• 1
  • 2
2018-10-27, 12:47
Medlem
Expohunters avatar
Ber om ursäkt om mod anser det är fel forumdel. Har ett litet lyxproblem just nu. Tjejen beställde krabbor från en väninna som jobbar inom restaurang och hon kom precis förbi med en 10 kg. påse med krabbor.

Skiten lever också. Det enda jag tror jag vet om krabbor är att man ska kyla ner dem för att bedöva eller döda dem, men jag får inte plats med 10kg i frysen.

Ska man släppa dem lösa i lägenheten eller låta dem plaska runt i badkaret?
Senast redigerad av Expohunter 2018-10-27 kl. 12:52.
Citera
2018-10-27, 12:54
Medlem
constants avatar
Du kokar dom.

Om du behöver kyla av dom ett tag för att de ska bedövas eller för att de ska må bra tills det är dags så kan du öppna köksfönstret. Om du inte bor på Kanarieöarna. Jag har plus 2 grader C här. Perfekt för skaldjur.

Edit: http://sjomatsframjandet.se/fisk-i-k...ldjur/krabbor/
Senast redigerad av constant 2018-10-27 kl. 12:57.
Citera
2018-10-27, 12:55
Medlem
Snapcounts avatar
Du behøver nog koka dessa delikatesser mera "pronto".

Bara att instælla andra aktiviteter de nærmaste timmarna..

(men hur førvara dessa innan kokningen vetti-tusan..)
Citera
2018-10-27, 12:56
Medlem
I krabbköttform är de mindre utrymmeskrävande än den omkringvandrande modellen.
Citera
2018-10-27, 13:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ber om ursäkt om mod anser det är fel forumdel. Har ett litet lyxproblem just nu. Tjejen beställde krabbor från en väninna som jobbar inom restaurang och hon kom precis förbi med en 10 kg. påse med krabbor.

Skiten lever också. Det enda jag tror jag vet om krabbor är att man ska kyla ner dem för att bedöva eller döda dem, men jag får inte plats med 10kg i frysen.

Ska man släppa dem lösa i lägenheten eller låta dem plaska runt i badkaret?
Hur fan tänkte kärringen när hon beställde 10kg levande krabbor?

Det du kan göra är att koka dem, låta de svalna av och sedan ta ur köttet. Det sparar du massa plats på.
Citera
2018-10-27, 13:06
Medlem
Expohunters avatar
Jag äter inte själv skaldjur och tjejen är inte hemma. Tror inte hon vill äta 10 kg. krabba till frukost, middag och lunch de nästkommande dagarna.

Räcker det med att slänga ut dem på balkongen där det är 4 grader för att de ska få ett humant avslut eller? Jag får nog in hälften i frysen kanske. Man vill gärna kunna ha dem frysta så man kan ta fram och koka dem när man bjuder på fest.

Eller kokar man dem innan man fryser in dem? Snacka om att man är crabnoob.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hur fan tänkte kärringen när hon beställde 10kg levande krabbor?

Det du kan göra är att koka dem, låta de svalna av och sedan ta ur köttet. Det sparar du massa plats på.

Vi trodde båda att de skulle levereras stendöda och djupfrysta. Då hade man nog kunnat ha en del i kylen iaf.
Senast redigerad av Expohunter 2018-10-27 kl. 13:08.
Citera
2018-10-27, 13:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag äter inte själv skaldjur och tjejen är inte hemma. Tror inte hon vill äta 10 kg. krabba till frukost, middag och lunch de nästkommande dagarna.

Räcker det med att slänga ut dem på balkongen där det är 4 grader för att de ska få ett humant avslut eller? Jag får nog in hälften i frysen kanske. Man vill gärna kunna ha dem frysta så man kan ta fram och koka dem när man bjuder på fest.

Eller kokar man dem innan man fryser in dem? Snacka om att man är crabnoob.
Alltså, läs länken jag gav dig eller googla på "koka krabba". Jag har aldrig hört att man dödar dom av lite kyla. Då skulle de dö där de lever, vilket i och för sig en och annan gör.

Låt de stå ute tills du kokar dom enligt någon manual. Spara ett par, ge bort resten. Färsk krabba är lyx.

Edit: Självklart ska du koka dom INNAN du eventuellt fryser i dom.
Citera
2018-10-27, 13:14
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Alltså, läs länken jag gav dig eller googla på "koka krabba". Jag har aldrig hört att man dödar dom av lite kyla. Då skulle de dö där de lever, vilket i och för sig en och annan gör.

Låt de stå ute tills du kokar dom enligt någon manual. Spara ett par, ge bort resten. Färsk krabba är lyx.

Edit: Självklart ska du koka dom INNAN du eventuellt fryser i dom.

Okej. Får väl sätta igång och koka de små liven då. Hur länge kan de tänkas leva om de får ligga på balkongen?

Är det absolut bäst att koka dem, frysa in en del och sedan förtära resten över den närmaste veckan?
Citera
2018-10-27, 13:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Okej. Får väl sätta igång och koka de små liven då. Hur länge kan de tänkas leva om de får ligga på balkongen?
Vet tyvärr inte. Sedan vet du ju inte hur länge de redan förvarats... Jag skulle ägna dagen åt att ta hand om dom.
Citat:
Är det absolut bäst att koka dem, frysa in en del och sedan förtära resten över den närmaste veckan?
Något sånt skulle jag gjort. Skulle även sett till att få med lite vätska när jag fryser. Har dock inte kollat vad som föreslås.

Men först äta så mycket färska som möjligt! Se till att ha hammare, ett rejält skärbräda och ett par nötknäppare redo. Och ett par olika hemgjorda majonnäser och gott vitt bröd. Du ska veta att jag är avis :-)
Citera
2018-10-27, 13:26
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet tyvärr inte. Sedan vet du ju inte hur länge de redan förvarats... Jag skulle ägna dagen åt att ta hand om dom.
Något sånt skulle jag gjort. Skulle även sett till att få med lite vätska när jag fryser. Har dock inte kollat vad som föreslås.

Men först äta så mycket färska som möjligt! Se till att ha hammare, ett rejält skärbräda och ett par nötknäppare redo. Och ett par olika hemgjorda majonnäser och gott vitt bröd. Du ska veta att jag är avis :-)

Hon kommer säkert bli nöjd. Jag hade hellre spenderat 900 kr. på Angusbiff. Men tack för svar.

En sista dum fråga: Kan man inte tillaga dem i ugnen? Eller gör man gratinerad krabba efter kokning?
Citera
2018-10-27, 13:34
Medlem
constants avatar
Citat:
En sista dum fråga: Kan man inte tillaga dem i ugnen? Eller gör man gratinerad krabba efter kokning?
Koka dom först. Det ger en snabbare och humanare död.
Citera
2018-10-27, 13:43
Medlem
kevinhoflands avatar
Sälj på Blocket?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto