2018-10-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag använder själv Propavan, och jag har tidigare haft Stilnoct, Imovane och något till receptbelagt narkotikapreparat. Jag föredrar Propavan. Jag blir helt enkelt skittrött och sover som en sten. Inga minnesluckor eller märkliga handlingar i sömnen. Inte beroendeframkallande på så sätt att man känner att man aldrig mer kommer kunna sova utan dem.

De nackdelar jag ser är:

1. Tar man för mycket så får man myrkrypningar utav själva helvete och får en skitnatt där man är riktigt trött kombinerat med att man ligger och vrider sig av att det kittlar i alla muskler. Proffsen säger att man ska tugga tabletterna för att slippa det. Men börja med 0,5-1 tablett är mitt råd, du kommer ångra dig annars. Prova dig fram under några kvällar.

Vet att tråden är supergammal men jag vill tillägga och hålla med i det SkepticalHippo skrev.

Min kompis fick propavan och myrkrypningar som fick honom att ge upp dem. Nästa gång han träffade läkaren tog han lätt besviken givetvis upp detta. Då fick han ett råd som spetsar det med att tugga dem för att slippa myrkrypningar. Krossa dem och lös upp dem i ljummet vatten. Ta en 3e-del rykande hett vatten och 2 3e-delar kranvatten och rör ner pulvret där i. Jaja, tänkte väl min vän om jag känner honom rätt men han gjorde i vart fall som läkaren sade och fick ett långt ansikte för det fungerade verkligen. En annan vän som har myrkrypningar men inte behöver nåt att sova på blir av med sina krypningar av vanliga brustreo.

edit; stavfel
Citera
2018-11-06, 08:21
Medlem
Buffedbygods avatar
Gick in här i tråden bara för ge min erfarenhet av Propavan.

Fick det utskrivet igår och testade för första gången. En halvtimme in kände jag mig extra fysiskt avslappnad, till den grad att jag tänkte på det, och efter en och en halv timme in hade ögonlocken blivit så tunga som det känns när man varit uppe i 3-4 dygn.

Inga sockerpiller alltså (den bild jag fick av att läsa på internet innan).
Citera
2018-11-06, 08:28
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Gick in här i tråden bara för ge min erfarenhet av Propavan.

Fick det utskrivet igår och testade för första gången. En halvtimme in kände jag mig extra fysiskt avslappnad, till den grad att jag tänkte på det, och efter en och en halv timme in hade ögonlocken blivit så tunga som det känns när man varit uppe i 3-4 dygn.

Inga sockerpiller alltså (den bild jag fick av att läsa på internet innan).

Skönt att det funkar för dig, själv så hjälpte det inte sömnen, blev seg och trött men ingen sömn. Men jag blev en total zombie dagen efter, helt förstörd. Testade några nätter men fick ge upp. Melatonin och Imovane funkade bättre. Intressant hur individuellt det är med sömnproblem.
Citera
2019-02-22, 12:46
Moderator
Mappings avatar
Jag fick Propavan utskrivet förra veckan, och förskrivningen sa 25mg (1 tablett) 30-60 minuter före läggdags. Jag hade läst en del om andras problem med extrem dåsighet den efter så jag testade med en halv tablett första kvällen. Det tog mer än en timme innan jag kände något av den, och jag blev dåsig men inte jättetrött. Somnade gissningsvis vid 10 på kvällen och gick upp vid 7 dagen efter. Jag har normalt sett väldigt svårt att sova, och vaknar 4-5 gånger per natt p.g.a. att jag är väldigt lättväkt av ljud och annat. Denna natt vaknade jag ett par gånger men somnade snabbt om. Hade absolut inte någon zombiekänsla dagen efter utan var mer utsövd än vanligt. De kommande nätterna tog jag 1 tablett, och jag fick ungefär samma effekt. För mig är detta absolut inte speciellt effektivt sömnmedel, jag blir inte så trött att jag stilar i säng, utan det är mer i form av lätt sövande som gör att jag somnar lite lättare och inte vaknar lika mycket om nätterna. Jag har inte fått några biverkningar, inga myrkryp eller annat.
Citera
2019-08-12, 13:42
Medlem
Sockermunkens avatar
Fördelar :
* Man blir rejält trött och sover hela natten
* Inte beroendeframkallande

Nackdelar:
* Det tar ett bra tag innan de börjar verka (2-4 timmar för min del)
* Man kan få hemska myrkrypningar!
Citera
2019-08-12, 16:00
Medlem
Jagozars avatar
Jag får kraftig RLS av Propavan så jag får svårare att sova istället. Melatonin + Atarax = The shit!
Citera
2019-08-14, 20:00
Medlem
BettyBamBams avatar
Tycker det är en bra sömnmedicin, men då har jag också ganska svåra sömnbesvär numera. När jag först fick den utskriven så var jag som en zombie hela dagen efteråt, så asken med tabletterna blev liggande i en låda.

Nu, några år senare, så fungerar de bra! Vaknar inte flera gånger per natt som jag gör annars, och kan sova fram tills att det är dags att gå upp. Kombinerar med 15 mg Mirtazapin också.

Anledningen till mina sömnproblem är en ganska trist livssituation och att jag försöker sluta med Stesolid.

Well, om du VERKLIGEN har svårt att sova så är det en bra medicin. Annars tycker jag den är för stark.
Citera
2020-01-15, 21:11
Medlem
Testade propavan för första gången igår kväll. Aldrig testat sömntablett tidigare.

Tyckte att den hade god effekt och somnade gott. Behövde dock gå upp en gång under natten och upplevde då väldigt lågt blodtryck, det svartnade lite för ögonen men svimmade ej. Dock obehagligt och slipper gärna detta.
Har normalt lågt bltr, ibland under 100 systoliskt. Väger knappt 50 kg, kanske räcker det med en halv tablett för mig?

Någon som upplevt lågt blodtryck av propavan?

Dagen efter var jag ej trött/bakis och kände heller inte av blodtrycket något mer. Så över lag mycket nöjd och tacksam att äntligen få sova mer än två timmar i rad!
Citera
2020-01-15, 21:17
Medlem
TheJackets avatar
Jag är helt förstörd dagen efter om jag tar propavan. Men visst somnar man!
Stilnoct funkade bäst för mig men om man glömde att gå och lägga sig så kunde man bli duktigt väck.
Numera har jag Lergigan om jag har svårt att somna, i kombination med att jag alltid läser en bok innan jag skall sova så tycker jag att dom funkar. Blir trött i ögonen och släcker, blundar och somnar.
Citera
2020-02-06, 21:56
Medlem
funktioners avatar
Har käkat denna under någon månad och tycker det funkar bra. Somnar lättare och vaknar färre gånger under natten MEN jag upplever en stor variation i effekt. Jag tar en tablett 25 mg cirka 2 timmar innan jag planerat att sova och de allra flesta kvällarna känner jag ingen nämnvärd effekt men somnar enkelt. Men vissa andra kvällar, dock färre i antal, blir jag HELT knockad av den. Lätt snurrig, kroppen blir tung som bly och ögonen går knappt att hålla öppna.

Någon annan som upplevt samma?
Ska man ta den på fastande mage eller spelar det någon roll?
Citera
2020-11-22, 18:12
Medlem
MrFreds avatar
Grym tablett för sömn.
Tar 25mg och somnar inom 45 min. Känner av den redan efter 30 min. Tar jag ingen är jag uppe lääääääänge
Citera
2021-01-28, 23:10
Medlem
BananKlases avatar
Kan tipsa om hur jag löste restless legs. Jag tog 1/2 - 1 - 2 tablett på DAGTID under en vecka då vande sig kroppen och det var bara och köra på sen, myrkryp borta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in