Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Om man hårdrar detta finns det ju en sorts slutsats som man kan dra:
Att OH inte i sina kollegors, chefers och arbetsgivares ögon uppfattas som en tänkbar dubbelmördare. Huruvida man på Handelsrätt VET någonting kan ju bara de svara på, men det är ju helt orimligt att man skulle benämna en konferens efter ett psykfall, en dubbelmördare eller en pedofil (för att nu ta några epitet ur tråden.
Sedan är det bra om de som diskuterar akademiska kopplingar håller isär Handelsrätt på EHL (OH:s arbetsplats) med Juridicum (där juristerna hänger).
Ja du har rätt - det var nog jag som satte Oskar på fel instution.
Det var
Ekonomihögskolan, institutionen Handelsrätt, vid Lunds universitet som var hans arbetsgivare, precis som du påpekar.
”
Oskar Henkow - docent i handelsrätt, särskilt indirekt beskattning vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, med mångårig erfarenhet av frågor rörande framförallt mervärdesskatt.”
Ansvarig för kongressen med seminariet som dedikerades till honom, har jag förstått det som att det var hans arbetsgivare = Lunds Universitet.
På universitets hemsida är det många högtravande formuleringar om etik och etiska ställningstagande som onekligen skär sig med hyllandet av en dubbelmördare.
Ditt fetade ang att det är ”helt orimligt att hedra en dubbelmördare” borde ju därför vara helt korrekt. Men jag ställer mig frågande till om ansvariga verkligen inser det.
Det antyder inte minst kommentarerna på twitter som skrevs när de döda hittades och polisen uppgivit att mördaren fanns i familjen. Det är rätt märkliga kommentarer med tanke på att minst en av de vuxna då måste ha mördat barnen.
”
Oskar - a beautiful human beeing”.
”So beautifully written! I got sad when I heard the other day it had happen to the family and now when I understand he was a friend of Yours prof. Eleonor I am sad on Your behalf!”
”The best goes first”
Det är som att dessa twittrande personer har sin bild av OH helt klar och utan minsta tvekan håller fast vid den och uttalar sig om honom oavsett vad han kan ha gjort. Kallar det ”it had happen to the family” - som om det rörde sig om en olyckshändelse eller trafikolycka.
Då undrar man - vad vet dessa personer som vi inte vet?
Om någon börjar ifrågasätta ex det uppkallade seminariet, skulle de ansvariga då kanske gå ut med vad de vet och varför de kunde hedra honom? Lämna ut fakta?
Återigen - detta vore väl något för en vaken journalist?