2018-10-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Karl Hedin verkar ha några mindre tilltalande sidor som han ger uttryck för i sina föreläsningar på YouTube.
1) Vargen ska utrotas för den skada den orsakar människan (ska uttydas jägare och skogsägare i första hand).
2) Han konstaterar med illa dold förtjusning att illegal jakt på rovdjur pågår och att det är en lösning på "rovdjursproblemet".
3) Han anser att miljörörelsen spårat ur inte bara vad gäller skyddet av rovdjur. Den skyddar också från utrotning av " lavar och maskar som ingen människa bryr sig om".
4) Han nämner förgiftning av rovdjur som en möjlighet, något man gjort i Finland med uppenbarligen Ryssland som läromästare.

Frågar du mig verkar det inte osannolikt att polis och åklagare är på helt rätt spår när de misstänker jaktbrott av ovan nämnda person. Är han skyldig hoppas jag han åker dit.

https://www.youtube.com/watch?v=q1j-JNcxTS8 hittade ett klipp med honom här när han snackar om de. Hoppas också att han åker dit om han gjort sig skyldig till brott. Tror dock fallet kommer vara svårbevisat.
Citera
2018-10-29, 16:46
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Har inte industrimannen en massa företag? Tror ni att det kan vara risk för hämndattacker och bojkott från galna djurrättsaktivister?

Var det inte bråk mellan jägare och aktivister i industrimannens område när det var laglig jakt på varg?
Bojkott? Djurrättsaktivister jobbar inte, speciellt inte som snickare/byggjobbare.

Jag har inget hat mot vargen. Kritisk mot Karl H om han begått brott. Men shoppar vidare i hans butik.
Citera
Schlesiens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Schlesien 2018-10-29, 16:59
Moderator
Moderatormeddelande

Försök hålla hela jaktdebatten i en generell tråd för det, inte här i ABoK.

Topic här i ABoK är just denna specifika brottsutredning.

Tack på förhand!

Rubrikändring

Utgången rubrik:
Industriledare gripen – misstänkt för jaktbrott

/ Moderator
2018-10-29, 17:00
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte tjuvjakt, det var skottpengar på varg. Utrotningen var en officiell politik på den tiden man inte hade samma syn på naturvård.

Ok ja det fanns tom anställda vargjägare av staten. Men vargen har alltid funnits i vår fauna även runt i Västmanland. Förr fanns ju motiveringen att man levde på sina 3 kor eller lite vilt. Sedan sköts älgstammen sönder helt och 30 talet var älgen nästan utrotad. Utan vargen.
Citera
2018-10-29, 17:00
Medlem
Den ”unga” killen verkar lite malplacerad. Gubbar från 50-60-talet och sen en kille född 90. Visserligen skogvaktare hos Hedin.
Citera
2018-10-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Den ”unga” killen verkar lite malplacerad. Gubbar från 50-60-talet och sen en kille född 90. Visserligen skogvaktare hos Hedin.

Tro mig. Dessa typer finns i alla åldrar men möjligt det var vanligare förr.

Vet jägare betydlugt yngre än 28 som har "skjut gräv tig" attityden. Följde med en kompis på jakt för att filma. Vi såg en örn på några hundra meter och han hade serriösa tankar på skjuta den.

Jaktkultur är precis som annat. En bonnjävel idag i en skithåla är likadan som en bonnjävel i samma håla för 60 år sedan.
Citera
2018-10-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Absolut finns en vilja att skydda sina djur. Men kommer du ihåg jakthärvan i Norrbotten några år sedan. Där hade en av de skyldiga hållit ett helt björnhuvud i en frysbox .. gäster inbjudna med grogg i handen .. kom titta här säger han .. och lyfter sakta locket på frysen.

De var stolta över prestationen .. troféer måste visas upp. Jag tror att så många som 15% av alla döda Kungsörnar/Havsörnar som lämnas in till SVU (korrekt namn?) har hagel i kroppen även om de dött av ålder eller i kollision med tåg låt säga. 15 jävla procent .. och det är ju alltså de örnar som kom undan.

Och det här är inte enbart begränsat till renskötselområden. Det är samma med örnar som hittas i södra Sverige. Men gps märkta örnar försvinner alarmerande ofta om de får för sig att flyga över Lappland.

Att det finns en allmän ovilja mot stora rovdjur utanför städerna är tämligen väl dokumenterat genom attityd undersökningar.

De som bara jagar för intresset är en annan sak. De gör det inte för att försvara någon tamboskap och har således en annan agenda. Därmed inte sagt att alla jägare begår brott i något hänseende. Liksom annan brottslighet tror jag att få jägare begår de flesta brotten.
Citera
2018-10-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Lokatten slinker lätt undan då den känner till varje träd, buske, bergknalle och håla i sitt revir.

Lojakt kräver ofta stora resurser även vid spårsnö under jaktsäsongen. Bilder:
https://postimg.cc/JyzcsCQm
https://postimg.cc/dL9yrS30
Du hittar gott om liknande bilder om du bläddrar i lokalpressens gamla tidningslägg.

Nåja, jag känner till några lojägare som jagar lagligt och de har berättat för mig hur det går till. Det viktigaste på jakten är en erfaren hund som inte låter sig luras av den listiga katten. Går du ut med en unghund är jakten snabbt avslutad den dagen och du har en hund mindre. Då jägaren på förhand vet var lo befinner sig går det bra att jaga själv med hund.

Jag säger inte emot dig att det upprättas jaktlag ibland, bestående av flera jägare och hundar, men jag har aldrig hört om det och tror inte man jagar så i norrland.
Citera
2018-10-29, 19:07
Medlem
förtydligande

Någon som kanske kan upplysa oss i tråden om följande:
Vilka är Karl Hedins familjerelationer? Fru, barn och ev barnbarn.
Likaledes vilka bebyggda fastigheter står han och hans familjemedlemmar som lagfarna ägare till?

Edit/
Orsaken till frågeställningen är att en person med Karl Hedins starka för att inte säga fanatiska engagemang i vad de flesta anser vara en milt uttryckt extrem hållning när det gäller rovdjur är att han med stor sannolikhet inte varit så diskret med sina olagliga handlingar för sina närmaste och det skulle vara intressant att veta om de dels delar hans intresse för jakt och hans passionerade rovdjurs hat och där med kanske på något sätt understött eller underblåst de olagliga handlingar han står anklagad för och kanske kan tänkas att fortsätta med detta i framtiden.

När det gäller frågan om fastigheterna som familjen äger grundar det sig i att de kriminella gärningarna kanske har utförts i närheten av dessa eller att de på annat sätt har utgjort en förutsättning för dessa handlingar vilket jag mfl skulle vilja granska närmare. //
Senast redigerad av bensaagen 2018-10-29 kl. 19:33. Anledning: önskar förtydliga frågeställningen
Citera
2018-10-29, 19:10
Medlem
Karl Hedin lär inte få någon ny kunglig medalj efter detta, men han är värd folkets respekt för att han försöker hålla ner den orimligt stora vargstammen. Visserligen säger lagen att han eventuellt har begått ett brott, om nu påståendena är sanna. Nog vore det mer logiskt med en lag som låter markägaren själv bestämma om han vill ha varg eller inte på sina ägor.
Citera
2018-10-29, 19:15
Medlem
SpeedyX25s avatar
Känns som ett lågvattenmärke när en kapitalist använder sitt företag till att UTROTA KUNGSÖRN och andra rovfåglar även om det är i sin egen skog detta gäller även ÖRN vad det gäller varg tycker jag att när korrekt myndighet beslutat om skyddsjakt är det ok

Men har aldrig hört talas om skyddsjakt på rovfågel, för visso finner nästesplundrare och andra idioter.

Hoppas de får ett rejält straff eller att de och deras familjer drabbas av BAD KARMA

Jakt på rovfågel på egen mark mm är oförlåtligt eller har jag rätt att dräpa / jaga grannens katt när den är på min tomt / fastighet
Senast redigerad av SpeedyX25 2018-10-29 kl. 19:17.
Citera
2018-10-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bensaagen
Någon som kanske kan upplysa oss i tråden om följande:
Vilka är Karl Hedins familjerelationer? Fru, barn och ev barnbarn.
Likaledes vilka bebyggda fastigheter står han och hans familjemedlemmar som lagfarna ägare till?
Vad har detta med Karl Hedins, eventuella inblandning i jaktbrottet att göra ?
Jag avskyr det Karl Hedin, står för och handlar då heller aldrig i hans butiker. Att bojkotta hans business räcker mer än väl !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in