2018-10-29, 10:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggsvinet
Hon hade självskadebeteenden, skar sig själv. Så just i detta fall tror jag att hon menade det bokstavligt att hennes armar såg ut som en krigszon.

Fallet är tragiskt och det är väldigt ledsamt om hon skadade sig själv. Självskadebeteende är sorgligt och jag blir lite undrande vad det handlade om för Tess. I hennes ålder. Hade hon det här beteendet sedan tidigare? Att skada sig själv fysiskt handlar i de flesta fall om att få en fysisk smärta som dominerar den psykiska.

Självskadebeteende är en stark indikation för vård men är förstås inte per automatik någon indikation för tvångsvård. Vården är ända fram till LVM frivillig och den här patientkategorin som Tess så långt jag har förstått kan ha tillhört, är den svåraste av alla.

Tess tycks ha varit en kontaktsökande och uttrycksfull person, kan därför tro att hon kan ha pratat om det här?
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-10-29 kl. 11:08.
Citera
2018-10-29, 13:36
Medlem
Piggsvinet, tragiskt och läsa om att du pysslade om hennes sår på armarna men då såg ju du om det var märken för att hon skurit sig eller hur? Prata ni om det någon gång? Såg du inte till så hon fick vård?

Sedan så vet jag att det förkommer en konversation på facebook som egentligen inte bör visas offentligt, vad vill man få ut av den konversationen? Vi är många som redan vet vad psykisk och fysisk ohälsa kommer ifrån, ja den kommer från psykisk och fysisk misshandel bl a.
Psykisk och fysisk ohälsa kommer aldrig av sig självt, nu mådde Tess skitdåligt efter den misshandeln hon blev utsatt för midsommarafton 2017. Och Tess behövde INTE den misshandeln alls.

Till hen som säger att GA verkar vara en hygglig man så säger jag att mäns våld mot kvinnor finns och då har det ingen roll vilket yrke eller status den mannen har som våldför sig på en kvinna. Nu är Tess död och ansvaret ligger helt på gärningsmannen, så är det.
Senast redigerad av Adlax 2018-10-29 kl. 13:44.
Citera
2018-10-29, 14:24
Medlem
Hon sade rakt ut att hon skar sig för att dämpa det psykiska lidandet. Jag försökte självklart att hjälpa henne, både direkt genom att ta hand om såren och övertala henne att söka hjälp för det. Men hon kunde vara otroligt envis.
Hon hade fler äldre ärr på underarmarna också, fast hon sa att de inte var självorsakade. Om det var sant eller inte vet jag inget om.
Citera
2018-10-29, 14:40
Medlem
Citat:
Hon sade rakt ut att hon skar sig för att dämpa det psykiska lidandet. Jag försökte självklart att hjälpa henne, både direkt genom att ta hand om såren och övertala henne att söka hjälp för det. Men hon kunde vara otroligt envis.
Hon hade fler äldre ärr på underarmarna också, fast hon sa att de inte var självorsakade. Om det var sant eller inte vet jag inget om.

Tess var envis, det vet jag också, så jag förstår, lägger ingen skuld och skam på dig som så många andra gör hel tiden på oss vänner som vet hur svårt det är att få en eller flera människor att tillåta sig att bli hjälpta.
När det kommer till självskadebeteenden så kan det se olika ut, alla skär sig inte, en del dricker mycket sprit/alkohol eller tar starka droger, en del tränar för mycket och en del jobbar för mycket och en del håller på med andlighet och är rätt högt upp i det blå om ni frågar mig osv. Så den här tråden handlar om psykisk och fysisk ohälsa INTE om vem som INTE hjälpt Tess.
Tess hade många olika vänner och det får man ha utan att bli mördad.
Senast redigerad av Adlax 2018-10-29 kl. 15:00.
Citera
2018-10-29, 14:57
Medlem
En del av Tess´s vänner är mediala/andliga och en del av dessa vänner stod i politiken väldigt mycket åt höger, det vet jag att Tess inte gillade. Jag vet också varför Tess då avstod en del vänner. Jag vet nämligen väldigt väl var Tess stod i politiken.
Nu när jag varit avstängd så upptäcker jag ett och ett annat och helt plötsligt förstår jag också varför polisen måste förhöra såååå många därför tar det så lång tid också. Att sedan polisen är förtegen är bara så bra, det ska polisen vara i ett rättssamhälle.
Senast redigerad av Adlax 2018-10-29 kl. 15:12.
Citera
2018-10-29, 16:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Tess var envis, det vet jag också, så jag förstår, lägger ingen skuld och skam på dig som så många andra gör hel tiden på oss vänner som vet hur svårt det är att få en eller flera människor att tillåta sig att bli hjälpta.
När det kommer till självskadebeteenden så kan det se olika ut, alla skär sig inte, en del dricker mycket sprit/alkohol eller tar starka droger, en del tränar för mycket och en del jobbar för mycket och en del håller på med andlighet och är rätt högt upp i det blå om ni frågar mig osv. Så den här tråden handlar om psykisk och fysisk ohälsa INTE om vem som INTE hjälpt Tess.
Tess hade många olika vänner och det får man ha utan att bli mördad.

Det är inte så ointressant hur bra kontakter Tess hade med sin vänkrets mot slutet. Hon kan mycket väl ha sökt upp olämpligare människor som reaktion på tomhet och meningslöshet.

Du verkar vilja styra vad som diskuteras här. Varför inte disk det via pm istället med dem som du inte tycker sköter sig? Eller med mod?
Senast redigerad av pudellus 2018-10-29 kl. 16:16.
Citera
2018-10-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Sa hon att det var för sprutmärkena eller var det en slutsats som folk drog (på Facebook)?

Detta med sprutmärken som jag skrev ÄR HELT FEL ber väldigt mycket om ursäkt för att jag lyssnade på en EJ TILLFÖRLITLIG NÄRA VÄN TILL TESS
Citera
2018-10-29, 17:10
Medlem
DETTA JAG SKREV TIDIGARE OM SPRUTMÄRKEN PÅ Ts ARM VAR/ÄR HELT FELAKTIGT. JAG LITADE PÅ EN NÄRA VÄN TILL T VILKET VISADE SIG HA ONT MJÖL I SIN PÅSE

JAG BER OM URSÄKT FÖR DETTA.

Däremot VET jag att T skrek efter Benzo preparat för att alkoholen räckte tydligen inte att få henne att "må bra" när man hör detta förstår iaf jag att T var ytterst sårbar och kunde ha hamnat i vad skit som helst för att få lugn inombords därmed kunde hon bli lovad guld och gröna skogar i tablettform mm men syftet var av ondo
Citera
2018-10-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbonden
Detta med sprutmärken som jag skrev ÄR HELT FEL ber väldigt mycket om ursäkt för att jag lyssnade på en EJ TILLFÖRLITLIG NÄRA VÄN TILL TESS
Hur kan man vilja sprida sådan info om en avliden person?
Citera
2018-10-29, 17:59
Medlem
Citat:
Hur kan man vilja sprida sådan info om en avliden person?

Väldigt svårt att förstå..MEN illa nog avmig att tro på detta och då är jag väldigt informationskrtisk
Citera
2018-10-29, 19:08
Medlem
NW175s avatar
Måste säga att det är en väldig rundgång i Tess mående. Vi vet väl alla vid det här laget att hon mådde dåligt, hade ångest, självskadebeteende och självmedicinerade. Exakt vilka preparat och hur hon tog dem spelar kanske mindre roll just nu. Är det viktigt om hon hade sprutmärken eller skärsår på armarna? Tänker ni att det för oss närmare anledningen till att hon är död? Förklara gärna hur för jag förstår det inte.

Är också trött på att läsa om all skuldbeläggning. Det är oerhört svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälp, det finns väl inga så manipulativa som just drogberoende människor. En del vänner har förmåga att se och kanske sätta gränser, andra blir medberoende. Det är som det är, vi bär alla på ryggsäckar som påverkar vilka förmågor vi har och de beslut det leder till. Ni som tycker det är jobbigt att någon annan inte gjorde rätt, får nog försöka jobba på att acceptera att det blev som det blev och att säkert alla gjorde så gott de kunde, på sitt sätt. Jag förstår att många har dåligt samvete och önskar att de kunde gjort något, men i slutändan var det Tess som satt i förarsätet till sitt eget liv, och gjorde de val hon gjorde. Ingen av er kommer må bättre av att kasta skit på andra flashbackare. Känner man ändå ett behov av att hitta syndabockar är det nog bäst att söka professionell hjälp och bearbeta Tess tragiska död.

Tess är nu borttagen från offentliga register vilket jag tolkar som att man ändå har fastställt eller åtminstone bestämt ett dödsdatum. Det skulle möjligen kunna tyda på en viss framgång i utredningen.
Citera
2018-10-29, 20:46
Moderator
pudelluss avatar
Det är möjligt att det funnits tendenser till skuldbeläggning i tråden. För mig iaf har inte det varit intressant. Det handlar mer om att försöka förstå hur många som verkligen fanns där för henne, dvs hur det egentligen var för henne. (Vilka dessa personer var är inte det intressanta.)

Hon var sårbar. Det är en kontrast mellan hur en person med det stora, breda kontaktnätet hade ett inre som säkert ofta präglades av ensamhet och tomhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in