31, 11:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, slangen är för tunn säger de ju.

Min poäng var givetvis att kapaciteten är för låg och behöver byggas ut. Det spelar ingen roll om det är kraftverk, ledningar, ställverk eller för den delen allt ovan som är för klent - taket är nått. Vilket borgar för rejäla investeringar framöver, med tillhörande deluxig elnätsavgift som ett brev på posten.

Det vet du iofs att jag menade, du verkar ju vara en intelligent människa.

En liten anekdot förresten! Min chef berättade på ett möte om ett nytt begrepp han hört, "Tesla Black", används som motsvarande "kolsvart". Det härrör tydligen från Norge, där elbilar som ju bekant är populärt. I någon liten by var man särdeles entusiastiska och hade en hög andel elbilar, som alla laddades på natten. Då gick strömmen, och byn blev svart.

Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, det är inget jag orkar försöka verifiera med tanke på hur lite detaljer anekdoten innehåller.
Senast redigerad av 2560p 2018-10-31 kl. 11:30.
Citera
2018-10-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Min poäng var givetvis att kapaciteten är för låg och behöver byggas ut. Det spelar ingen roll om det är kraftverk, ledningar, ställverk eller för den delen allt ovan som är för klent - taket är nått. Vilket borgar för rejäla investeringar framöver, med tillhörande deluxig elnätsavgift som ett brev på posten.

Det vet du iofs att jag menade, du verkar ju vara en intelligent människa.

En liten anekdot förresten! Min chef berättade på ett möte om ett nytt begrepp han hört, "Tesla Black", används som motsvarande "kolsvart". Det härrör tydligen från Norge, där elbilar som ju bekant är populärt. I någon liten by var man särdeles entusiastiska och hade en hög andel elbilar, som alla laddades på natten. Då gick strömmen, och byn blev svart.

Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, det är inget jag orkar försöka verifiera med tanke på hur lite detaljer anekdoten innehåller.

Det är inget stort problem i det stora hela. Vi har ju en gång för inte så länge sen byggt upp elnätet från scratch. Och det gick ju bra. Varför är det helt plötsligt heeeeelt omöjligt att göra förbättringar nu? För att du och andra älskar era stinkande fossilbilar?
Citera
2018-10-31, 12:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Varför är det helt plötsligt heeeeelt omöjligt att göra förbättringar nu?

Det är nog inte heeeelt omöjligt...

Fast elnätet har ju egentligen byggts under väldigt lång tid.

Frågan är vem som ska betala förbättringarna?
Frågan är vem som vill betala förbättringarna?
Frågan är vem som kommer att betala förbättringarna?
Citera
2018-10-31, 13:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det är inget stort problem i det stora hela. Vi har ju en gång för inte så länge sen byggt upp elnätet från scratch. Och det gick ju bra. Varför är det helt plötsligt heeeeelt omöjligt att göra förbättringar nu? För att du och andra älskar era stinkande fossilbilar?
Omöjligt är det inte men det kostar att uppgradera elnätet för att hantera mer ström, det tar även tid att uppgradera ett elnät för transformatorer växer inte på träd.

Projekt i norge, 7st transformatorer å 225 ton och det är i sammanhanget inte ens en tungviktare.
https://www.youtube.com/watch?v=zOIkCjc9cTk
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-10-31 kl. 13:04.
Citera
2018-10-31, 13:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Så lösningen på det här är alltså att vi, staten eller kraftbolagen eller vem det är, ska sluta bygga ut sina nät. Ska de sluta underhålla dem med?

Jag vet ju att du inte tillämpar det själv, jag är rätt säker på att du investerar för att kunna fortsätta sälja dina tjänster och produkter, det vore väl inte bara konstigt utan tveklöst ett tjänstefel om kraftbolagen vid en viss utbyggnad av sitt nät bara lägger ner sitt utbyggnadsarbete och låter allt vara som det är.

Förstås är det brukarna av tjänsterna som betalar, precis som dina kunder betalar dina investeringar. Jag kan tycka att du om nån faktiskt skulle förstå det.
Citera
2018-10-31, 13:40
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så lösningen på det här är alltså att vi, staten eller kraftbolagen eller vem det är, ska sluta bygga ut sina nät. Ska de sluta underhålla dem med?

Jag vet ju att du inte tillämpar det själv, jag är rätt säker på att du investerar för att kunna fortsätta sälja dina tjänster och produkter, det vore väl inte bara konstigt utan tveklöst ett tjänstefel om kraftbolagen vid en viss utbyggnad av sitt nät bara lägger ner sitt utbyggnadsarbete och låter allt vara som det är.

Förstås är det brukarna av tjänsterna som betalar, precis som dina kunder betalar dina investeringar. Jag kan tycka att du om nån faktiskt skulle förstå det.

Så klart! Men det är ju inte alltid brukarna VILL betala...

Varken staten eller kraftbolagen verkar ju vilja förbättra... Förbättringarna går ju inte speciellt fort om man säger så...

Igen...!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7001543

å svenska folket har tröttnat på att betala skriver DI idag...

https://www.di.se/nyheter/svenska-folket-har-trottnat-pa-jattarnas-elprischocker/
Senast redigerad av ormbiten 2018-10-31 kl. 13:57.
Citera
2018-10-31, 14:30
Medlem
Citat:

Kunderna såklart. Men du överskattar hur stora prishöjningarna behöver vara. Man skriver ju av anläggningskostnaderna på längre tid så du behöver inte få in alla pengar på en gång.
Citera
2018-10-31, 14:36
Medlem
Citat:
Så klart! Men det är ju inte alltid brukarna VILL betala...

Varken staten eller kraftbolagen verkar ju vilja förbättra... Förbättringarna går ju inte speciellt fort om man säger så...

Igen...!

å svenska folket har tröttnat på att betala skriver DI idag...

https://www.di.se/nyheter/svenska-folket-har-trottnat-pa-jattarnas-elprischocker/

Tröttna? Vad ska de göra då? Återgå till 1800-talet?

Det här bottnar ju i att du hatar elbilar och ser alla problem som oöverstigliga. Den utbyggnad som krävs specifikt för elbilar är en skitsak i sammanhanget. Stora problemet är industrier och befolkningsökning i regionen.
Citera
2018-10-31, 15:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det här bottnar ju i att du hatar elbilar och ser alla problem som oöverstigliga.

Ja förlåt... jag ber om ursäkt.

Den statliga myndigheten Svenska Kraftnät vet ju så klart inte vad dom pratar om.

Dom borde lyssna lite mer på "Locifer"...
Citera
2018-10-31, 18:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja förlåt... jag ber om ursäkt.

Den statliga myndigheten Svenska Kraftnät vet ju så klart inte vad dom pratar om.

Dom borde lyssna lite mer på "Locifer"...

Svenska kraftnät är ett resultat av privatiseringen av Vattenfall. Lika mysslyckat som all annan privatisering av infrastrukturen typ SJ, telefoni, bilprovningen o.s.v. Det är ett affärsdrivande verk.

Lyssna istället på detta program i tre delar i ämnet. Mycket omfattande:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1086706?programid=412

En av galenskaperna:
Sverige tillverkar etanol av spannmål i Norrköping. Det säljs till Tyskland och vi importerar etanol från Brasilien.
Citera
2018-10-31, 19:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Sen finns det dom som pratar om nationell elbrist...

Du hör vad du vill höra.

Jag hörde t.ex att Sverige har överskott på el. (Produktion 159 TWh, export 11 TWh)
Att det kan bli brist på några timmar på ett år som löses med import.
Att vindkraften behöver lagras i någon form t.ex som vätgas.
Intelligenta nät som t.ex att elleverantören styr när varmvattenberedaren skall slås på hos varje granne.
Citera
2018-10-31, 21:31
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du hör vad du vill höra.

Jag hörde t.ex att Sverige har överskott på el. (Produktion 159 TWh, export 11 TWh)
Att det kan bli brist på några timmar på ett år som löses med import.
Att vindkraften behöver lagras i någon form t.ex som vätgas.
Intelligenta nät som t.ex att elleverantören styr när varmvattenberedaren skall slås på hos varje granne.
Desamma
https://corporate.vattenfall.se/om-oss/var-verksamhet/var-elproduktion/ringhals/produktion-och-driftlage/framtiden-for-r1-och-r2/
"Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift vid årsskiften 2020 respektive 2019."

Vad som händer med övrig kärnkraft är oklart.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmVPJl/oskarshamn-stanger-tva-reaktorer
"Oskarshamn stänger två reaktorer"
O1 är stängd. O2 snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in