• 1
  • 2
2018-10-29, 15:58
Medlem
Jag åt laxfilé igår, jag visste att det var några ben kvar i filéerna för det upptäckte jag när jag lagade maten. Men när vi på upp på tallriken delade jag laxen i småbitar för att inspektera. Såg inget spec.. stoppar i munnen och sväljer och jag känner definitivt ett ben som jag tyvärr sväljer. Jag tycker att den fastnar, sväljer igen med vatten. Nu till problemet.. Jag tycker det sitter fast något. Jag har provat med att äta knäckebröd marshmallows och allt möjligt, inget hjälper. Är jag bara sjuk i huvudet, eller sitter det verkligen något där...? Det är frågan det.. vad gör jag nu? Läkarna lär knappast se något om dom försöker titta för det är rätt långt ner känns det som. Ska jag seriöst genomgå en skopi för att jag möjligen har ett en där? Jag har inte direkt ont, utan mer ett obehag, jag kan äta som vanligt. Vad skulle ni gjort? Ska jag bara avvakta? Jäkla oflyt hela tiden
Citera
2018-10-29, 16:25
Medlem
Hade samma problem förra månaden, köper aldrig billig laxfilé igen! Benet försvann för mig, jag tog en sked olivolja och svalde sedan några timmar senare efter någon kopp té utan mjölk och socker var det som vanligt i halsen igen. Ditt ben kan vara större än det som fastnade i min hals däremot.
Citera
2018-10-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Hade samma problem förra månaden, köper aldrig billig laxfilé igen! Benet försvann för mig, jag tog en sked olivolja och svalde sedan några timmar senare efter någon kopp té utan mjölk och socker var det som vanligt i halsen igen. Ditt ben kan vara större än det som fastnade i min hals däremot.

Nej aldrig mer billig laxfile! Fy fan... benet måste vara litet för laxbitarna var delade i små små bitar på tallriken. Dricka olja är verkligen inget jag kan göra, får spykänslor bara av tanken, olja går absolut inte för mig att få ner tyvärr, annars hade jag testat.

Jag hade nästan önskat att det hade varit ett stort ben för då hade det varit tydligt att något sitter fast, nu är det ju mer diffust och det känns bara konstigt.. kan vara psykosomatiskt eftersom jag vet att jag svalde ett, så frustrationen just nu är om jag ens ska söka vård eller bara avvakta ? Hur fan vet jag om det är kvar...
Citera
2018-10-29, 16:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har fått läkar-rådet att gurgla mig i kolsyrat vatten för att benen skall lossna.
Citera
2018-10-29, 16:44
Medlem
Tugga en sparris tills den blir alldeles trådig o jävlig. Sen sväljer du. Har för mig man gör så med t.ex hundar som man misstänker svalt något vasst. Lindar in det liksom.
Citera
2018-10-29, 17:27
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
... Jag har inte direkt ont, utan mer ett obehag, jag kan äta som vanligt. Vad skulle ni gjort? Ska jag bara avvakta? Jäkla oflyt hela tiden
Det kan ju vara så att benet rev lite i halsen på vägen ner så det är irritation efter det som du känner?
Citera
2018-10-29, 17:50
Medlem
Citat:
Nej aldrig mer billig laxfile! Fy fan... benet måste vara litet för laxbitarna var delade i små små bitar på tallriken. Dricka olja är verkligen inget jag kan göra, får spykänslor bara av tanken, olja går absolut inte för mig att få ner tyvärr, annars hade jag testat.

Jag hade nästan önskat att det hade varit ett stort ben för då hade det varit tydligt att något sitter fast, nu är det ju mer diffust och det känns bara konstigt.. kan vara psykosomatiskt eftersom jag vet att jag svalde ett, så frustrationen just nu är om jag ens ska söka vård eller bara avvakta ? Hur fan vet jag om det är kvar...

Ta bara en sked olivolja, ja det är äckligt men går. Testa gurgla vatten, koka vatten och smutta på och låt kroppen göra sitt, kroppen vill få ned benet också. Du kan också ha rivit dig i halsen och upplever därmed det också men låt tiden ha sin gång. Är den "kvar" imorgon eller övermorgon så ring 1177 och be om råd.
Citera
2018-10-29, 17:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har fått läkar-rådet att gurgla mig i kolsyrat vatten för att benen skall lossna.

Farsan fick ett fiskben i halsen (dyr hälleflundra) på 1960-talet. Satt kvar i en vecka, sa han. Han fick rådet av provinsialläkaren att gurgla sig och dricka vichyvatten. Botade hans problem.
Snackar han om jämt när vi äter fisk.. Har också fått fiskben i halsen, testat knepet, och det funkar!

-Kan dock gå åt några liter vichyvatten.. (Vichy är bäst då det är kraftigare kolsyrat än exempelvis Loka och Ramlösa). Har man en egen Sodastream, kan man göra ännu "starkare" vatten än vichyvatten... Funkar rätt bra mot halsont (typ förkylning) också. Starkt kolsyrat vatten verkar funka i halsen som sådan där "kaustiksoda" man/vissa häller i toaletten för att lösa proppar/rensa rören! -Bubblar också en massa..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-29 kl. 18:00.
Citera
2018-10-29, 18:24
Medlem
Jogens avatar
Citat:

Vill du hellre ha benet kvar än att svälja olja? Vad är det värsta som kan hända om du faktiskt spyr när du sväljer/precis har svalt oljan? Att benet lossnar med spyan? Benet skulle ju kunna sitta så till att det hellre lossnar åt det hållet. Kan väl inte vara så jobbigt för dig att kräkas lite? Med lite tur gör det jobbet.
Senast redigerad av Jogen 2018-10-29 kl. 18:26.
Citera
2018-10-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ska testa å köpa kolsyrat vatten tack
Citera
2018-10-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Farsan fick ett fiskben i halsen (dyr hälleflundra) på 1960-talet. Satt kvar i en vecka, sa han. Han fick rådet av provinsialläkaren att gurgla sig och dricka vichyvatten. Botade hans problem.
Snackar han om jämt när vi äter fisk.. Har också fått fiskben i halsen, testat knepet, och det funkar!

-Kan dock gå åt några liter vichyvatten.. (Vichy är bäst då det är kraftigare kolsyrat än exempelvis Loka och Ramlösa). Har man en egen Sodastream, kan man göra ännu "starkare" vatten än vichyvatten... Funkar rätt bra mot halsont (typ förkylning) också. Starkt kolsyrat vatten verkar funka i halsen som sådan där "kaustiksoda" man/vissa häller i toaletten för att lösa proppar/rensa rören! -Bubblar också en massa..
Tvivlar på att de kommer funka med vichy när ingen mat har funkat men jag ska ge det ett försök!
Citera
2018-10-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Tugga en sparris tills den blir alldeles trådig o jävlig. Sen sväljer du. Har för mig man gör så med t.ex hundar som man misstänker svalt något vasst. Lindar in det liksom.
Men det är väl för att om något vasst kommit ner till magen så lindas den in i sparrisen och skadar mindre. Mitt problem är att de sitter fast i halsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in