Citat:
Ursprungligen postat av
[Wizard]
Antalet individer med Downs syndrom som springer runt med skarpa skjutvapen i samhället torde utan tvekan vara noll och inget annat - vilket jag tycker är en viktig och rimlig parameter i diskussionen!
Precis, och av just den anledningen är det ju inget som polisen kan ta med i beräkningen när vapenhot uppstår heller.
" vänta nu...han kanske har downs syndrom...nä då skiter vi i att freda oss, så får han skjuta oss till äventyrs istället"..
Riktigt så funkar det ju aldrig i akuta nödvärnssituationer oavsett vad du nu byter ut downs syndrom mot i texten ovanför.
Dessutom, så finns det mig veterligen inte diagnos/funktionshinder som utesluter att en person kan vara farlig/ våldsam. Det finns som sagt händelser när illasinnade personer lurat utvecklingsstörda att göra än den ena, än den andra, tokigheten.
Citat:
...men att bidra till ökad kunskap genom att vara öppen och prata om olika diagnoser och hur man bäst agerar, det kan vi alla göra.
Bäst lösning just nu är att bara inse hur läget är ute i samhället och se till att våra barn - oavsett diagnoser eller ej - inte är ute och leker med vapen som kan misstolkas som riktiga. Det yttersta ansvaret har alltid vi föräldrar för våra barn, men under tonåren börjar det bli svårare givetvis och här får vi förlita oss på att vi gett dem en sund uppfostran och förberett dem så gott vi kan för ett liv på eget hand så småningom...
Jag hoppas polismyndigheten tänker i samma banor som vi gör här så det kan leda till bättre kommunikation och förståelse för att allt inte är svart och vitt ute i samhället?!
Självklart, bara det att kunskap om diagnoser har väldigt lite med polisiärt arbete att göra. Där är det den enskilda individens status, sinnestillstånd osv osv som är av vikt att kunna känna till vid ett ingripande. Något som kan skilja vitt och brett mellan två personer, som likväl har samma diagnos och funktionshinder. I detta fall var det helt klart föräldrarna som brast i att ha honom under adekvat tillsyn, och eftersom detta rörde sig om en kille som är förståndshandikappad så borde man ha kunna ha honom under bättre uppsyn också, särskilt som det var känt att han var rymningsbenägen.
Mig veterligen så har polisen gått ut med kampanjer om hur farligt det faktiskt kan vara att leka med saker som liknar vapen, hur svårt en leksak kan vara att skilja rån riktigt vapen. Lär bli dags med det igen efter det här kan jag nog tro..