• 1
  • 2
2018-10-31, 08:02
Medlem
Dom har kommit fram till att jag har ADHD, vet inte riktigt vart i utredningen jag är för att det är ganska rörigt.

Men jag har varit och tagit EKG förra veckan, och så sa dom att dom skulle boka in en till EKG om cirka 1 månad för en omprövning, antar att dom menar att man ska ta EKG igen efter att ha gått på medicinen ett tag?

Har varken fått ett sms/samtal eller någon avisering på 1177 att jag har något recept att hämta ut
Citera
2018-10-31, 08:13
Medlem
Guldzebrans avatar
Man får inte per automatik ett recept för medicin bara för att man får diagnosen ADHD. Du behöver ha ett samtal med en läkare där du säger att du önskar prova medicin för att se om det kan hjälpa dig. Läkaren gör en bedömning om det är lämpligt att du medicinerar och beslutar också vilken typ av medicin som kan passa dig då det finns flera olika. Läkaren skriver recept och berättar det för dig. Kontakta din läkare och säg att du vill boka en tid för att diskutera möjligheterna att medicinera för din ADHD.
Citera
2018-10-31, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Man får inte per automatik ett recept för medicin bara för att man får diagnosen ADHD. Du behöver ha ett samtal med en läkare där du säger att du önskar prova medicin för att se om det kan hjälpa dig. Läkaren gör en bedömning om det är lämpligt att du medicinerar och beslutar också vilken typ av medicin som kan passa dig då det finns flera olika. Läkaren skriver recept och berättar det för dig. Kontakta din läkare och säg att du vill boka en tid för att diskutera möjligheterna att medicinera för din ADHD.

Men varför skulle dom boka in ett EKG (med uppföljning) om medicin inte redan varit bestämt?

Har väldigt dåligt minne och fokus så jag minns inte riktigt vad vi pratat om på mötena innan, jag hörde något om medicin, vi diskuterade inte vilken sorts medicin eller något.. men jag är 80% säker på att dom sa något om att sätta mig på medicin, kanske får höra av mig om dom inte kontaktar mig snart
Citera
2018-10-31, 08:41
Medlem
Kan nog se olika ut, därför bättre att du stämmer av med din läkare.
Citera
2018-10-31, 09:44
Medlem
Antar att EKG är något personligt för dig då du har/kan ha ngt fel med hjärtat?

Men efter du fått din diagnos (vilket du bör ha fått intyg på och hemskickat, om inte så ring dit du blev diagnosticerad) får du själv söka till en psykiatrisk mottagning för att beställa en tid hos en läkare och efter det mötet så brukar det bli uppföljningsmöten med sjuksköterska för att utvärdera hur medicinen funkar och om man eventuellt ska höja dosen eller byta till en annan medicin.

Vanligaste medicinen att börja med har jag förstått det som är Concerta.

EDIT:
Drogkontroller förekommer också i form av blod och piss test.
Senast redigerad av Cibus 2018-10-31 kl. 09:47.
Citera
2018-10-31, 10:01
Medlem
ratanax2s avatar
ADHD diagnostisering är inget annat än att sålla bort barn
Citera
2018-10-31, 10:20
Medlem
Skibars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
ADHD diagnostisering är inget annat än att sålla bort barn
I oroväckande många fall är det helt klart så. Vet inga siffror, men baserat på egen erfarenhet, samt när man kollar runt.. De är för snabba att sätta en adhd diagnos på barn😡 Kan det ha att göra med att läkemedelsbolagen betalar ut bonusbelopp till läkare som skriver ut en viss mängs av just deras medicin?
Citera
2018-10-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibar
I oroväckande många fall är det helt klart så. Vet inga siffror, men baserat på egen erfarenhet, samt när man kollar runt.. De är för snabba att sätta en adhd diagnos på barn😡 Kan det ha att göra med att läkemedelsbolagen betalar ut bonusbelopp till läkare som skriver ut en viss mängs av just deras medicin?

Måste inte börja konspirera i första taget. Läkarna tror väl helt enkelt att det är "medicin". Sitta proppa i ungar amfetamin, världen är bra sjuk.
Citera
2018-10-31, 10:52
Annars är det väl rätt säkert att man blir bortsållad när man inte kan koncentrera sig och tillgodogöra sig undervisningen.

Amfetamin och ritalin är verkligen inte toppengrejer, men i detta samhälle suger det stenhärt att vara lågutbildad
Citera
2018-10-31, 11:05
Medlem
Skibars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Måste inte börja konspirera i första taget. Läkarna tror väl helt enkelt att det är "medicin". Sitta proppa i ungar amfetamin, världen är bra sjuk.
Faktum är ändå att läkare som skriver ut kan få extrapengar, alla gör det såklart inte, men det förkommer..
Citera
2018-10-31, 11:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredning1144
Dom har kommit fram till att jag har ADHD, vet inte riktigt vart i utredningen jag är för att det är ganska rörigt.

Men jag har varit och tagit EKG förra veckan, och så sa dom att dom skulle boka in en till EKG om cirka 1 månad för en omprövning, antar att dom menar att man ska ta EKG igen efter att ha gått på medicinen ett tag?

Nja, EKG kör de för att se om ditt hjärta klarar av den medicin som finns. Att de vill följa upp med ytterligare ett test påtalar att det första testet gav en massa frågetecken.

Medicin och recept får du när utredningen är klar, och efter samråd med läkare.
Citera
2018-10-31, 12:21
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredning1144

Har varken fått ett sms/samtal eller någon avisering på 1177 att jag har något recept att hämta ut

Precis som Guldzebran skriver så får du inte medicin per automatik pga en diagnos.
Glöm inte heller att du måste lämna urinprov innan du får hämta ut din medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in