Jag förvånar mig över att ordet
blygd inte ens kommit in i denna diskussion än. Har det fallit helt ur bruk? Det var det första jag lärde mig, och sedan
mus. Men jag har för mig att
mus, i likhet men engelskans (etniskt begränsat)
trim, inte betecknar själva könsorganet utan snarare att få delta i olika former av sexuellt umgänge med det.
Jag inser att
blygd kanske har en medicinsk klang.
På engelska är
cunt numera starkt förnedrande fastän ordet var mer neutral eller respektfull på 1800-talet. Det var minsann ett sjömäns och nedreklassers ord men inte speciellt föraktfull på den tiden--kanske tvärtom. Trots ordets numera förnedrande klang kan vissa t o m utbildade kvinnor använda det om sina egna könsorgan idag i syfte att återta ordet och radera det negativa i det. Främst kvinnosaksaktivister, skulle jag tro. Man ser t ex:
https://www.amazon.com/Cunt-Coloring.../dp/0867193719 . Ordet förekommer i ett brev kärleksbrev i
Atonement (
https://en.wikipedia.org/wiki/Atonement_(film)), som handlar om 1930-talet.
Pussy är fortfarande någorlunda förnedrande, beroende på vem använder det och i vilken sinnesstämning. Kvinnor kan använda det om sig själva, men jag tror att många finner det obehagligt. Presidenten har inte precis förbättrat ordets rykte. Men det har alltid speglat vissa attityder och en viss socialekonomisk behörighet hos talaren.
Återstår
muff, som strängt taget syftar på könshåret men används rätt ofta också för att beteckna hela blygden; betraktas inte som föraktfull. Och
snatch, som också är ganska neutral.
Eller sedan
vulva (blygd) eller bland mindre precisa talare
vagina (slida).
Vagina förekommer väl oftare, men
vulva tycks vara vanligare än
blygd, av denna tråd att bedöma.
Vulva är den korrekta anatomiska termen och upplevs inte som generande för de flesta, vad jag förstår. (Och min fru talar dagligen med sina parterapiklienter om såna saker.) Allmänt har jag märkt att svenska kvinnor har lättare att tala om sånt, men amerikanska kvinnor i 20- och kanske i viss mån 30-årsålder verkar inte har sina mödrars hämningar i det avseendet.
Jag förklarar detta för att förklara varför det förvånar mig att
blygd verkar vara sällsynt. Det torde vara det neutralaste som finns.