Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
(mitt fetade)
Det har du iofs alldeles rätt i, men ponera att det efter att man släppt iväg dem fr Arlanda, det kom fram uppgifter som höjde misstankegraden mot SD?
Han hade ju då varit anhållen under några timmar (som jag har förstått det) och det är väl inte alls otänkbart att folk i Örebro som hört om att LW var försvunnen och som ogillade SD, de började tipsa Polisen?
Vi ser här i tråden hur emotionella postare uppfattar SD. Och hyllar LW. Att genom tips till Polisen få trycka till SD vore ju inte så konstigt alls, sett ur ett normalmänskligt perspektiv.
Mina spekulationer ang varför SD inte släpptes in i USA:
Jag tror på polisen. Med gemen bokstav.
Polisen i fråga är i min bok Peter Springare. När planet är i luften och flera heta(?) tips kommit in, lyfter PS luren och kontaktar självsvåldigt USCIS. Det gör att SD inte släpps in. Men det förfarandet, att PS går bakom ryggen på åkl Hiding, gör att han lite senare lyfts bort från utredningen. I informationen som Polisen lämnade om orsaken, nämner man att poliser måste följa regler och bestämmelser. Underförstått att det har inte PS förstått..
Eller mer korrekt kanske: Inte brytt sig om.
PS är en färgstark och erfaren utredare. Hans roll i detta ärende är nog inte obetydligt. Inte minst därför väntar jag med spänning på en FUP.
Citat:
Ursprungligen postat av
wishfulthinking
Den "sena" ESTA'n är en trådsanning från folk som aldrig har rest och har för lite att göra. Själv reste jag en period ca 4 ggr/år till USA och ESTA är typ det sista man gör eftersom det går att skjuta upp.
Däremot är uppgiften att SD Blev stoppad i NY och inte kom igenom tullen utan fick vända MYCKET mer intressant. Det är obekräftade uppgifter men Aftonbladet publicerade i alla fall. Tydligen fick paret vända och flyga tillbaka över Atilanten. Sedan kommer ytterligare obekräftade uppgifter att de mellanlandade i London.
Det kan ju vara så att det var den första flighten tillbaka till Europa, vilket jag tror. Flygbolaget och flygplatsen vill inte ha folk kvar en sekund för länge. Min kollega vimsade bort sig vid gaten på LAX en gång och lyftes in i nästa plan som iofs gick till Copenhagen (ingen skillnad mot Sthlm för en Kalifornisk säkerhetsvakt).
Om det var så att paret vände utan att komma in i USA, vad berodde det på? Jag tror inte alls att det var den Svenska polisen som kontaktade Fedsen. Det vore väl mycket enklare att inte släppa iväg dem från Arlanda.
Så här säger media.
Här får vi med frun också, det har ju diskuterats om hon va med eller inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.
Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.
Jag tror ju att deras bil va buggad så polisen ville säkert höra dom
prata med förhoppning om att få något användbart på band.
Att polisen släppte iväg dom skulle kunna ha med buggad bil att göra, samt
"vi släpper iväg dom, då vet vi i alla fall var dom är".