2018-10-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Kanske, men det låter också så himla puttinuttigt och rosa... Slida har jag alltid använt som den värderingslösa beteckningen för det kvinnliga könsorganet (och snopp för mannens), men efter Hamilkars tillrättavisning känner jag mig nu villrådig, såsom famlande i mörket.
Penis och vagina tycker jag är mest vuxna orden. Snopp och slida funkar medan kuk och fitta är för slödder. Det är svordomar och jag tolerar inte att någon kallar mitt underliv för fitta. Fiffi är just mjukt och ett ord att använda om man diskuterar det i något socialt sammanhang av att behöva belysa regionen med namn. Jag tror att jag själv främst säger underliv.
Citera
2018-10-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Jo privat kanske, men om du går till doktorn? Haha då låter det ju nästan lite fånigt. Snopp är väl jämförelsevis rätt neutralt?
Underliv, kallar jag det hos gynekologen eller apoteket osv. Jag upplever det oerhört neutralt och vardagligt utan att ha anknytning till något håll av värderingar i ordet.
Citera
2018-10-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Underliv, kallar jag det hos gynekologen eller apoteket osv. Jag upplever det oerhört neutralt och vardagligt utan att ha anknytning till något håll av värderingar i ordet.

Ja det kan nog fungera. Inte tänkt på.
Citera
2018-10-21, 16:41
Medlem
Hamsterbolls avatar
Snippa. Det säger nästan alla jag känner. Fitta kan jag säga till min bästa vän och min make. Men tycker inte det passar att säga när barn och äldre hör.

Underlivet är väl mer hela nedre regionen, alltså sippan men även ljumskarna och venusberget.

Slidan är ju själva insidan av snippan.
Citera
2018-10-23, 02:22
Medlem
I Finland, länge sedan, kommentar, "no, aika kireet alahampaat"
Fritt översatt, nästan omöjligt " Tja, ganska tajta nedre tänder"
Citera
2018-10-26, 19:21
Medlem
AldenGs avatar
Jag förvånar mig över att ordet blygd inte ens kommit in i denna diskussion än. Har det fallit helt ur bruk? Det var det första jag lärde mig, och sedan mus. Men jag har för mig att mus, i likhet men engelskans (etniskt begränsat) trim, inte betecknar själva könsorganet utan snarare att få delta i olika former av sexuellt umgänge med det.

Jag inser att blygd kanske har en medicinsk klang.

På engelska är cunt numera starkt förnedrande fastän ordet var mer neutral eller respektfull på 1800-talet. Det var minsann ett sjömäns och nedreklassers ord men inte speciellt föraktfull på den tiden--kanske tvärtom. Trots ordets numera förnedrande klang kan vissa t o m utbildade kvinnor använda det om sina egna könsorgan idag i syfte att återta ordet och radera det negativa i det. Främst kvinnosaksaktivister, skulle jag tro. Man ser t ex: https://www.amazon.com/Cunt-Coloring.../dp/0867193719 . Ordet förekommer i ett brev kärleksbrev i Atonement (https://en.wikipedia.org/wiki/Atonement_(film)), som handlar om 1930-talet.

Pussy är fortfarande någorlunda förnedrande, beroende på vem använder det och i vilken sinnesstämning. Kvinnor kan använda det om sig själva, men jag tror att många finner det obehagligt. Presidenten har inte precis förbättrat ordets rykte. Men det har alltid speglat vissa attityder och en viss socialekonomisk behörighet hos talaren.

Återstår muff, som strängt taget syftar på könshåret men används rätt ofta också för att beteckna hela blygden; betraktas inte som föraktfull. Och snatch, som också är ganska neutral.

Eller sedan vulva (blygd) eller bland mindre precisa talare vagina (slida). Vagina förekommer väl oftare, men vulva tycks vara vanligare än blygd, av denna tråd att bedöma.

Vulva är den korrekta anatomiska termen och upplevs inte som generande för de flesta, vad jag förstår. (Och min fru talar dagligen med sina parterapiklienter om såna saker.) Allmänt har jag märkt att svenska kvinnor har lättare att tala om sånt, men amerikanska kvinnor i 20- och kanske i viss mån 30-årsålder verkar inte har sina mödrars hämningar i det avseendet.

Jag förklarar detta för att förklara varför det förvånar mig att blygd verkar vara sällsynt. Det torde vara det neutralaste som finns.
Citera
2018-10-26, 23:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Jag förvånar mig över att ordet blygd inte ens kommit in i denna diskussion än. Har det fallit helt ur bruk? Det var det första jag lärde mig, och sedan mus. Men jag har för mig att mus, i likhet men engelskans (etniskt begränsat) trim, inte betecknar själva könsorganet utan snarare att få delta i olika former av sexuellt umgänge med det.

Jag inser att blygd kanske har en medicinsk klang.
Blygd används inte osammansatt i medicinska sammangang, bara i sammansättningar som blygdben. Däremot har det en tydlig ålderdomlig klang. Jag associerar till Gamla Testamentet när jag hör ordet. Så då kan du tänka dig hur omöjligt det låter för folk som är fyrtio år yngre än jag.
Citera
2018-10-26, 23:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Blygd används inte osammansatt i medicinska sammangang, bara i sammansättningar som blygdben. Däremot har det en tydlig ålderdomlig klang. Jag associerar till Gamla Testamentet när jag hör ordet. Så då kan du tänka dig hur omöjligt det låter för folk som är fyrtio år yngre än jag.

Vagina, möjligen vulva (ska ej förväxlas med Volvo) använder jag i "dagligt bruk" angående de kvinnliga yttre könsorganen. Blir heller inte censurerat på olika plattformar/media, jämför med mannens motsvarighet penis. Blir (oftast) inte heller censurerat av diverse censorer.

Vagina är en utmärkt term för kvinnans (yttre) könsorgan. Man kan heller inte bli "belastad" av diverse moraltanters eventuella moralpanik när man använder terminologi från en "läkarbok"..
Citera
2018-10-27, 10:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vagina, möjligen vulva (ska ej förväxlas med Volvo) använder jag i "dagligt bruk" angående de kvinnliga yttre könsorganen. Blir heller inte censurerat på olika plattformar/media, jämför med mannens motsvarighet penis. Blir (oftast) inte heller censurerat av diverse censorer.

Vagina är en utmärkt term för kvinnans (yttre) könsorgan. Man kan heller inte bli "belastad" av diverse moraltanters eventuella moralpanik när man använder terminologi från en "läkarbok"..
Men varför tycker du att vagina är en så utmärkt term för de yttre könsorganen, när den anatomiska termen vagina betecknar de inre, och du dessutom säger dig använda vulva, som ju är den anatomiskt korrekta termen för de yttre kvinnliga könsorganen? Nånstans får jag inte ihop logiken.
Citera
2018-10-27, 11:14
Medlem
Det beror på i vilket sammanhang, ju.
Hos läkaren eller med bekanta m.m, underliv eller snippa.
På Flashback, fitta.

Mvh.
Citera
2018-10-27, 11:21
Medlem
Detanvändarnams avatar
Reinfeldt
Citera
2018-10-27, 16:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men varför tycker du att vagina är en så utmärkt term för de yttre könsorganen, när den anatomiska termen vagina betecknar de inre, och du dessutom säger dig använda vulva, som ju är den anatomiskt korrekta termen för de yttre kvinnliga könsorganen? Nånstans får jag inte ihop logiken.

Vulva och vagina är logiken. Att säga "fetta" låter inte så rumsrent. "Snippa", då tänker jag på en såsbehållare på ett matsalsbord, som för övrigt är barnspråk. Fördelen med vulva, vagina och venusberg etc. är att dessa ord även slinker igenom de hårdaste av censurprojekten.

Man kan använda vulva och vagina även i de mest möblerade rum, om man säger som så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in