2018-10-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bensaagen
Någon som kanske kan upplysa oss i tråden om följande:
Vilka är Karl Hedins familjerelationer? Fru, barn och ev barnbarn.
Likaledes vilka bebyggda fastigheter står han och hans familjemedlemmar som lagfarna ägare till?
Varför skulle det vara intressant med KH's familjerelationer?
Citera
2018-10-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Karl Hedin lär inte få någon ny kunglig medalj efter detta, men han är värd folkets respekt för att han försöker hålla ner den orimligt stora vargstammen. Visserligen säger lagen att han eventuellt har begått ett brott, om nu påståendena är sanna. Nog vore det mer logiskt med en lag som låter markägaren själv bestämma om han vill ha varg eller inte på sina ägor.
I så fall vore jag som skogsägare tacksam för en lag som lät mig bestämma om jag skulle ha älg, vildsvin och hjort på min mark också...

Seriöst, djur rör sig oberoende av fastighetsgränser, det är ologiskt att att upplåta den sortens beslut till var och en markägare. Vilken storlek på mark skulle krävas för att bestämma själv? 1000 kvm? 1 hektar? 10 hektar? 100 hektar? 1000 hektar?

Det måste finnas gemensamma regler regelverk/lagar för t.ex. viltstammars storlek och förvaltning.

Gillar man inte de lagar/regler som finns, så får man jobba för en förändring, och argumentera för sin sak.

Att ta lagen i egna händer, om så har skett av de utpekade personerna, är ett brott.
Citera
2018-10-29, 19:48
Medlem
Drozds avatar
Den här typen av SGT-attityd är lite förvånande hos en genuin överklassmänniska som Karl Hedin. Totalt ologiskt dessutom att han som stor skogsägare är emot en naturlig predatorstam.
Brukar annars mest vara obildade rednecks som hyser den typen av extremt varghat (självklart kopplat till förakt mot 08-or och miljömuppar), medan vargkramarna mest återfinns bland urban WT och horoskoptroende.

Ska bli intressant om KH får vara med på kungajakterna framöver. Tror knappast det med tanke på kungahusets miljöengagemang...
Citera
2018-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grucken
Vore jag kriminell och häckade i Mälardalen skulle jag passa på och "jobba" på högtryck ett tag nu. Alla polisiära resurser lär väl gå till att ta fast några tjuvjägare, för det är väl det grövsta brott man kan begå??
Njae, det är väl inte lokal polis som hanterar detta utan nationell polis.
Citera
2018-10-29, 19:58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vadå? Där kom du med något extremt? Är varg inte tillåten i Norrland? Snälla kom med fakta gällande det. Det är ju rent makalösa uppgifter du kommer med att varg alltså inte är tillåten i Norrland. Så du skriver att samer i Norrland får skjuta varg bara de ser en för de ska inte få finnas i Norrland medan en bonde i Värmland vars får äts upp av en varg inte får skjuta vargen utan tillstånd?

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Rovdjur/Fakta-om-varg/
Citera
2018-10-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nog vore det mer logiskt med en lag som låter markägaren själv bestämma om han vill ha varg eller inte på sina ägor.

Karl Hedin och många skogs/-lantbrukare tänker nog precis så. Men djuren erkänner inga gränser och rovdjur är kronans vilt. Om markägaren själv får bestämma får vi kaos.

Vilket det här åtalet är bevis på. Vi kan inte ha anarki i skogarna oavsett vem som äger marken.
Citera
2018-10-29, 20:42
Medlem
I häktningsframställan står det:

Citat:
Jaktbrott, grovt brott 2018-02-10 Stationsvägen 31, Norberg, Norbergs kommun
Id: POD50-BM2018-470243379-3V, Ext ärendenr: 5000-K401090-18

Vad finns på Stationsvägen 31 i Norberg .. någon med lokalkännedom får gärna bidra.
Citera
2018-10-29, 20:48
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...ett vanligt förekommande argument, skillnaden är bara den att dessa hundar dör i trafiken spritt över hela landet - från Smygehuk till Haparanda och ifrån obygd till tätort. Jämför du vargrevirens yta med motsvarande annan yta, och väger in totala populationen av hundar och antalet bilar inom dem så blir siffrorna sannolikt mer rättvisande. Problem med varg har ju endast de som lever med varg som bekant och statistik kan som du vet vridas, vändas och relativisera efter hur du önskar.

Hur många dör av "mördarsniglar" varje år och vad ger oss då rätt att ha ihjäl dessa på alla upptänkliga sätt - om det inte är för att freda vårt habitat? Det var denna filosofiska frågeställning jag skrev om, inte det ständigt återkommande dödajakthundsrelativiseringskortet du drog fram nu...

Jag gillar filosofiska frågeställningar. I grund och botten handlar det om några rednecks som är rädd om sina jakthundar. Ställ det enorma problemet till utrotat en djurart där det förespråkas förgiftning med ex arsenik i naturen som många andra djur får i sig. Eller annan typ av illegal jakt under ej jakttid uppsökande av varglyor med nyfödda valpar som slås ihjäl. För att skydda ett fritidsintresse. Det håller inte
Citera
2018-10-29, 21:18
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
I häktningsframställan står det:

Citat:
Jaktbrott, grovt brott 2018-02-10 Stationsvägen 31, Norberg, Norbergs kommun
Id: POD50-BM2018-470243379-3V, Ext ärendenr: 5000-K401090-18

Vad finns på Stationsvägen 31 i Norberg .. någon med lokalkännedom får gärna bidra.
Gå in på t ex. Google Maps och slå in adressen så ser du först och främst en villa i gul färg, den står inte ut på något sätt alls. Det övre fönstret ser rätt nedgånget ut och skulle behöva ses över. Bakom den gula villan står en röd villa
Citera
2018-10-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vargen kommer aldrig att bli utrotad. Det finns i överfllöd i både Ryssland och Kanada och USA. Och säkert i några länder till. Här har den blivit inplanterad. De kanske fanns här för 100 år sen men den bidrar inte med nåt till faunan.

Vargen är ett naturligt inslag i den europeiska faunan. Den vandrade troligen in samtidigt som älgen efter senaste istiden.

Den har en stark hämmande effekt på Älg-populationer. Vargen väljer enligt undersökningar om bytesval alltid det största tillgängliga däggdjuret när de når flockstorlek. I Sverige betyder det älgen. De tar säkerligen Kronhjort också om den finns.

Men vargen tar också mindre mesopredatorer som Räv. Lodjur och Varg tolererar inte rävar och dödar dom om de kan. Det är bra för skogslevande och markhäckande fåglar bland annat. Det är även mycket bra för skogens tillväxt att vargar tar älgar. Det kanske försvinner någon miljard i skogsvärde i älgens mage varje år. (det är faktiskt ett reellt problem)

Och det är absolut uppenbart att skogen får en något annorlunda antalsfördelning där det finns Varg, men det finns uppenbarligen negativa effekter för de som jagar Älg eller förlorar ett Får eller en Hund också.
Senast redigerad av Proprioception 2018-10-29 kl. 21:41. Anledning: grammar .. hm..
Citera
2018-10-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Gå in på t ex. Google Maps och slå in adressen så ser du först och främst en villa i gul färg, den står inte ut på något sätt alls. Det övre fönstret ser rätt nedgånget ut och skulle behöva ses över. Bakom den gula villan står en röd villa

Jag är mer intresserad av vem som äger fastigheten och vilka aktiviteter som brukar kopplas dit. Det kan inte en kartbild berätta.
Citera
2018-10-29, 21:43
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag är mer intresserad av vem som äger fastigheten och vilka aktiviteter som brukar kopplas dit. Det kan inte en kartbild berätta.
Google Maps verkar leka djävul med mig, kollar man Hitta.se så ser man att det är AB Karl Hedin's industrilokaler som gäller för adressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in