2017-08-14, 16:09
Medlem
Baabelin portot helvethiin!

"Grden lg p andra sidan sjn. Omrdet kallades Palestina, eftersom mnga i den delen av byn hade varit med i korpelarrelsen.

Jag visste ingenting om familjen. Kvinnan i huset knde frsts igen mig nr jag klev in dr. Hon ville bjuda mig p kaffe. Jag tackade och vi pratade om vder och vind. Jag nmnde mitt rende, att jag samlade ord och berttelser p menkieli.

Exakt vad jag sade minns jag inte, men jag var ju inte ute efter att rota i det frgngna. Troligen var kvinnan s rdd och spnd att varje antydan om att stlla frgor fick henne att nervst brja vandra av och an p kksgolvet. Hennes man lg i ett rum intill kket. Han knde av oron och ropade med darrande rst: "Vi har inte gjort ngot ortt, om det r frn polisen."

Jag frskrade att jag inte hade ngot med polisen att gra och att jag bara tittade in i frbifarten eftersom jag reste i byarna och samlade material om sprket och vr historia.

Mannen kom in i kket, satte sig vid bordet och bjde ner huvudet. Kvinnan fortsatte att g av och an i kket. De tittade p varandra. Mannen nickade. Sekunden efter fick jag vara med om ett av mitt livs mest gripande gonblick. Kvinnan fll p kn, hon tryckte pannan mot golvet, sedan kom grten. Jag vet inte om jag ngonsin har hrt en s frtvivlad grt, och samtidigt s befriande, som denna kvinnans. Hon grt med ansiktet mot mina knn. Hon grt lnge. Mannen satt vid bordet och grt stilla. Mitt ansikte skljdes av mina trar trots att jag nnu inte visste vad det hela handlade om. Men sorgen var tungt nrvarande och samtidigt vacker i sin befriande kraft. Sedan kom hennes berttelse som hade formen av tornedalskt grtkvde med omkvdet: "Vi har inte mrdat vrt barn! Vi har aldrig ftt bertta!"
Jag hade mtt min frsta korpela-kvinna. I femtio r hade hon och hennes man burit anklagelserna att under korpelatiden ha offrat sitt barn till Gud. Det hade jag hrt av bde bolsjeviker och laestadianer."

Bengt Pohjanen 2007-12-12 NSD
Citera
2017-08-15, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det dyraste man har.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Fagin
Baabelin portot helvethiin!

"Grden lg p andra sidan sjn. Omrdet kallades Palestina, eftersom mnga i den delen av byn hade varit med i korpelarrelsen.

Jag visste ingenting om familjen. Kvinnan i huset knde frsts igen mig nr jag klev in dr. Hon ville bjuda mig p kaffe. Jag tackade och vi pratade om vder och vind. Jag nmnde mitt rende, att jag samlade ord och berttelser p menkieli.

Exakt vad jag sade minns jag inte, men jag var ju inte ute efter att rota i det frgngna. Troligen var kvinnan s rdd och spnd att varje antydan om att stlla frgor fick henne att nervst brja vandra av och an p kksgolvet. Hennes man lg i ett rum intill kket. Han knde av oron och ropade med darrande rst: "Vi har inte gjort ngot ortt, om det r frn polisen."

Jag frskrade att jag inte hade ngot med polisen att gra och att jag bara tittade in i frbifarten eftersom jag reste i byarna och samlade material om sprket och vr historia.

Mannen kom in i kket, satte sig vid bordet och bjde ner huvudet. Kvinnan fortsatte att g av och an i kket. De tittade p varandra. Mannen nickade. Sekunden efter fick jag vara med om ett av mitt livs mest gripande gonblick. Kvinnan fll p kn, hon tryckte pannan mot golvet, sedan kom grten. Jag vet inte om jag ngonsin har hrt en s frtvivlad grt, och samtidigt s befriande, som denna kvinnans. Hon grt med ansiktet mot mina knn. Hon grt lnge. Mannen satt vid bordet och grt stilla. Mitt ansikte skljdes av mina trar trots att jag nnu inte visste vad det hela handlade om. Men sorgen var tungt nrvarande och samtidigt vacker i sin befriande kraft. Sedan kom hennes berttelse som hade formen av tornedalskt grtkvde med omkvdet: "Vi har inte mrdat vrt barn! Vi har aldrig ftt bertta!"
Jag hade mtt min frsta korpela-kvinna. I femtio r hade hon och hennes man burit anklagelserna att under korpelatiden ha offrat sitt barn till Gud. Det hade jag hrt av bde bolsjeviker och laestadianer."

Bengt Pohjanen 2007-12-12 NSD

Tack fr detta som Bengt Pohjanen har skrivit.

Misstankarna mot detta par att de skulle ha offrat sitt barn i samband under ett av Korpelasektens alla mten fick de leva med under resten av sina liv. Finns bl. a. omnmnt i Sjstrms bok Silverarken frn 1969. Har fr mig att det var en dotter och hon var i 3-4 rsldern.

Vilket fruktansvrt liv detta par mste ha haft. Om de verkligen hade velat offra det dyraste man har, sina barn, vet jag naturligtvis inte.
Citera
2017-08-16, 06:56
Medlem
"Skaraborg2" skriver - Misstankarna mot detta par att de skulle ha offrat sitt barn i samband under ett av Korpelasektens alla mten fick de leva med under resten av sina liv. Finns bl. a. omnmnt i Sjstrms bok Silverarken frn 1969. Har fr mig att det var en dotter och hon var i 3-4 rsldern.

Nog var det vl profet nr 2, Arthur Niemi, som aktivt drev p den hr tragiska hndelseutvecklingen med lill-flickan som stryps. Niemi ville ju bl.a. gra sig mrkvrdig genom att teruppvcka dda.

Mnga som intresserar sig fr Korpelarrelsen och annan religis extas och letar med ljus och lykta efter att f dessa spektakel visualiserade. Peter Oskarson satte ju upp "Dagning rd" p Norrbottensteatern 1994. Agneta Fagerstrm-Olsson planerade lnge att filmatisera Bengt Pohjanens roman, men det blev aldrig ngon film. "Jerusalem" (1996) av Bille August efter Selma Lagerlf br ju drag av Korpela, ven om det var Hellgumianerna som inspirerade Selma. Dansaresekten frn tidigt 1800-tal finns vl ocks med i bilden.
Vrt behov av utlevande och ursprade sekter r konstant. Gud, sex, extas, fylleri och bedrgeri.
Citera
2017-08-16, 15:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artur Niemi frn Lovikka.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Fagin
"Skaraborg2" skriver - Misstankarna mot detta par att de skulle ha offrat sitt barn i samband under ett av Korpelasektens alla mten fick de leva med under resten av sina liv. Finns bl. a. omnmnt i Sjstrms bok Silverarken frn 1969. Har fr mig att det var en dotter och hon var i 3-4 rsldern.

Nog var det vl profet nr 2, Arthur Niemi, som aktivt drev p den hr tragiska hndelseutvecklingen med lill-flickan som stryps. Niemi ville ju bl.a. gra sig mrkvrdig genom att teruppvcka dda.

Mnga som intresserar sig fr Korpelarrelsen och annan religis extas och letar med ljus och lykta efter att f dessa spektakel visualiserade. Peter Oskarson satte ju upp "Dagning rd" p Norrbottensteatern 1994. Agneta Fagerstrm-Olsson planerade lnge att filmatisera Bengt Pohjanens roman, men det blev aldrig ngon film. "Jerusalem" (1996) av Bille August efter Selma Lagerlf br ju drag av Korpela, ven om det var Hellgumianerna som inspirerade Selma. Dansaresekten frn tidigt 1800-tal finns vl ocks med i bilden.
Vrt behov av utlevande och ursprade sekter r konstant. Gud, sex, extas, fylleri och bedrgeri.

Profeten nr. 2 var Artur Niemi som kom frn Lovikka i Pajala kommun. En stor och kraftig karl. Han var den pdrivande och ville visa sig duktig men enligt brderna Sjstrm s deltog ven Siikavaara i detta makabra.

I deras bok kallas Niemi fr Fors. Han kom att avlida 1936.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-08-16 kl. 16:01.
Citera
2018-04-15, 10:30
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Kanske lite OT men just nu gr "I Jesu namn och blod" p ppet Arkiv. Om laestadianismens makt ver folk i Norrbotten. Herregud!
Citera
2018-04-15, 18:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Korpela-sekten och Laestadianerna.

Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Kanske lite OT men just nu gr "I Jesu namn och blod" p ppet Arkiv. Om laestadianismens makt ver folk i Norrbotten. Herregud!

Det var verkligen tur att Korpela-sekten inte fick lika stor makt ver befolkningen i Norrbotten som Laesstadianerna fick.
Citera
2018-04-16, 11:59
Medlem
Hr lite mer OT fr den som studerar sekter i norden.

kerblomsekten styrdes av finlandssvenskan Maria kerblom (1898-1981). Sekten hrjade i sterbotten ren 1917 till mitten av 20-talet d mnga medlemmar fngslades eller hamnade p drhus. kerblomsekten har helt klart alla ingredienser en religis fanatisk sekt brukar ha.

Maria slog igenom som s.k. smnpredikant dvs genom sjlvsuggestion predikar hon guds vilja och straff i ett transliknande tillstnd. Hon fr mnga hngivna fljare. Blir snabbt en omstridd person; hon splittrar statskyrkan, beordrar straff mot motstndare, ger order om mord och blir snart knd som en spektakulr och rent av ond mnniska.

Snart uppkommer det att Maria gett order om vld mot "oliktnkande" utanfr sekten, det ryktas om sexorgier och dryckenskap.

Tillslut ingriper myndigheterna, Maria fngslas och sekten sprids fr vinden. Men finns kvar i det frdolda och mjligen besker henne fram till hennes dd 1981.

Det finns en del matnyttigt om sekten p internet men wikipedia har inte mycket att komma med.

Har hmtat en del frn en artikel i tidningen Brott & Mysterier nr 1 2018.
Senast redigerad av ChocolateWatchband 2018-04-16 kl. 12:20.
Citera
2018-04-16, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
kerblom.

Finlandssvenskan Maria kerblom var och ocks mycket knd p sin tid.

Om henne och hennes verksamhet finns omnmnt i NKK
Citera
2018-04-16, 17:04
Medlem
Hittade en kort dokumentr om Maria kerblom p SVT-Play:

En Bild Berttar - Maria kerblom

Drygt 4 minuter med bilder p Maria. Intressant.
Citera
2018-10-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Hittade en kort dokumentr om Maria kerblom p SVT-Play:

En Bild Berttar - Maria kerblom

Drygt 4 minuter med bilder p Maria. Intressant.

Tack fr tipset. Bra program.
https://www.svtplay.se/video/1471637...maria-akerblom
Citera
2018-10-26, 12:57
Medlem
kerblomrrelsen - religion, mordfrsk, misshandel och mened

https://svenska.yle.fi/artikel/2006/...ndel-och-mened
Citera
2018-10-27, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Korpel- och kerblomsekten.

Maria kerblom och den sekt hon bl. a. ledde var mycket omskriven p sin tid d den var aktiv.

"kerblommorna" kom dock aldrig att bli lika omtalad som Korpela-sekten. tminstone inte i Sverige.

Tror inte idag att s s mnga knner till hennes sekt frutom de som r intresserade. I Sverige har det skrivits mycket om Korpela-sekten under rens lopp. kerblom-sekten har blivit ngot omskrivet men inte i samma utstrckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in