2018-10-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
I en SvD artikel från igår stod det att polisen hade köpt ett resultat på 1.7 för 89 000 kronor men enbart återfunnit 87 500 kronor. Frågan blir då om det finns ett schweiziskt bankkonto eller ytterligare en väska med en liten slant undanstoppad.

Utrustningen som behövdes är väl säkerligen inte gratis.

Men självklart finns det pengar investerade som är sparade.
Citera
2018-10-28, 19:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den ena huvudmannen har en examen i Industriell Ekonomi. Hans gamla tentor och labrapporter borde grävas fram och synas i sömmarna.

I sådana här fall av tillitsskadande kriminalitet bör det statueras exempel som fungerar som avskräckning.
Citera
2018-10-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Utrustningen som behövdes är väl säkerligen inte gratis.

Men självklart finns det pengar investerade som är sparade.

Har också en känsla av ligan har 1-3 miljoner kronor undangömda på ett eller annat sätt.
Citera
2018-10-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den ena huvudmannen har en examen i Industriell Ekonomi. Hans gamla tentor och labrapporter borde grävas fram och synas i sömmarna.

I sådana här fall av tillitsskadande kriminalitet bör det statueras exempel som fungerar som avskräckning.

Fast han har väl ändå inte en examen? Är (var) han inte inne på sitt tredje eller fjärde år?
Citera
2018-10-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Fast han har väl ändå inte en examen? Är (var) han inte inne på sitt tredje eller fjärde år?

Vet ej om han har mottagit sin examen. Det kan tydligt ses att personen i fråga går/gick i IDUE (på facebook).
Citera
2018-10-28, 23:29
Medlem
Hörde på radion i fredags att polisen hittat nedgrävda pengar, tror det var runt en miljon, som HP-hjälpen försökt gömma undan.

Naturligtvis är det HP-hjälpen med sina svarta pengar som begått det grövsta brottet, de verkar inte haft en tanke på att lägga ned sin verksamhet, så det är bra att de åkt fast. Köparna som mestadels är rätt unga har nog inte tänkt så jäkla långt, men det är klart att med vårt system så ska man inte kunna köpa sig en högskoleplats med hjälp av fusk, även om man kanske kan tycka att vem som helst borde ha rätt att prova på en utbildning, alternativt att man kanske borde öppna upp för möjligheten att själv finansiera sin högskoleplats såsom i t ex Danmark eller Rumänien.
Citera
2018-10-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
alternativt att man kanske borde öppna upp för möjligheten att själv finansiera sin högskoleplats såsom i t ex Danmark eller Rumänien.

Borde vara en självklarhet. Staten borde bara betala för nischutbildningar där det finns brist men få sökande. Läkarutbildningen är ingen sådan och alla som går där borde få betala för sig.

Skulle helt ta bort incitamentet att fuska och lönerna skulle gå ner eftersom de som utbildade sig gör det för att de är intresserade av människor och inte pengar.
Citera
2018-10-29, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Någon som vet hur Samnytt har kunnat fått ta del av rättshandlingarna redan? Är det inte måndag som det blir officiellt?

Själva stämningsansökningarna med namn på alla tilltalade och misstänkta (ca 30) lyckades i alla fall jag gå igenom på plats hos domstolen i fredags. Jag antar att det är samma dokument som journalisterna gått igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Vet ej om han har mottagit sin examen. Det kan tydligt ses att personen i fråga går/gick i IDUE (på facebook).

Nej, personen har ingen examen ännu. Men han är mycket riktigt inskriven på Civilingenjörsutbildningen, Industriell Ekonomi på Linköpings Universitet. Hur pass långt han läst har jag dock inga uppgifter på. Men om man ställer frågan till Linköpings universitet får man svar.
Citera
2018-10-29, 06:55
Medlem
Jag vet att Hampus Hellekant blev utkastad från KI:s läkarutbildning, när det avslöjades att han hade använt ett falskt gymnasiebetyg. Det borde väl gälla motsvarande om man blir dömd för att ha fuskat med högskoleprovet.
Citera
2018-10-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Själva stämningsansökningarna med namn på alla tilltalade och misstänkta (ca 30) lyckades i alla fall jag gå igenom på plats hos domstolen i fredags. Jag antar att det är samma dokument som journalisterna gått igenom.

Skulle du kunna dela med dig av stämningsansökan?
Citera
2018-10-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag vet att Hampus Hellekant blev utkastad från KI:s läkarutbildning, när det avslöjades att han hade använt ett falskt gymnasiebetyg. Det borde väl gälla motsvarande om man blir dömd för att ha fuskat med högskoleprovet.
I det här fallet har de hjälpt andra personer fuska, det är inte styrkt att personerna fuskat sig in sina egna utbildningar. Självklart tycker jag att personerna oavsett borde portas från högskolan för den systemhotande verksamhet de drivit.
Citera
2018-10-29, 11:48
Medlem
Många fina namn....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här