Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-10-27, 19:50
Moderator
Dr Kings avatar
Starkt av henne att skita i såväl publiken som svärsonen och gå på sin egen magkänsla och säga att det var Paul McCartney
Nu är hon riktigt värd att vinna en mille.
Citera
2018-10-27, 19:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Starkt av henne att skita i såväl publiken som svärsonen och gå på sin egen magkänsla och säga att det var Paul McCartney

Det var starkt, men det var en riktigt lätt fråga. Obegripligt att hon inte var säkrare än så.
Citera
2018-10-27, 19:54
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King

Ja, hon är väldigt bra, att ta ett omslag av Abbey Road med The Beatles var ju sjukt bra

Frågan var ju vem som går barfota över övergångsstället...

https://www.biography.com/.image/ar_16:9%2Cc_fill%2Ccs_srgb%2Cfl_progressive%2Cg_fa ces:center%2Cq_auto:good%2Cw_768/MTE5NDg0MDYyMjg5MTM1MTE5/bio_abbeyroad_promojpg.jpg
Citera
2018-10-27, 20:02
Moderator
Dr Kings avatar
Lite synd var det trots allt att hon ”slösade” bort livlivan med svärsonen på 500 000 kr. På miljonfrågan hade hon bara kunnat säga ”Googla Q U E T Z A L” och sedan be honom säga vad det är förutom en fågel då detta är första träffen man får:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Quetzal
Citera
2018-10-27, 20:05
Medlem
Jag har tänkt lite på en möjlig taktik för att få ut maximalt utav livlinan "fråga publiken". Undrar om någon här har några synpunkter på huruvida den skulle fungera.

Vanligtvis är denna livlina rätt värdelös på svåra frågor, vilket är vad jag försöker förbättra med min taktik.

Taktiken fungerar på följande sätt. Innan du väljer livlinan säger du "Jag tänker ta livlinan 'fråga publiken'. Om ni inte är 100% säkra på ert svar, svara A". Det optimala scenariot är att A (eller annan valfri bokstav) är ett alternativ som du är helt säker på är fel. Då vet du att det näst populäraste alternativet är rätt. Om du inte vet att något särskilt alternativ är fel kan ett par saker hända.

(1) Alla svarar A (eller vilken bokstav du nu valde). Du vet då att det alternativet är korrekt.
(2) Svaren är fördelade mellan bokstaven du valde och en annan bokstav. Du vet då att den andra bokstaven är korrekt alternativ.

Nackdelarna i alternativet är att man måste lita på att publiken inte medvetet svarar fel och att de verkligen bara tar någonting annat än din föreslagna bokstav om de är 100% säkra.

Vad tror ni om denna strategi? Är det kanske förbjudet att adressera publiken på det sättet?
Citera
2018-10-27, 20:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martfejs
Jag har tänkt lite på en möjlig taktik för att få ut maximalt utav livlinan "fråga publiken". Undrar om någon här har några synpunkter på huruvida den skulle fungera.

Vanligtvis är denna livlina rätt värdelös på svåra frågor, vilket är vad jag försöker förbättra med min taktik.

Taktiken fungerar på följande sätt. Innan du väljer livlinan säger du "Jag tänker ta livlinan 'fråga publiken'. Om ni inte är 100% säkra på ert svar, svara A". Det optimala scenariot är att A (eller annan valfri bokstav) är ett alternativ som du är helt säker på är fel. Då vet du att det näst populäraste alternativet är rätt. Om du inte vet att något särskilt alternativ är fel kan ett par saker hända.

(1) Alla svarar A (eller vilken bokstav du nu valde). Du vet då att det alternativet är korrekt.
(2) Svaren är fördelade mellan bokstaven du valde och en annan bokstav. Du vet då att den andra bokstaven är korrekt alternativ.

Nackdelarna i alternativet är att man måste lita på att publiken inte medvetet svarar fel och att de verkligen bara tar någonting annat än din föreslagna bokstav om de är 100% säkra.

Vad tror ni om denna strategi? Är det kanske förbjudet att adressera publiken på det sättet?

Förbjudet är det nog inte, men Rickard Sjöberg hade säkert sagt något i stil med "Jag tycker de ska svara som de själva tror oavsett hur säkra de är".
Citera
2018-11-02, 19:38
Medlem
Glidarmannens avatar
Magnus eller vad han nu hette åker ut på 3 eller om det var 4 tusenkronorsnivån på frågan om Dalarnas residensstad. Om man nu är osäker på denna enkla fråga bör man ju klippa publik-livlinan. Hursomhelst utifrån känns det som han inte hade gått speciellt långt iaf.
Citera
2018-11-02, 19:49
Medlem
The Beach boys avatar
Även den här deltagaren åker ut nu. Det går inte så bra ikväll.
Citera
2018-11-02, 19:51
Medlem
Glidarmannens avatar
Blåtandsval, herregud. Efter en bra deltagare kommer det två riktiga bottennapp.
Citera
2018-11-02, 19:52
Medlem
DyslexiKungens avatar
Ordet Bluetooth kommer från en Val
Citera
2018-11-02, 19:53
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glidarmannen
Blåtandsval, herregud. Efter en bra deltagare kommer det två riktiga bottennapp.

Naturligtvis noga utvalt av produktionen för att kompensera

Edit: Vafan den här deltagaren måste ju va den första deltagarens fru?!
Citera
2018-11-02, 20:43
Medlem
Bör man inte bli tveksam när man svarar och Sjöberg frågar om man inte vill använda en livlina? När man har rätt brukar han inte hålla på så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in