2018-10-26, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ja det är fan svårt att hitta samstämmiga uppgifter om när kamremmen ska bytas. Jag har en Octavia 1,6 bensinare ifrån 2008. Något som vet nåt om byte där? Bilen har gått 12 tusen mil nu.
Det är som alltid antal mil ELLER åldersstrecket remmen faller för. Förr var det 9-12000 mil eller fem år. Jag tror inte at de har gjort de så mycket bättre sedan 20 år tillbaka. Jag hade en Polo -01, Jag bytte rem efter 5 år och 12000 mil, och det visade sig att plasten runt en löprulle hade gått av och remmen gick direkt mot metallen. Dessutom hade plastbitarna lagt sig i botten på plastkåpan och skavde mot remmen. Bara en tidsfråga innan remmen hade gått av med motorhaveri som följd, och om jag inte hade bytt remmen själv hade jag inte vetat om det, för sånt håller VAG tyst om. Sen dess har jag svurit att aldrig mer köpa en motor med rem, det är kedja som gäller. Fick faktiskt kamremsbrott på en gammal Volvo 740 GLT 16v, men den var redan mer än 20 år gammal då, så det vara bara att skrota skiten. Du ska titta på Saab, Mercedes, BMW, men även Nissan har haft kedja länge. Toyota har väl haft kedja de senaste 10 åren, så det är lugnt att köpa en begagnad. Inga problem med kamkedja som VAG heller så. Jag slipper helst rembekymmer, och kostnaden för byte. Jag hade bytt rem i din bil oavsett vad andra säger.
Citera
2018-10-26, 06:27
Moderator
Citat:
Ja det är fan svårt att hitta samstämmiga uppgifter om när kamremmen ska bytas. Jag har en Octavia 1,6 bensinare ifrån 2008. Något som vet nåt om byte där? Bilen har gått 12 tusen mil nu.
Har inte VAG på det sättet att remmen ska inspekteras och bytas vid behov? På "normala" bilar så står det i serviceboken vad som gäller, annars brukar ett samtal till märkesverkstaden hjälpa.

Om remmen aldrig är bytt på den så hade jag bytt den, 10 år är ett tag, det är ju inga jättestora pengar i ett byte på en sån motor så det är bara dumt att chansa.
Citera
2018-10-26, 08:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har inte VAG på det sättet att remmen ska inspekteras och bytas vid behov? På "normala" bilar så står det i serviceboken vad som gäller, annars brukar ett samtal till märkesverkstaden hjälpa.

Om remmen aldrig är bytt på den så hade jag bytt den, 10 år är ett tag, det är ju inga jättestora pengar i ett byte på en sån motor så det är bara dumt att chansa.

Mycket riktigt så är det i bensinmotorerna rekommenderad kontroll av remmens skick första gången efter 9000 mil, sedan återkommande kontroll var 3000 mil och byt vid behov.

När jag byter rem i verkstaden på såna där bilar första gången så brukar dom oftast ha rullat runt 12000-15000 mil och vara 10-12 år gamla.

Det kan absolut vara rimligt att byta ut en 10 år gammal rem på en sån motor.

Brukar kosta runt 5000 kr ungefär inklusive utbyte av vattenpump.
Citera
2018-10-26, 08:49
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Mycket riktigt så är det i bensinmotorerna rekommenderad kontroll av remmens skick första gången efter 9000 mil, sedan återkommande kontroll var 3000 mil och byt vid behov.

När jag byter rem i verkstaden på såna där bilar första gången så brukar dom oftast ha rullat runt 12000-15000 mil och vara 10-12 år gamla.

En kille jag pratade med på verkstaden sa att en kontroll av remmen är ganska intetsägande. Han menade på att även om remmen ser fin ut, kan den brista på väg hem ifrån verkstaden.
Citera
2018-10-26, 09:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
En kille jag pratade med på verkstaden sa att en kontroll av remmen är ganska intetsägande. Han menade på att även om remmen ser fin ut, kan den brista på väg hem ifrån verkstaden.

Han har helt rätt i det...
Citera
2018-10-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Det är inga jättesummor, men onödiga pengar och bekymmer över när den ska bytas och hur länge den håller när det finns motorer med kedja.
Citera
2018-10-26, 13:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är inga jättesummor, men onödiga pengar och bekymmer över när den ska bytas och hur länge den håller när det finns motorer med kedja.
På VAGs motorer är det ju så att kamkedjor måste bytas oftare än kamremmar...
Citera
2018-10-26, 16:41
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Min rasade vid 18.000 så innan dess. Eller ja, vattenpumpen sopade ihop, blev rembyte på det.

Blev dyrt. Och snudd på en uppeldad VW verkstad, tackvare deras fantastiska bemötande och kunnande.

#vågavägraVAGprodukter
Citera
2018-10-26, 20:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Om man kollar på kamremssatser som finns på nätbutikerna så finns det rätt många tillverkare.
De kan väl rimligtvis inte ha samma kvalitet.

Därför lät jag bysmeden byta fast jag skulle ha klarat jobbet själv.

Du skrev innan:
Citat:
Den rekommenderade bytesintervallen från tillverkaren är 21000 mil oavsett antal månader.

Syftar du på biltillverkaren eller remtillverkaren? Vem tillverkar remmar som håller 21000 mil?

På min bil klassar Mister Auto kamremssatserna så här:
Den bästa lösningen: GATES 729:-
Expertens val: SKF 875:-
Mest sålda: MAPCO 909:-
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-26 kl. 20:42.
Citera
2018-10-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
På VAGs motorer är det ju så att kamkedjor måste bytas oftare än kamremmar...
Det beror på konstruktionsfel, för Saab, BMW, Mercedes, Toyota och Nissan har länge använt kedja utan de problem VAG har. Det säger nåt om ingenjörerna hos VAG, som inte heller lyckades lösa utsläppsproblemen för sina dieslar, nåt Mercedes och många andra har lyckats med.
Citera
2018-10-26, 23:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Syftar du på biltillverkaren eller remtillverkaren? Vem tillverkar remmar som håller 21000 mil?

Spelar nog ingen roll vem som tillverkat remmen.

Ingen remtillverkare skulle våga sätta sin tillverkning och sitt företag på spel genom att tillverka remmar som inte håller den rekommenderade bytesintervallen.

Min Passat som jag nyligen sålde hade 21000 mil i rekommenderad bytesintervall, ingen åldersintervall, fastställt av VW, bilen hade gått 18500 när jag sålde.

Det är mycket sannolikt att remmen skulle hålla en bra bit över 30000 mil om jag hade chansat köra till den går sönder. (men dumt å dyrt att chansa).

Kamremmar i bilar med långa intervaller är rejält tilltagna både i material och utförande.

Det är sällan såna kamremmar går av av åldern, det som sker med tiden är att remmens tänder slits å blir avrundade och då kuggar det över.

Har även sett kamremmar i typ vanliga Volvo v70 som körts över 30000 mil med en å samma rem, trots rekommenderad bytesintervall på 18000 mil.

Hade själv en Opel Kadett från början av 90 talet som hade rullat över 20000 mil med en å samma rem, trots bytesintervall på 6000 mil eller 4 år.
Tänkte prova för skoj skull å se hur länge det kunde gå... Men karossen tog slut...

Längsta rekommenderade bytesintervall jag sett är Ford Fiesta 1,0 med 24000 mil... Men dom har å andra sidan satt max 10 år.
Citera
2018-10-27, 00:53
Medlem
Silltunnas avatar
Summa summarum: Det är alltså ungefär lika svårt att förutspå hur länge en kamrem håller, som det är att suga sin egna kuk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in