2018-10-28, 20:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är extremt snabbt jämfört med en fossilbil.

Spela inte dum din jävla pajas!

Med en fossilbil går man ut och vrider om nyckeln, lägger i växeln och kör iväg, tar några sekunder..

...sen kör man 75 mil innan man behöver göra ett tankstopp på 5 min!
Citera
2018-10-28, 21:40
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är extremt snabbt jämfört med en fossilbil.

Vilket dumt påstående.
Citera
2018-10-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Sluta med dina lögner.

Hur värmer du din fossilkärra snabbare än 15 minuter då?
Citera
2018-10-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Spela inte dum din jävla pajas!

Med en fossilbil går man ut och vrider om nyckeln, lägger i växeln och kör iväg, tar några sekunder..

...sen kör man 75 mil innan man behöver göra ett tankstopp på 5 min!

Kallstart ja. Bra för motorn. Slipper man med elmotor.

Du behöver ju inte värma elbilen innan du åker heller. Fattar inte vad ni pratar om.

Och du kan sälja din lilla Zoe och köpa en fossilbil. Är så trött på ditt ignoranta gnäll.
Citera
2018-10-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, jag vet inte..
Det är komplicert att köra elbil.
Man får både ha bra tålamod, gott om tid och nerver av stål..

Köp en Tesla så slipper du allt det där. Är extremt enkelt.
Citera
2018-10-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag som brukar någon gång varje år köra Småland > södra Spanien (Alicante) som är en en sträcka på ganska exakt 300 mil på tre dagar skulle ju aldrig fixa denna resa med en elbil. Men jag får väl hoppas på att batterierna utvecklas och att laddningstiden förkortas och att laddningsställena utökas.

Så än så länge inom överskådlig tid är det bensinare som gäller. Även med tanke på att vi bor i ett EU-land som onekligen har ett av Europas längsta avstånd.

Den sträckan borde bli billigare att flyga än åka bil nuförtiden. Har du hört talas om RyanAir? Norwegian har rätt schyssta priser också, men oftare kassa avresetider, enligt mina högst ovetenskapliga erfarenheter.
Citera
2018-10-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Som jag fattade av din resa så kanske bilen då dragit mindre el, så du sluppit att istället ladda bilen 15 minuter extra vid resmålet?

Om bilen är kall typ 3 grader, värms inte batterierna upp när du börjar köra så att den beräknade distansen, elen räcker, ökar eller åtminstone står still när du åkt en bit?

Jo, visst är det så. Fram tills batterierna blivit varma är det en ökad förbrukning. Men när batterierna blivit varma går förbrukningen ned till normal.
Precis samma sak är det med vilken bensin/diesel drivna bil också. Den drar kopiöst med soppa innan den blivit varm. Men eftersom 75% av bränslet du häller i blir till värme märks det inte lika mycket som för en elbil.
Citera
2018-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag som brukar någon gång varje år köra Småland > södra Spanien (Alicante) som är en en sträcka på ganska exakt 300 mil på tre dagar skulle ju aldrig fixa denna resa med en elbil. Men jag får väl hoppas på att batterierna utvecklas och att laddningstiden förkortas och att laddningsställena utökas.

Så än så länge inom överskådlig tid är det bensinare som gäller. Även med tanke på att vi bor i ett EU-land som onekligen har ett av Europas längsta avstånd.

Varför skulle inte det finka med en elbil?

100 mil på endast, är urenkelt med en Tesla. Både sett till räckvidd på bilen som mängden laddare utplacerade i hela Europa.

Ska du köra 100mil på en dag klarar du dig med tre till fyra laddtillfällen på 30 minuter vardera.

Om jag ska köra till Stockholm från min hemort, 48mil, klarar jag det på ett laddstopp på 25 minuter om bilen är fulladdad vid start. Och då har jag ett litet batteri i förhållande till de som har 100kWh batterier.
Citera
2018-10-28, 23:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Den sträckan borde bli billigare att flyga än åka bil nuförtiden. Har du hört talas om RyanAir? Norwegian har rätt schyssta priser också, men oftare kassa avresetider, enligt mina högst ovetenskapliga erfarenheter.

Detta är ett bilforum, här kör vi bil och flyger inte med några jävla flygplan när vi ska på semester i europa!
Citera
2018-10-29, 01:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Varför skulle inte det finka med en elbil?

100 mil på endast, är urenkelt med en Tesla..

Men inte fullt lika enkelt med en Renault Zoe...

Varför tar man för givet att gemene Svenssons kan köpa Teslor.

Det är nog väldigt få Svenssons som har köpt sin Tesla som privatperson med egna skattade pengar...

Att köra 100 mil med en fossilbil är ännu mer urenkelt för det räcker med en bil för 5000 kronor å kräver inte en massa stop...
Senast redigerad av ormbiten 2018-10-29 kl. 02:02.
Citera
2018-10-29, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Det är nog väldigt få Svenssons som har köpt sin Tesla som privatperson med egna skattade pengar...

Att köra 100 mil med en fossilbil är ännu mer urenkelt för det räcker med en bil för 5000 kronor å kräver inte en massa stop...

Då får man nyansera sig lite och inte i svepande ordalag hävda att det inte funkar att köra elbil till Alicante. Vilket det bevisligen gör.
Faktiskt även med en Zoe, även om jag själv inte skulle välja det alternativet.

Och, jo visst kan du göra det med en 5tkr bil, men inte heller det skulle jag vilja ge mig på eftersom att jag vill komma fram och överleva. Oavsett om det skulle kunna vara enkelt, fast en sådan bil kan likagärna bryta ihop innan Öresundsbron som hålla hela vägen.

Det de flesta inte förstår med elbil är att du måste tänka annorlunda, både vad gäller inköp som körning. Och tyvärr funkar det inte att tänka annorlunda för alla.....
Citera
2018-10-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Snart kan betydligt fler köpa Teslor. Model 3! Och då får du en bil som du kan köra till Alicante på 3 dagar utan problem även om du köper den med minsta batteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in