2018-10-26, 18:44
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det är kontantfritt, så funkar något annat i det läget utan förbetalt SL-kort eller app?

Det stod för några dagar sedan att hon förlorat sitt sommarjobb. Tror det var IceEyes som skrev detta. Hon kanske inte hade periodkort just vid tiden för försvinnandet och hade ett annat kort för reskassa?
Jag har inte åkt på annat än månadskort på många år, men vet att det finns pappersbiljetter i automaterna, men någon automat finns knappast vid aktuell hållplats. Sett till just den resa som Tess eventuellt ska ha gjort den där natten, så finns det som jag ser det bara två alternativ: hon hade kort eller fick åka gratis för att chauffören var medmänsklig.

Men jag börjar känna mig allt mer säker på att hon aldrig klev på någon buss där.
Citera
2018-10-26, 18:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Jag har inte åkt på annat än månadskort på många år, men vet att det finns pappersbiljetter i automaterna, men någon automat finns knappast vid aktuell hållplats. Sett till just den resa som Tess eventuellt ska ha gjort den där natten, så finns det som jag ser det bara två alternativ: hon hade kort eller fick åka gratis för att chauffören var medmänsklig.

Men jag börjar känna mig allt mer säker på att hon aldrig klev på någon buss där.
Går ju också att köpa biljett till mobilen i SL:s app och visa för chauffören. Bara för att komplettera SL:s biljettinfo en smula
Citera
2018-10-26, 18:53
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Går ju också att köpa biljett till mobilen i SL:s app och visa för chauffören. Bara för att komplettera SL:s biljettinfo en smula
Ja, fast det är väl det dyraste alternativet och något som de flesta undviker om man inte är en sån som åker en gång i månaden eller så? Jag tänker att det rimmar illa med någon som Tess, som verkade åka ganska ofta och troligen undvek att lägga en tjuga extra på varje resa.
Citera
2018-10-26, 18:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt-allan
En tanke jag fick ang, Stockholms Lokaltrafik är att det torde vara kontantfritt på bussen som nästan överallt numer.

Tess borde väl i så fall haft SL-kort, eller?
Oftast registrerar man sin periodbiljett med namn mm för att kunna återfå behållning på kortet el reggat månadskort ( kan bli billigare i längden - här iaf)

Har hon då rest på SL-kortet så är det loggat och inte svårt att ta fram för aktuell kväll/natt/gryning.

Någon som känner till om hon hade SL-kort?
Mvh

Eller betalat med mobilen??

Edit: 2:a på den....
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2018-10-26 kl. 19:02.
Citera
2018-10-26, 18:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, fast det är väl det dyraste alternativet och något som de flesta undviker om man inte är en sån som åker en gång i månaden eller så? Jag tänker att det rimmar illa med någon som Tess, som verkade åka ganska ofta och troligen undvek att lägga en tjuga extra på varje resa.
En nödlösning när det är tomt på reskassa eller månadskort. Som Ssk-student borde hon väl iofs vara berättigad till studentrabatter på SL?

Om hon nu öht åkte buss den natten...
Citera
2018-10-26, 19:01
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om hon nu öht åkte buss den natten...
Jag tror tyvärr inte det. Jag har ingenting att stödja det på, dock. Magkänsla.
Citera
2018-10-26, 19:07
Medlem
Citat:

Hon kan ju ha köpt en 'desperat' dyr biljett i appen på natten. Givet att hon inte hade månadskort utan enskilda biljetter på det kort vi får förmoda att hon hade.

Om det hade funnits några elektroniska eller mer fysiska spår av en bussresa hem från MGM på natten skulle nog polisen ha hittat dem. Förutsatt att de var möjliga att hitta och knyta till T. Däremot är jag mer osäker på om tråden skulle känna till det via media eller på annat sätt i så fall. Kanske.

Det som tyder starkast på att polisen inte hittat några spår efter en bussresa på natten är nog att de håller nuvarade MGM. Hade det funnits spår av en hemresa från honom verkar det troligt att han inte skulle vara lika misstänkt.

Edit; tvåa på 'desperat biljett' spekulationen
Citera
2018-10-26, 19:27
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt-allan
Ang, hur MGM skulle kunna frakta en död människa i bil utan efterlämnade spår.

Har/äger MGM en takbox till bilen?
Isf är det mkt möjligt att förvara kroppen i den och sedan transportera till FP.

Det är nog inte så enkelt att baxa upp en kropp till en takbox. Även om matchvikten ligger på 50kg.
Presenning eller plastfilm i skuffen borde inte släppa igenom några spår.

//BB
Citera
2018-10-26, 19:47
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Hon kan ju ha köpt en 'desperat' dyr biljett i appen på natten. Givet att hon inte hade månadskort utan enskilda biljetter på det kort vi får förmoda att hon hade.

Om det hade funnits några elektroniska eller mer fysiska spår av en bussresa hem från MGM på natten skulle nog polisen ha hittat dem. Förutsatt att de var möjliga att hitta och knyta till T. Däremot är jag mer osäker på om tråden skulle känna till det via media eller på annat sätt i så fall. Kanske.

Det som tyder starkast på att polisen inte hittat några spår efter en bussresa på natten är nog att de håller nuvarade MGM. Hade det funnits spår av en hemresa från honom verkar det troligt att han inte skulle vara lika misstänkt.

Edit; tvåa på 'desperat biljett' spekulationen

Men varför diskutera vilken biljett och så vidare. Hon åkte inte med någon buss eller annat. Då hade hon inte hamnat i skogen bredvid en avsides vägstump. Hon kom inte hem till katterna, alltså åkte hon inte med någon buss eller taxi.
Citera
2018-10-26, 19:52
Medlem
SadEyess avatar
Att Tess åkte buss ser jag som osannolikt. Berghem är den bortre delen närmast Kallhäll. Det blir liksom lika långt hem som till Jakobsbergs station vilket är dit hon behövt ta dig för att åka en ev. nattbuss hem. Mig veterligen stannar ingen nattrafiken i närheten av GA.
Citera
2018-10-26, 19:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Men varför diskutera vilken biljett och så vidare. Hon åkte inte med någon buss eller annat. Då hade hon inte hamnat i skogen bredvid en avsides vägstump. Hon kom inte hem till katterna, alltså åkte hon inte med någon buss eller taxi.
Jag är nog extra fredagströg men förstår inte varför hon inte skulle ha kunnat åkt hem och därifrån haft kontakt med mördaren? Som ju hypotetiskt kan vara nån annan än den häktade.
Citera
2018-10-26, 19:55
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Hur långt är det att gå från närmaste busshållplatsen till huset där hon bodde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in