Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Syftar du på biltillverkaren eller remtillverkaren? Vem tillverkar remmar som håller 21000 mil?
Spelar nog ingen roll vem som tillverkat remmen.
Ingen remtillverkare skulle våga sätta sin tillverkning och sitt företag på spel genom att tillverka remmar som inte håller den rekommenderade bytesintervallen.
Min Passat som jag nyligen sålde hade 21000 mil i rekommenderad bytesintervall, ingen åldersintervall, fastställt av VW, bilen hade gått 18500 när jag sålde.
Det är mycket sannolikt att remmen skulle hålla en bra bit över 30000 mil om jag hade chansat köra till den går sönder. (men dumt å dyrt att chansa).
Kamremmar i bilar med långa intervaller är rejält tilltagna både i material och utförande.
Det är sällan såna kamremmar går av av åldern, det som sker med tiden är att remmens tänder slits å blir avrundade och då kuggar det över.
Har även sett kamremmar i typ vanliga Volvo v70 som körts över 30000 mil med en å samma rem, trots rekommenderad bytesintervall på 18000 mil.
Hade själv en Opel Kadett från början av 90 talet som hade rullat över 20000 mil med en å samma rem, trots bytesintervall på 6000 mil eller 4 år.
Tänkte prova för skoj skull å se hur länge det kunde gå... Men karossen tog slut...
Längsta rekommenderade bytesintervall jag sett är Ford Fiesta 1,0 med 24000 mil... Men dom har å andra sidan satt max 10 år.