2018-09-13, 22:42
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Hur menar du att det blir överflödigt när de fungerar på olika sätt? Jag håller inte med att det skulle vara meningslöst.

Jag menar att det inte spelar någon roll att dom funkar olika. Propavanet är starkast och är det som söver ner en vare sig man tar melatonin eller inte.
Citera
2018-09-16, 11:47
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Jag menar att det inte spelar någon roll att dom funkar olika. Propavanet är starkast och är det som söver ner en vare sig man tar melatonin eller inte.

Spelar stor roll. Kombination av olika sömnmedel ger en additiv effekt, vilket bl a utnyttjas vid operationer då man först ger lugnande och sedan sömnmedel.
Citera
2018-09-16, 13:53
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Spelar stor roll. Kombination av olika sömnmedel ger en additiv effekt, vilket bl a utnyttjas vid operationer då man först ger lugnande och sedan sömnmedel.

Ja men nu pratar vi om propavan och melatonin. Inte bara jag som anser det utan även min gamla psykiatriker.
Citera
2018-09-16, 14:47
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ja men nu pratar vi om propavan och melatonin. Inte bara jag som anser det utan även min gamla psykiatriker.

Vet inte på hur många fler sätt man kan förklara samma sak på. Tar du propavan och inte kan somna på den så kommer melatonin att hjälpa, helt klart.

Sedan har de båda olika användningsområden. Melatonin kan du ta regelbundet vid DSPS eller andra sömnfasrubbningar och vid behov ta propavan exempelvis.

Du kan ju inte mena att melatonin effekt upphävs bara för du kombinerar den med propavan.

Hoppas det går hem denna gången, annars orkar jag inte lägga mer tid på besserwissrar.
Citera
2018-09-16, 16:52
Medlem
Culpeppers avatar
Tycker Propavan är riktigt skit, skönt för dem personerna det fungerar för. Själv har jag testat. Atarax, Theralen, Lergigan, Circadin, Mirtsazapin, Stilnoct, Imovane för att sova men inget fungerar. Det enda som fungerar är en kombination med Stesolid + Stilnoct.
Citera
2018-09-16, 22:06
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Vet inte på hur många fler sätt man kan förklara samma sak på. Tar du propavan och inte kan somna på den så kommer melatonin att hjälpa, helt klart.

Sedan har de båda olika användningsområden. Melatonin kan du ta regelbundet vid DSPS eller andra sömnfasrubbningar och vid behov ta propavan exempelvis.

Du kan ju inte mena att melatonin effekt upphävs bara för du kombinerar den med propavan.

Hoppas det går hem denna gången, annars orkar jag inte lägga mer tid på besserwissrar.

Haha skulle jag vara en besserwisser för att jag inte delar samma åsikt som du?

Du fattar verkligen inte. En sak har du rätt i, det är ingen mening att fortsätta. Du verkar inte kunna tänka logiskt här. Du kan ju ta och läsa på lite
Citera
2018-09-16, 22:31
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Haha skulle jag vara en besserwisser för att jag inte delar samma åsikt som du?

Du fattar verkligen inte. En sak har du rätt i, det är ingen mening att fortsätta. Du verkar inte kunna tänka logiskt här. Du kan ju ta och läsa på lite

Haha jo, jag behöver läsa på va? Tror nog jag är mer utbildad inom detta än dig. Det jag skriver här är inte mina åsikter, utan det är fakta. Tyvärr ska det alltid finnas människor som du som vägrar acceptera när folk rättar dem.
Citera
2018-09-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Propavan är en sömntablett som ska göra att du sover längre, alltså inte som en insomningstablett.

Jag själv åt Propavan i cirka 9 månader och jag var konstant trött på dagarna! En vän till mig hade samma besvär. Jag fick även yrsel, att det snurrade i huvudet om jag t ex gick snabba promenader. När jag la av med tabletten försvann yrseln och jag var som en normal person igen, betydligt piggare på dagarna.

Börja med en halv tablett eller t om en kvarts tablett, pröva dig fram och se balansen mellan långvarig sömn och den trötthet som kan uppstå på dagtid.
Propavan är en antihistamin från början. Inte beroendeframkallande.
Citera
2018-09-19, 18:14
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Propavan är en antihistamin från början. Inte beroendeframkallande.

Nja, propavan är en första generationens neuroleptika (antipsykotisk)
Citera
2018-10-26, 17:01
Medlem
Ingen som har fått några långvariga medicinska bieffekter att använda propavan?
Citera
2018-10-27, 14:33
Citat:
Ursprungligen postat av j0hannaa
Har precis fått propavan utskrivet, så hade velat haft era erfarenheter av det.

Somnar man av det ?
Sover man en hel natt eller vaknar man efter ett tag?
Hur mår man dagen efter? känner man av medicinen?
Propavan är ett rävgift. Man somnar för det första inte och för det andra så får man restless legs så att man håller på att bli galen. Bästa sättet att lösa RLS är att ta propavan tillsammans med en tramadol. Då kan man tom äta många utan känna det minsta i vristerna. Men att sova på... Nej vilket skit.
Citera
2018-10-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Bumpar.

Har ätit Propavan i flera år, haft oftast sovit väldigt bra (helst i kombination med Melatonin). Lider av hemsk konstant trötthet, och börjar nu fundera på om Propavanen kan ha en större effekt än jag tidigare tänkt? Alla är förstås olika, men då man läser om Propavan här på FB skriver nästan alla "bakfylletrötthet dagen efter". Hur länge sitter den i för er som upplever detta, in på dagen?

Att ta Melatonin i kombination med Propavan tycker jag personligen inte är överflödigt som det anförs här i tråden. Det är nog individuellt.
Själv har jag tagit Propavan i två-års perioder under åren men slutat på grund av viktuppgång framför allt. Eftersom jag har en hög oro/rastlöshets nivå ständigt så fungerar Propavan bra att sova på och effekten kvarstår dan efter. Jag blir lugnare - och segare. Om jag inte har något jag måste göra så blir jag gärna sittande. Som svar på din fråga så tycker jag att segheten sitter i nästan hela dan.

När jag började med Melatonin utan Propavan så fungerade det utmärkt med 1 mg varje kväll. Har sällan sovit så bra som då, men sen hände väldigt oroande saker som gjorde att jag fick ta Propavan också och nu verkar Melatonin ha tappat i effekt.

Nu har jag för fyra dagar sen slutat med Propavan igen och det är nästan som att sluta med nåt narkotiskt preparat. Väldigt orolig sömn, svettningar och märkliga drömmar och orolig även på dan som vanligt. Men vikten rasar iallafall väldigt snabbt med nåt halvkilo per dag.
Bra sömn, lugn, seg och fet eller orolig, alert och smal. Pest eller kolera. För mig iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in