Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Varför tror ni att LW dödades vid bullerplanket?
Av flera skäl. Ger tre:
För det första talar statistiken för att där en kropp hittas, där har också själva dödandet skett. Artbrottet 'dråp i hastigt mod' som exempel på fylledödanden.
Att sen prof GW kommer dragandes med att "det händer att en kropp efter dödandet flyttas både en och två gånger" (ungef citat), ser jag som ett uttryck för hans behov av att få lufta sig offentligt. Vad jag vet gav GW inget substantiellt i det avseendet gällande just mordet på LW.
För det andra: Oavsett att det från visst/vissa håll hävdas att dödandet av LW föregåtts av [viss] planering, så har inget stöd för det presenterats. Som det verkar för mig, så var detta ett 'hafse-slafse'-mord om ni ursäktar uttrycket.
För det tredje: Att ha ihjäl en människa, planerat eller i affekt, leder till att man står där med en kropp att "ta hand om". Att efter dödandet ta med sig den för att lägga ut den på det öppna vis som LW hittades, är i mina ögon ett fullständigt osannolikt agerande. Det resonemanget bygger indirekt på antagandet att det inte kan vara möjligt att Örebropolisen eller andra örebroare kan ha missat att det låg en kropp där under flera dagar. Betänk att det inte är förrän efter ett par tre dagar som en avliden börjar lukta så att promenadhundarna börjar streta i den riktningen. (Jag undanber mig redan på förhand debatt med trådens alla hundexperter, tack).
Det har förts fram teorier om att eftersom Polisens tekniker inte stannade särskilt länge vid FP, så skulle det indikera att de snabbt visste att FP inte var BP/MP.
I min värld skulle det lika gärna kunna tyda på att Örebropolisen slarvade.
Där och då också..