• 8
  • 9
2023-01-05, 07:45
Medlem
Vet inte vad man får skriva och moderatorerna kan ju ta bort mitt inlägg (utan straff helst) Har ätit 25 mg Propavan innan sänggåendet i många år nu. 10? 15? Det har fungerat bra men de senaste två månaderna har jag hamnat i en kris och mått sämre än någonsin. Fick lite högt blodtryck och köpte hem en mätare. Fick blodtrycksmedicin utskrivet och sedan BETABLOCKERARE! Har fått en depression som jag inte fattar var den kommer ifrån och ångesten från HE! Efter att ha varit pigg och rask så förstör jag allt genom att börja med mediciner? Betablockerarna gjorde mig till en svag gamling och när jag klev ur sängen svajade jag i en minut. Har tagit MER än en Propavan/dygn och man dör inte. Ingen bra idé förstås men när man har ångest så man får ont i magen och inte vet vad man ska ta sig till så.........!Det där med sömnighet dagen efter vet jag inget om. Vaknar med ett ryck klarvaken som om jag fått isvatten över mig. SOM jag önskar lite dåsighet.
Senast redigerad av maratonmaniker 2023-01-05 kl. 07:52.
Citera
2023-01-05, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Vet inte vad man får skriva och moderatorerna kan ju ta bort mitt inlägg (utan straff helst) Har ätit 25 mg Propavan innan sänggåendet i många år nu. 10? 15? De har fungerat bra men de senaste två månaderna har jag hamnat i en kris och mått sämre än någonsin. Har tagit MER än en Propavan/dygn och man dör inte. Det där med sömnighet dagen efter vet jag inget om. Vaknar med ett ryck klarvaken som om jag fått isvatten över mig. SOM jag önskar lite dåsighet.

Grattis, då är du säkert en av få.
Att inte bli groggy dagen efter är det nog få som blir.
Funkar säkert perfekt för den arbetslöse, men för den som jobbar så funkar det inte.
Känns som att man druckit 4 flaskor vin dagen efter.
Citera
2023-01-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Funkar säkert perfekt för den arbetslöse, men för den som jobbar så funkar det inte.
okej! Ja jag är ju pensionär och ska inte upp och jobba och ingen vill ha mina tjänster längre men OM så skulle jag vara pigg och vaken 06.30 efter en natt med flera Propavan. Idag deprimerad och mer ångestriden än någonsin men GLASKLAR:-( i skallen.
Citera
2023-01-05, 21:38
Medlem
Citat:

Ok 🥱🥱 vid det här laget vet hela forumet (och omvärlden) om att du inte upplever önskad effekt av Propavan. Du verkar tyvärr ha blivit lite väl osunt fixerad av detta.
Dessvärre får jag själv hangover av Propavan och besläktade preparat MEN det innebär inte att jag behöver ”svartmåla” en medicin som många har god effekt av!
Citera
2023-02-13, 18:16
Medlem
snooper123s avatar
Hur länge verkar propavan?
Citera
2023-02-13, 18:19
Medlem
Citat:

Det är lite olika, är man van vid att vakna på dåligt humör är det ingenting. Dock att enbart ta propavan har jag svårt att se mig göra då det är svaga grejer
Citera
2023-11-21, 06:57
Medlem
skadad87s avatar
Nån som käkar denna och inte upplever vikt ändringar? Jag funderar på att switcha från theralen (alimemazin) till denna då theralen ger ökad hungerkänsla
Citera
2023-12-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag förstår hur du tänker. Min erfarenhet är att de biverkningar som visat sig inom Fas III-studier och som sammanfattats i FASS (via inrapportrade biverkningar med mera) i många fall är underdrivna av kommersiella skäl. Inget man säger på jobbet, eller i vetenskapliga sammanhang, men alla vet om detta. Se exempelvis på Lillys skandal för ett antal år sedan med Zyprexa och viktuppgångar.

Oh, vill du berätta lite snabbt om den där skandalen om Lilly med zybrexa ? Inget jag hört eller känt till.
Citera
2024-04-05, 13:12
Medlem
Tog propavan för första gången igår.
Jag ska ta 25 mg men valde att bara ta en halv tablett eftersom det va första gången.
Är det bara jag som blir helt lost på dom där? Tog 1 timme innan läggdags igår och sluddrade efter 30 min.. min sambo berättade imorse att jag började prata massor för att sen bara däcka.
Idag ska vi inte ens tala om… sovit hela dagen och huvudet är väldigt tungt…

har tidigare reagerat liknande på lergigan innan jag fick propavan.. vet inte om jag är känslig för dessa och lättpåverkad eller om fler upplevt det första gången?
Senast redigerad av Makeitdropfrom 2024-04-05 kl. 13:16.
Citera
2024-04-05, 23:45
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makeitdropfrom
Tog propavan för första gången igår.
Jag ska ta 25 mg men valde att bara ta en halv tablett eftersom det va första gången.
Är det bara jag som blir helt lost på dom där? Tog 1 timme innan läggdags igår och sluddrade efter 30 min.. min sambo berättade imorse att jag började prata massor för att sen bara däcka.
Idag ska vi inte ens tala om… sovit hela dagen och huvudet är väldigt tungt…

har tidigare reagerat liknande på lergigan innan jag fick propavan.. vet inte om jag är känslig för dessa och lättpåverkad eller om fler upplevt det första gången?

Blev ordinerad 2 tabletter Propavan (oklar styrka) för några år sedan till sömnen. Tog den i hopp om att äntligen få sova efter en riktigt dålig period av sömnlöshet. Vaknar av att jag i princip slutar andas. Är ensam så en lätt släng av panik/"nej men det ska väl vara lugnt bara jag somnar" inställer sig. Försöker resten av natten sova/sitta på sängkanten men slungas fysiskt upp så fort jag lägger mig ner då andningen upphör när jag stänger ögonlocken. Så spenderade jag resten av natten (med vetskapen att "nu dör jag" eller "nu kanske jag får jag sova") och tog aldrig Propavan efter det.

Nej, jag är inte underviktig eller liten. Men jag har nog kommit fram till att jag är känslig.

Alimemazin hr jag funkat på efter det. Men tar typ 0,5ml. Blir ändå "bakfull" dagen efter. Skönt att få sova, men ska jag jobba dagen efter är jag zombie delux. Svår vågskål, tyvärr...
Senast redigerad av Flyer6 2024-04-05 kl. 23:47.
Citera
2024-04-21, 12:41
Medlem
Kände att jag vill dela med mig erfarenheter av propavan.

Har alltid haft sömnproblem. Senaste åren har jag ändå lyckats skapa en hållbar sömn. Aldrig "bra" men okej ändå och det har varit många års arbete. Kanske ska nämnas att jag har nyligen fått diagnosen medelsvår ADD.

Nu nyligen uppstod en episod som tidigare varit ett problem att jag somnar och sen vaknar hastigt upp efter 15-30 min och ligger vaken i några timmar och sedan samma sak igen.

Tidigare erfarenheter av atarax, legrigan, diazepam, alprazolam, lorazepam, imovane, klonezepam, oxascand.

Via en snabb telefontid med en läkare tyckte skrev han ut propavan och ska utvärdera läkemedlet tills nästa läkarbesök inom kort. Jag var så sjukt skeptisk till denna medicin. Dels för tröttheten dagen efter och myrkrypningarna. Men tänkte att jag har inte så mycket att förlora och kan testa det med ett öppet sinne.

Min sömn har blivit likvärdig som tidigare, alltså okej. Det är ändå något fantastiskt för mig. Även mycket enklare att komma till ro vid sänggående och blir trött.
Inga märkvärda biverkningar. Är lite seg dagen efter men inte alls så som jag har erfarit av legrigan tex som gjorde mig handlingsförlamad på morgonen. Men det är lite skön seghet av propavan eftersom att jag lätt blir uppstressad. Därför har jag tyckt att diazepam har varit bra för att den sitter i så länge.
Lite torrare i munnen men inte så att det påverkar mig negativt. Inga myrkrypningar men tar enbart en halv tablett (12,5mg).

Allt som allt har jag fått väldigt bra effekt av propavan och blev väldigt positivt överraskad. Förväntade mig inte det resultatet efter allt vad man har läst om det och har ändå gått igenom starkare preparat.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in