Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Fast att uttrycka avsky mot en speciell Gud kan även teister göra. Så det är inget specifikt för ateism.
Men visst, du har all rätt att kritisera detta.
Varför är det ”onödigt och riskabelt” att uttryck avsky mot Gud?
Första budet, i bibeln, är ju att du inte skall ha andra gudar. Är det ”onödigt och riskabelt” av Gud att påstå detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
DIEGLOCKE
Riskabel på vilket sätt då? Är det riskabelt att kritisera tomten också eller ?
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Så du utgår från att alla tusentals påstådda gudar existerar?
Gör du detta med alla påstådda fenomen, som spöken, andar, tomtar, troll, o.s.v.?
Det finns flera alternativ när det gäller gudstro, tex:
1. Man vet att Gud finns.
2. Man vet att Gud INTE finns.
3. Man tror att Gud finns.
4. Man tror att Gud INTE finns.
5. Man säger "jag vet inte", när någon frågar om man tror på Gud. Vilket tex kan betyda att man INTE har haft en tanke på Gud förrän man fick frågan.
Jag tror att Gud finns (alltså alternativ 3) och jag har goda skäl att göra det. Och jag har INGA skäl att tro på någon annan gud än den störste guden, alltså Gud.
Jag har vissa skäl att tro på tomtar, troll, spöken, andar etc. också. Men Moseböckerna varnar för att prata med de döda:
Femte Moseboken, 18:9-14:
http://www.bibeln.se/las/2k/5_mos
Citat
9 När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår. 10 Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, 11 ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. 12 Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig. 13 Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud.
14 Dessa folk som du skall driva undan lyssnar till teckentydare och spåmän, men dig har Herren, din Gud, inte tillåtit att göra så.
Slutcitat
Jag kan förstå att människor, tex små barn, INTE har några skäl att tro att Gud finns, alltså ungefär alternativ 5.
Men jag kan INTE förstå hur man kan HA skäl att tro eller veta, att Gud INTE finns, alltså alternativ 2 eller 4. Det finns ABSOLUT INGET som talar för att Gud INTE finns.