2018-10-27, 09:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
För att klarlägga:
Det var till skribenten DreamTwister jag vände mig när jag kl 07:30 skrev om att inte vara vuxen nog att diskutera filosofisk etik.
Vilket högtravande svammel, jag dristade mig att uttrycka en uppfattning om hur jag betraktar deras relation. Du får naturligtvis ha annan uppfattning men ingen har bett dig recensera min åsikt och sätta dig till doms över den på ditt sedvanliga otrevliga sätt.
Vill du framhäva din grandiosa självbild kan du kanske göra det med en smula normalt hyfs? Tråden handlar inte om dig... inte heller om filosofisk etik
Citera
2018-10-27, 09:19
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
För att klarlägga:
Det var till skribenten DreamTwister jag vände mig när jag kl 07:30 skrev om att inte vara vuxen nog att diskutera filosofisk etik.
Intressant.. kör du med härskartekniker, är du vuxen nog för det ?
Citera
2018-10-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här säger media.
Här får vi med frun också, det har ju diskuterats om hon va med eller inte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR

Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.

Jag tror ju att deras bil va buggad så polisen ville säkert höra dom
prata med förhoppning om att få något användbart på band.

Att polisen släppte iväg dom skulle kunna ha med buggad bil att göra, samt
"vi släpper iväg dom, då vet vi i alla fall var dom är".
Tack CarlJanne75 för att du har ordning och reda!
Bra att vi nu tror oss kunna veta att HD var med på den planerade resan mot USA. Dvs om vi skall tro på AB.
Tack för AB-länken där man läser att: "Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud.."
Det framgår dock inte hur svenska Polisen såg till att detta skedde. Fortfarande finns möjlighet att detta skedde på ett regelvidrigt vis.
Har du förresten nån teori om varför PS plockades bort från denna utredning?
Citera
2018-10-27, 09:41
Medlem
Citat:
Tack CarlJanne75 för att du har ordning och reda!
Bra att vi nu tror oss kunna veta att HD var med på den planerade resan mot USA. Dvs om vi skall tro på AB.
Tack för AB-länken där man läser att: "Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud.."
Det framgår dock inte hur svenska Polisen såg till att detta skedde. Fortfarande finns möjlighet att detta skedde på ett regelvidrigt vis.
Har du förresten nån teori om varför PS plockades bort från denna utredning?
Det finns väl ett par ord om att PS misstänks för tjänstefel i samband med att han petades?
Om det har med resan och stopp att göra är det ganska allvarligt.
Det kanske inte kommer ut nått om detta så länge mordutredningen pågår?!
Citera
2018-10-27, 09:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det finns väl ett par ord om att PS misstänks för tjänstefel i samband med att han petades?
Det har ju sagts att orsaken var pokerkvällar i polishuset? Jonas Rydén petades ju också, att de båda skulle offrats för att ha tipsat amerikanska myndigheter tycker jag verkar långsökt. Att däremot skyddsombudet såg pokerkvällarna som en möjlighet att jäklas med sina långtida antagonister har jag däremot inget problem att tro på, den mannen är definitivt inte byxad för sin position.
Citera
2018-10-27, 09:59
Medlem
Honan6s avatar
Är HD "gisslan"? Jag har väldigt svårt att ta in att hon med glädje och frivilligt skulle vilja åka med SD till USA och Nederländerna. Tänker att SD har köpt resorna till paret utan hennes vetskap och att han har gjort det för att hon skulle återta sin skilsmässobegäran?

Anar att SD inte klarar känslan av maktlöshet när han står utan någon han kan kontrollera - oavsett om det är kvinnor eller vänner (JG?). Gradvis blir nog denna känsla större eftersom människorna han vill umgås med gärna skulle undvika honom om de själva får välja?

SD får nog byta intressen, namn och bostadsort om inte utredningen tas i hamn. Hur som helst så har han nog inte HD vid sin sida så länge till - d v s om hon inte medvetet och praktiskt hjälpt honom med under- och efterarbete vid mordet?
Citera
2018-10-27, 10:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tror att J**kar*n*n håller på regler i deras sport, han bor väl i Köping och är god vän med HD:s bästis S*ll*n....

Tack, ja det kan nog stämma att det var en gliring från SD åt det hållet.
Citera
2018-10-27, 10:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vilket högtravande svammel, jag dristade mig att uttrycka en uppfattning om hur jag betraktar deras relation. Du får naturligtvis ha annan uppfattning men ingen har bett dig recensera min åsikt och sätta dig till doms över den på ditt sedvanliga otrevliga sätt.
Vill du framhäva din grandiosa självbild kan du kanske göra det med en smula normalt hyfs? Tråden handlar inte om dig... inte heller om filosofisk etik

"DreamTwister Nu var hon väl iofs inte pastor längre men en del verkar ju anse att ”en gång pastor...” ska vara ett livslångt ok att bära. Och i vilket fall är det väl inte mer udda än den gifte mannen som hade en utomäktenskaplig relation med sin vigselpastor"

Om du relativiserar en prästvigds åratals knullande med brudgummen hon under ed fått lovat trohet till sin granne tillika vän med att han knullade tillbaka får nog "prinsessan på ärten" stå ut med en sanningsenlig och välmotiverad invändning.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-27 kl. 10:22.
Citera
2018-10-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Moral är inte något som är beroende av om man är religiös eller inte även om religiösa personer gärna ser sig som moraliskt mer högtstående än andra och därför blir väldigt fördömande på precis det sätt som du är fördömande mot LW. Hyckleri finns också i överflöd bland religiösa.

När det gäller förvirrade religiösa fanatiker så finns det väl lite för många sådana överallt men det finns vad vi vet (och troligen också polisen) ingenting som säger att någon sådan skulle vara gärningsperson i det här fallet.
(min fetning)
Jag tror jag förstår precis vad du menar.
Du tänker på alla de fördömanden och det hat som många i denna tråd visat SD?
Där håller jag med dig helt. Att i skydd av anonymitet beskriva en odömd privatperson som mördare och fördöma i princip allt han gör och gjort och att presumera att han är på väg/i stånd att mörda döttrarna genom att kasta dem utför stup, det är i min bok rätt så fördömande. Är vi eniga?

Ditt andra stycke:
Håller med om att det inte är sannolikt med en religiös fanatiker som av förvirrade skäl dödat LW, men så länge vi inte har en fällande dom av en enig rätt, så borde det inte vara förbjudet att diskutera alternativa gärningspersoner. Fast här går det inte. Då är man en fokusförflyttande SD-kramare.
Lågt i tak i tråden var det, sa' Bull.
Citera
2018-10-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Helt rätt.
Tråden handlar inte om filosofisk etik, utan om mordet på en trebarnsmamma.
Men om du jämställer de moraliska "brott" som SD resp LW gjort sig skyldig till genom att gå i säng med varandra, så lär vi inte kunna mötas, i alla fall inte utan att det blir OffT.
Vi kanske får ta det i en annan, separat tråd. Med säkerhet kommer jag där och då i så fall vara lika oödmjuk som i denna.
Citera
2018-10-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det sista:
Nej, vi lär nog inte få veta orsakerna till att PS petades så länge mordutredningen pågår, men just att han petades sätter jag en bra slant på att det har med övertramp i LW-utredningen att göra.
Det är därför vi inte heller får veta nåt om skälen, för i så fall skulle åkl/Polisen gissningsvis bryta mot den rådande FU-sekretessen.

OffT:
En spännande polis, denne Peter Springare. Kanske läge för honom att joina Anders Lindstrand på försäkringsbolaget 'if'? Det bolaget uppvisar helt andra styrkor i mordutredningar än vad Polisen tycks göra. Först Johanna Möller och nu senast en viss Barbara J.

OM det hade varit så att LW haft/har en hög livförsäkring i 'if' med en udda förmånstagare, så hade antagligen utredningen kommit längre. Då hade inte åkl Hiding behövt tala om "jättemycket teknisk bevisning", utan om jättemycket ekonomisk bevisning..
Follow the money.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-27 kl. 10:43.
Citera
2018-10-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag tror vi har varit inne på detta tidigare, att det låter som en efterhandskonstruktion. Eller iaf anmärkningsvärt att man skriver "mysig grillkväll" efter en sådan nyligen inträffad hemsk händelse. Skulle aldrig hänt i min värld och inte heller i många andras. Hm, jag skulle nog inte ha varit så "förlåtande" och förstående för de ändrade semesterplanerna heller utan ganska uppgiven eller förbannad om det varit något jag sett fram emot och/eller tabbat själv.

Detta skrevs i realtid, och jag tänkte samma tanke då. Art man verkade nonchalera mordet, förutom att beklaga sig för att det påverkade deras semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in