Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Karl Hedin lär inte få någon ny kunglig medalj efter detta, men han är värd folkets respekt för att han försöker hålla ner den orimligt stora vargstammen. Visserligen säger lagen att han eventuellt har begått ett brott, om nu påståendena är sanna. Nog vore det mer logiskt med en lag som låter markägaren själv bestämma om han vill ha varg eller inte på sina ägor.
I så fall vore jag som skogsägare tacksam för en lag som lät mig bestämma om jag skulle ha älg, vildsvin och hjort på min mark också...
Seriöst, djur rör sig oberoende av fastighetsgränser, det är ologiskt att att upplåta den sortens beslut till var och en markägare. Vilken storlek på mark skulle krävas för att bestämma själv? 1000 kvm? 1 hektar? 10 hektar? 100 hektar? 1000 hektar?
Det måste finnas gemensamma regler regelverk/lagar för t.ex. viltstammars storlek och förvaltning.
Gillar man inte de lagar/regler som finns, så får man jobba för en förändring, och argumentera för sin sak.
Att ta lagen i egna händer, om så har skett av de utpekade personerna, är ett brott.