2018-10-28, 20:35
Medlem
Nail. så om det är mycket folk på en bild betyder det inte att det MÅSTE vara många med. Det räcker som sagt med en hund och en gubbe ÄVEN i tät skog och på barmark. Själv har jag en bekant som skjutit 12 lodjur helt ensam tillsammans med sin Jämthund.
Allt helt laglig i en trakt där skyddsjakt är tillåten.
Citera
2018-10-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Örnar flyger förstås på alla möjliga höjder, de tar ju inte sina byten i luften. Det som är den springande punkten är dock att de som skjuter på örnar inte nödvändigtvis gör det med normala jägarmässiga skott som ska döda djuret omedelbart. De skiter fullständigt i om örnen dör på plats eller senare. Det viktiga är att den dör. Alltså skjuter de på vilket håll som helst och hoppas att örnen ska bli allvarligt skadad. Dör den långt senare, är det dessutom svårt att binda någon till skottet. Bingo!

Samma resonemang gäller förstås även andra rovdjur och rovfåglar. Fråga en renägare, så får du höra.

Kungsörnen slår många fåglar tydligen och här är en fantastisk film där två tjädrar spelar och spänner sig när plötsligt en Kungsörn blandar sig i: https://youtu.be/DWnsyR7nIM0

Som någon skrev i kommentarsfältet .. örnen tänker efter en stund "är du seriös liksom" och tar den andra också. Magnifika djur.
Citera
2018-10-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Han gillar inte vargar någonstans inte bara på hans marker. Rovdjurshatare generellt.
Dom säljer även en bok i hans affärer om hur staten missköter rovdjurspolitiken och att sgt är okej. Han är kanske en bra ledare men ett djävla as när det gäller synen på framförallt vargen.
Citera
2018-10-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Intressant tack.

Har aldrig träffat en jägare eller lantbrukare som hatar örnar. Verkar vara ett hatobjekt för det andra folket längre upp i landet.

Inte jag heller. Har aldrig träffat någon sådan. Men jag tror inte hatet är reserverat till endast Samer. Nej det verkar vara ett problem i hela Sverige. Finns massor med örnar på Gotland och där finns det väl får ..
Citera
2018-10-28, 21:17
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grucken
Nail. så om det är mycket folk på en bild betyder det inte att det MÅSTE vara många med. Det räcker som sagt med en hund och en gubbe ÄVEN i tät skog och på barmark. Själv har jag en bekant som skjutit 12 lodjur helt ensam tillsammans med sin Jämthund.
Allt helt laglig i en trakt där skyddsjakt är tillåten.

Hur gick det till? Knappast i ett lorevir där katten är hemmastadd. Ingen jägare tar sig obemärkt in där. Den observanta lokatten lokaliserar jägaren långt innan denne har en aning om var katten finns.

De fällda lodjur du skriver om bör vara bortmotade ungdjur på vandring. Ungar som kanske hamnat i närheten av jägarens tillhåll?
Citera
2018-10-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Hur gick det till? Knappast i ett lorevir där katten är hemmastadd. Ingen jägare tar sig obemärkt in där. Den observanta lokatten lokaliserar jägaren långt innan denne har en aning om var katten finns.

De fällda lodjur du skriver om bör vara bortmotade ungdjur på vandring. Ungar som kanske hamnat i närheten av jägarens tillhåll?
Det är därför man använder hund. Hunden hittar lon långt från jägaren, får den att träa och skäller sedan ståndskall. Alternativt driver hunden lon, som då inte kan ha samma koll på sin omgivning, men det brukar vara när stövare är inblandade. En inbiten älghundsman som den nu utpekade (han har skjutit över 1000 älgar) har kanske någon gång fått ståndskall på lo, vilket i så fall har givit möjlighet till jaktbrott.
Citera
2018-10-28, 22:07
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Är Karl Hedin verkligen miljardär? Verkar sannolik kandidat i såna fall.

Mellansverige brukar på stockholmsmediaspråk betyda Mälardalen och dess närmsta omgivning. Jag skulle gissa på Bergslagen, då där finns både rovdjur och många rovdjurshatare.

Stämmer bra det, polisen var ner till kartering och kollade släpkärra, och en av de anhållna jobbar på hedins såg där.
Hedin är också rovdjurshatande av värsta sort.
Citera
2018-10-28, 22:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Inte jag heller. Har aldrig träffat någon sådan. Men jag tror inte hatet är reserverat till endast Samer. Nej det verkar vara ett problem i hela Sverige. Finns massor med örnar på Gotland och där finns det väl får ..
Det är skillnad på jägare och storgodsägare. Ingen ornitolog redovisar öppet förekomsten av rovfåglar på någons marker, man håller tyst. Även duvhöken är illa sedd eftersom den tar fasaner och annat.
Citera
2018-10-28, 22:21
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är skillnad på jägare och storgodsägare. Ingen ornitolog redovisar öppet förekomsten av rovfåglar på någons marker, man håller tyst. Även duvhöken är illa sedd eftersom den tar fasaner och annat.

Jag har träffat runt dussinet "storgodsägare". Alla har varit väldigt jaktintresserade men jag kan verkligen inte se att någon skulle hata rovfåglar. Det är så lite pengar för dessa individer.

Fast det är klart att det finns en hel del ägare av stora gårdar som inte har det superbra ekonomiskt.
Citera
2018-10-28, 22:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Tippar på att det är litet skillnad mellan kungsörn (i fjällen) som tar större däggdjur som t.ex. renkalvar, medan havsörn (östersjökusten) är mer inriktad på mindre däggdjur, sjöfågel och fisk som bytesdjur. Därav samehatet gentemot kungsörn

Hatet mot örnar och andra rovdjur känns dock rätt obefogat. Om jägarna är rädda för att förlora älg, hjort och rådjur som jaktbyten är väl viltolyckor förorsakade av bil-/tågtrafik ett större hot.

Tror personligen att den sk. industrimannnen, aka eventuella tjuvjägaren, ville göra sig en hacka genom att sälja förbjudna troféer. Eller ta betalt av rika besökare som vill jaga "storvilt" i ett skandinaviskt land.
Citera
2018-10-28, 22:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Jag har träffat runt dussinet "storgodsägare". Alla har varit väldigt jaktintresserade men jag kan verkligen inte se att någon skulle hata rovfåglar. Det är så lite pengar för dessa individer.

Fast det är klart att det finns en hel del ägare av stora gårdar som inte har det superbra ekonomiskt.
Jag tror inte att det är ekonomiska intressen, utan något annat. En sorts härsklystnad kanske?
Citera
2018-10-28, 23:00
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tippar på att det är litet skillnad mellan kungsörn (i fjällen) som tar större däggdjur som t.ex. renkalvar, medan havsörn (östersjökusten) är mer inriktad på mindre däggdjur, sjöfågel och fisk som bytesdjur. Därav samehatet gentemot kungsörn

Hatet mot örnar och andra rovdjur känns dock rätt obefogat. Om jägarna är rädda för att förlora älg, hjort och rådjur som jaktbyten är väl viltolyckor förorsakade av bil-/tågtrafik ett större hot.

Tror personligen att den sk. industrimannnen, aka eventuella tjuvjägaren, ville göra sig en hacka genom att sälja förbjudna troféer. Eller ta betalt av rika besökare som vill jaga "storvilt" i ett skandinaviskt land.

Jag undrar ibland vad trofé-jägarna vill bevisa/markera.
Hembesök hos Jan Guillou: http://www.viivilla.se/husliv/pa-omslaget-jan-guillou/
Scrolla nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in