2018-10-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för hinten. Spontant känns det som om det behöver verifieras. En första googling, ger vid handen - https://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/Diagnosgrupper,+metoder+och+vissa+p%C3%83%C2%A5g%C 3%83%C2%A5ende+studier+vid+GNC/pandas-

Kanske, javisst. Men varför mord ?

Ja varför mord...den frågan ställer jag mig också fortfarande och det är den som gör att jag inte kan släppa fallet ur tankarna, trots att det snart gått ett helt år.

Men ärligt talat, är det inte så att oavsett vilken sjukdom det än gällde, oavsett hur svår sjukdomen än var, oavsett om den gick att bota eller ej, så kommer man nog ändå fortsätta att undra VARFÖR mord. Det är och förblir obegripligt.
Citera
2018-10-27, 11:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Men nog måste dom veta att barnen blev mördade av en eller båda föräldrarna? Osmakligt med stort O var ordet....

Ja det måste de naturligtvis känna till.
Sedan är det ju så att OH nog inte kan vara helt oskyldig med tanke på det bevittnade testamentet där barnen helt utelämnades. Oavsett vad han handgripligen gjorde var han ju onekligen med om mordplanerna 3/1 - annars skriver man väl inte ett sådant testamente.
Och vittnena har ju intygat att han ”var vid sina sinnens fulla bruk” och inte var under tvång.

Enormt osmakligt av ansvariga att då hylla en mördare. Faktiskt redan olämpligt att hedra en mordmisstänkt medan utredningen fortfarande pågår.

Något för granskande journalister?

”Skandalen på Lunds universitet.
Den skattefinansierade juridiska instutionen vid universitetet i Lund valde att under en svensk kongress dedikera ett seminarium inom juridiken till en känd dubbelmördare, bara några månader efter morden. Han hyllades bland annat med ett 6x4 m stort fotografi.
Den hyllade har, liksom exempelvis Christine Schurrer, mördat två barn”
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-27 kl. 11:54.
Citera
2018-10-27, 12:19
Medlem
Jag lyssnade på p3 dokumentär om skoldådet där en ung kille dödade tre personer med svärd. Har kommit ut en bok om händelsen också. I artiklar skrivna om morden och mördaren har det framkommit att även mördarens närmsta familj, mamma tex, varit otroligt kluvna i hur man sörjer, polisen sköt ju honom, en kallblodig mördare. Jag antar att Hannas och Oskars familj brottas med samma problematik, vilket gör O:s kollegors hyllningar mer än osmakliga.
Citera
2018-10-27, 12:21
Medlem
Finns det nån i tråden som vågar/vill/kan kontakta någon av kollegorna eller O:s arbetsgivare? Eller nån journalist på Sydsvenskan? 😬😬
Citera
2018-10-27, 14:04
Medlem
Vad ser man? Det hänger sig här...Valvakan?
Citera
2018-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det måste de naturligtvis känna till.
Sedan är det ju så att OH nog inte kan vara helt oskyldig med tanke på det bevittnade testamentet där barnen helt utelämnades. Oavsett vad han handgripligen gjorde var han ju onekligen med om mordplanerna 3/1 - annars skriver man väl inte ett sådant testamente.
Och vittnena har ju intygat att han ”var vid sina sinnens fulla bruk” och inte var under tvång.

Enormt osmakligt av ansvariga att då hylla en mördare. Faktiskt redan olämpligt att hedra en mordmisstänkt medan utredningen fortfarande pågår.

Något för granskande journalister?

”Skandalen på Lunds universitet.
Den skattefinansierade juridiska instutionen vid universitetet i Lund valde att under en svensk kongress dedikera ett seminarium inom juridiken till en känd dubbelmördare, bara några månader efter morden. Han hyllades bland annat med ett 6x4 m stort fotografi.
Den hyllade har, liksom exempelvis Christine Schurrer, mördat två barn”

Jag hoppades att tråden skulle hållas någorlunda objektiv. Det var synd att det inte blev så. Tråden låstes tidigare på grund av meningslösa diskussioner om vem som var mest skyldig av föräldrarna. Så länge vi inte får mer information så leder den diskussionen ingenstans. Nu blev tråden upplåst så det finns förhoppningar om att någon som vet något delar med sig av sina kunskaper. Men om samma meningslösa tjafs ska återupptas igen så finns det ingen anledning att tråden ens existerar. Det är omöjligt för någon som inte vet något om fallet att fördela skulden så det vore verkligen tacksamt om du kunde låta det bero tills du vet mera.
Citera
2018-10-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Vad ser man? Det hänger sig här...Valvakan?
Det är en intervju med en ung Hanna Breton som gör vallokalsundersökningar åt SVT i en vallokal i Kortedala. Bilden på henne är en skärmdump från Valvakan 1994.
Citera
2018-10-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag hoppades att tråden skulle hållas någorlunda objektiv. Det var synd att det inte blev så. Tråden låstes tidigare på grund av meningslösa diskussioner om vem som var mest skyldig av föräldrarna. Så länge vi inte får mer information så leder den diskussionen ingenstans. Nu blev tråden upplåst så det finns förhoppningar om att någon som vet något delar med sig av sina kunskaper. Men om samma meningslösa tjafs ska återupptas igen så finns det ingen anledning att tråden ens existerar. Det är omöjligt för någon som inte vet något om fallet att fördela skulden så det vore verkligen tacksamt om du kunde låta det bero tills du vet mera.

Håller med dig i sak men Solglittret fördelar inte skuld här. Att antyda att O med stor sannolikhet har skuld betyder inte att H är utan skuld eller för den delen har mindre skuld. Har själv inte heller lust att spekulera i just den biten såvida inget nytt kommer fram. Det gjorde vi tillräckligt i förra rundan..
Citera
2018-10-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Så bra att tråden öppnat igen! Jag har också läst artikeln från den 24 augusti och såg att villan såldes för 4,5 miljoner.

Annars är det enda "nya" jag har att komma med att jag har hört rykten att sjukdomen flickorna drabbades av är en autoimmun sjukdom som förkortas PANDAS eller PANS. Den är ovanlig och lite kontroversiell, men börjar dock bli vanligare och mer känd. Enligt den som sade att det nog var PANDAS fick jag också veta att framför allt på västkusten ser man att det kommit flera misstänkta och konstaterade fall av PANDAS på senare tid. Man kan bota med - just det! - intravenös antibiotika men det har oftast bara temporär effekt och görs ibland bara en gång eller inte alls pga kostnaderna för detta. Vissa söker därför dessa behandlingar privat utomlands. Sjukdomen ger alla möjliga mer eller mindre märkliga symptom som seperationskänslighet, trötthet, tics, utvecklingsregression mm och allt detta kan dessutom gå i skov. Det är inte ovanligt att barnet t.ex. totalvägrar att gå till skolan pga ångest och extrem rädsla att lämna hemmet.

Tack för informationen. Jag har aldrig tidigare hört talas om PANDAS - kanske någon annan i tråden har kunskap om denna sjukdom? När man läser om den så verkar det som om det är många olika symptom som kan uppstå hos den som drabbas. Och ja, en del ganska diffusa.

Jag har alltid tänkt att åtminstone den äldsta flickan skulle ha kunnat lida av just OCD (som uppges vara ett symptom vid pandas), och/eller av ångest (separationsångest beskrivs också som ett av symptomen vid pandas) , av depression (nämns också i samband med pandas). Så visst skulle väl en av, eller båda, flickorna ha kunnat lida av just den här sjukdomen.

Om man inte klarar av att gå till skolan på grund av OCD, separationsångest eller depression, så riskerar man givetvis att bli hemmasittare. Skolans ansvar att göra ALLT som går för att hjälpa hemmasittande elever tillbaka till skolan (på hel- eller deltid) är dock MYCKET starkt. Och det är väl just på denna punkt som flickornas skolor rannsakat sig själva, i och med att de infört nya regler om obligatorisk orosanmälan vid långvarig skolfrånvaro. Inte enbart skolan "på egen hand" klarar alltid av att hjälpa till med hemmasittar-problem, utan det kan behövas en bredare samverkan med flera aktörer involverade.

Lösningen på problemen kan och ska inte i första hand/enbart vara långvarigt hemundervisning, utan givetvis handlar det om att till varje pris försöka komma till rätta med de problem/besvär/symptom som hindrar eleven från att ta sig till skolan och att vistas där.

Nu vet vi inte vad som var flickornas problem eller vilken sjukdomsbild de hade, och jag vill inte förringa deras svårigheter eller deras sjukdomstillstånd. Men deras tragiska öde bör föra med sig att frågor om hemmasittande och hemunderviisng fortsättningsvis kommer att hanteras med största noggrannhet.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-10-27 kl. 16:13.
Citera
2018-10-27, 16:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det viktigaste är att vi har en möjlighet att få reda på vad som hänt, inte vem som ”vinner tävlingen” om vems skuld det var. Låt oss lägga den hetsiga diskussionen bakom oss.

Däremot är det nog rätt osmakligt att föregå polisens utredning - om man nu gjort det? - med att hylla en av de misstänkta dubbelmördarna. Det hade varit så vilken mördare man än hade hyllat.
Ta det inte som att det är ett angrepp på just din kandidat som den oskyldige, det hade varit lika obehagligt om man hyllat HB innan denna officiellt hade avskrivits som mördare.

Det är inte riktigt trevligt att dedikera seminiarium och visa upp ett väggstort RIP-fotografi på någon som av polisen fortfarande kvarstår som utpekad dubbelmördare. Det är faktiskt något osunt och osmakligt över hela den företeelsen. Därtill att det är oskyldiga barn som mördats.

Det som är märkligt är att det fått passera utan att någon reagerat.
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-27 kl. 17:04.
Citera
2018-10-27, 17:05
Medlem
Jag har försökt läsa på lite om PANDAS, och jag såg att sömnsvårigheter verkar vara ett av symptomen. Kronisk trötthet är ju också det som flest personer har lyft fram som symptom hos flickorna.

Tidigare har det ju spekulerats i kroniskt trötthetssyndrom på längden och tvären.
Citera
2018-10-27, 17:39
Medlem
Citat:
Det är en intervju med en ung Hanna Breton som gör vallokalsundersökningar åt SVT i en vallokal i Kortedala. Bilden på henne är en skärmdump från Valvakan 1994.
Tack ! Fick upp det nu, och ja det är den Hanna jag minns från slutet av 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in