2018-10-19, 23:58
Moderator
Hamilkars avatar
Två trådar med samma ämne sammanfogade.
/Mod.
Citera
2018-10-20, 14:53
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lady_bamp
brukar också använda fitta och kuk för könsorganen...och vet många föräldrar som gör det...men det är inte accepterat hos alla och vissa föräldrar tar illa vid sig när man kallar deras dotters könsorgan för fitta...

Vad säges om att använda ordet "slida"? Mer neutralt än så kan man väl ändå inte få det..........
Citera
2018-10-21, 00:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad säges om att använda ordet "slida"? Mer neutralt än så kan man väl ändå inte få det..........
Däremot är det nog bara om man är extremt amerikaniserad som man kan få för sig att fitta och slida täcker samma begrepp.
Citera
2018-10-21, 00:11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Däremot är det nog bara om man är extremt amerikaniserad som man kan få för sig att fitta och slida täcker samma begrepp.

Ja, det är helt olika nyans i orden, och ordet "fitta" innehåller dessutom fler betydelser än "slida" iom hur det används som en svordom. TS arbetar dock i en skola och vill veta vad hon skall använda för ord i sitt arbete... då är ju det enda rimliga att man använder det neutrala och vedertagna ordet för det istället för en massa konstiga "hitte-på"-ord som varierar från familj till familj.
Citera
2018-10-21, 00:12
Avslutad
Citat:

Vari ligger skillnaden enligt dig, förutom att det senare är betydligt mer städat än det förra (det senare som vanligen fungerar som ett skällsord då).

Jag tar sällan ordet i min mun, men det första ordet för det kvinnliga könsorganet jag fick lära mig när jag var runt åtta år eller någonting sådant var "mutta". Jag vet inte hur spritt i övriga Sverige det är, men rätt vedertaget i Göteborg. Tänk att jag tycker att det är lika kul idag som jag tyckte det var då, det att få lära sig ett nytt ord. Det var en riktig wow-upplevelse när en äldre kompis till mig i sann esoterisk anda lite förstulet viskade ordet i mitt öra för första gången. "Nu kan jag något som inte alla kan hehehe."
Senast redigerad av Caesare 2018-10-21 kl. 00:14.
Citera
2018-10-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När jag växte upp sa de vuxna framstjärt och bakstjärt. Det enda jag förutom det jag inte anser vulgärt är för det främre partiet är vagina eller fiffi, antagligen för att det låter bättre i ljuden när man uttalar det. Har alltid tyckt att det låter illa med alla ord folk använder.
Citera
2018-10-21, 09:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vari ligger skillnaden enligt dig, förutom att det senare är betydligt mer städat än det förra (det senare som vanligen fungerar som ett skällsord då).
Slida (liksom den anatomiska facktermen vagina, som har blivit så populär på engelska) täcker i traditionellt bruk bara den inre, osynliga, delen av det kvinnliga könsorganet. Att använda dessa som "ofarlig" ersättning för fitta eller mutta innebär alltså dels en rätt kraftig betydelseförskjutning, och dels att det etableras en betydelsekonflikt mellan allmänspråket och det anatomiska fackspråket, där kvinnans yttre könsorgan, till skillnad från den inre vagina, heter vulva.
Citera
2018-10-21, 16:01
Avslutad
Citat:
Slida (liksom den anatomiska facktermen vagina, som har blivit så populär på engelska) täcker i traditionellt bruk bara den inre, osynliga, delen av det kvinnliga könsorganet. Att använda dessa som "ofarlig" ersättning för fitta eller mutta innebär alltså dels en rätt kraftig betydelseförskjutning, och dels att det etableras en betydelsekonflikt mellan allmänspråket och det anatomiska fackspråket, där kvinnans yttre könsorgan, till skillnad från den inre vagina, heter vulva.

Jaha okej, då lärde jag mig något nytt och tackar för det. Jag hade inte den blekaste aning om de skiftande hänvisningarna till ”inre” och ”yttre”. Intressant nog har både svenskans ”slida” och latinets ”vagina” bägge kopplingar till ordet svärdslida. Också svenskans slida torde väl vara en avledning från svärdslida, liksom vagina är svärdslida på latin. Jobbigt ”bildspråk”, svärd i slidan...
Senast redigerad av Caesare 2018-10-21 kl. 16:03.
Citera
2018-10-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
När jag växte upp sa de vuxna framstjärt och bakstjärt. Det enda jag förutom det jag inte anser vulgärt är för det främre partiet är vagina eller fiffi, antagligen för att det låter bättre i ljuden när man uttalar det. Har alltid tyckt att det låter illa med alla ord folk använder.

Konstig egentligen att det inte verkar finnas ett neutralt ord för kvinnans könsorgan. Jag säger snippa, men tycker eg att det låter barnsligt.
Citera
2018-10-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Konstig egentligen att det inte verkar finnas ett neutralt ord för kvinnans könsorgan. Jag säger snippa, men tycker eg att det låter barnsligt.
Fast det finns det ju inte för mannen heller. Jag har däremot tyckt att fiffi är det som låter bäst av alla uttryck. Snällt, mjukt och trevligt ord.
Citera
2018-10-21, 16:19
Medlem
Citat:
Fast det finns det ju inte för mannen heller. Jag har däremot tyckt att fiffi är det som låter bäst av alla uttryck. Snällt, mjukt och trevligt ord.

Jo privat kanske, men om du går till doktorn? Haha då låter det ju nästan lite fånigt. Snopp är väl jämförelsevis rätt neutralt?
Citera
2018-10-21, 16:23
Avslutad
Citat:

Kanske, men det låter också så himla puttinuttigt och rosa... Slida har jag alltid använt som den värderingslösa beteckningen för det kvinnliga könsorganet (och snopp för mannens), men efter Hamilkars tillrättavisning känner jag mig nu villrådig, såsom famlande i mörket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in