2018-10-26, 13:21
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Yttrandefrihet och juridik är ju något som vi människor har kommit på för våran egen skull. Om vi utgår ifrån att Gud finns, då är våran yttrandefrihet och våran juridik, INTE något som Gud måste ta hänsyn till. Vi människor kan alltså INTE stämma Gud eller så.
Och jag förstår INTE hur man kan utgå ifrån att Gud INTE finns. Vad utgår man ifrån då? Vetenskapen?

Till skillnad från religion då eller? Den är ju i högsta grad något som människan har uppfunnit.
Sen kan du givetvis inte stämma Gud, lika lite som du kan stämma Tomten eller Spöket Laban.
Citera
2018-10-26, 13:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Om man uttrycker avsky gentemot Gud, som en del ateister/antiteister gör, då är det en handling som kan kritiseras eftersom den är onödig och riskabel.
Varför skulle det vara onödigt att uttrycka en åsikt eller känsla?
Riskabelt, utan tvekan, om man är i Iran eller Saudi- Arabien.
Citera
2018-10-26, 13:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp.
Vad säger du om trådfrågan då. Vad är positivt kontra negativt med ateism.
Fler i tråden som undviker frågan för att istället ifrågasätta användarens svar på trådfrågan.
Citera
2018-10-26, 15:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ville egentligen bara visa att den naivitet som religiösa anklagas för, den kan man även anklaga icke-religiösa för om de tror på vetenskapen utan att ha fått den bevisad för sig, alltså utan att ha förstått den vetenskapligt.

Det är helt korrekt; att ha en blind tro på vetenskap utan att veta vad den rör sig om är lika naivt som att ha en blind tro på teism/religion o.dyl.

Dock vill jag påpeka, att ateism och vetenskap definitivt och definitionsmässigt INTE är identiska ... men ateister kan i vissa fall använda vetenskap som ett verktyg.
Citera
2018-10-26, 15:48
Bannlyst
Citat:
Fast att uttrycka avsky mot en speciell Gud kan även teister göra. Så det är inget specifikt för ateism.
Men visst, du har all rätt att kritisera detta.
Varför är det ”onödigt och riskabelt” att uttryck avsky mot Gud?
Första budet, i bibeln, är ju att du inte skall ha andra gudar. Är det ”onödigt och riskabelt” av Gud att påstå detta?

Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Riskabel på vilket sätt då? Är det riskabelt att kritisera tomten också eller ?

Citat:
Så du utgår från att alla tusentals påstådda gudar existerar?
Gör du detta med alla påstådda fenomen, som spöken, andar, tomtar, troll, o.s.v.?

Det finns flera alternativ när det gäller gudstro, tex:

1. Man vet att Gud finns.
2. Man vet att Gud INTE finns.
3. Man tror att Gud finns.
4. Man tror att Gud INTE finns.
5. Man säger "jag vet inte", när någon frågar om man tror på Gud. Vilket tex kan betyda att man INTE har haft en tanke på Gud förrän man fick frågan.

Jag tror att Gud finns (alltså alternativ 3) och jag har goda skäl att göra det. Och jag har INGA skäl att tro på någon annan gud än den störste guden, alltså Gud.
Jag har vissa skäl att tro på tomtar, troll, spöken, andar etc. också. Men Moseböckerna varnar för att prata med de döda:

Femte Moseboken, 18:9-14:
http://www.bibeln.se/las/2k/5_mos

Citat
9 När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår. 10 Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, 11 ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. 12 Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig. 13 Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud.
14 Dessa folk som du skall driva undan lyssnar till teckentydare och spåmän, men dig har Herren, din Gud, inte tillåtit att göra så.
Slutcitat

Jag kan förstå att människor, tex små barn, INTE har några skäl att tro att Gud finns, alltså ungefär alternativ 5.
Men jag kan INTE förstå hur man kan HA skäl att tro eller veta, att Gud INTE finns, alltså alternativ 2 eller 4. Det finns ABSOLUT INGET som talar för att Gud INTE finns.
Senast redigerad av a987 2018-10-26 kl. 15:50.
Citera
2018-10-26, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Till skillnad från religion då eller? Den är ju i högsta grad något som människan har uppfunnit.
Sen kan du givetvis inte stämma Gud, lika lite som du kan stämma Tomten eller Spöket Laban.

Juridik och mänskliga rättigheter är alla överens om att människan har uppfunnit. Sen om Gud har hjälpt till i det uppfinnandet eller INTE, det är mer oklart. Tomten eller Spöket Laban har knappast hjälpt till iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför skulle det vara onödigt att uttrycka en åsikt eller känsla?
Riskabelt, utan tvekan, om man är i Iran eller Saudi- Arabien.

Varför skulle det vara nödvändigt att kritisera Gud, när det finns så många människor att kritisera?
Citera
2018-10-26, 15:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför skulle det vara nödvändigt att kritisera Gud, när det finns så många människor att kritisera?

Om din bil inte håller måttet, skyller du då på bilen eller tillverkaren?
Citera
2018-10-26, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan förstå att människor, tex små barn, INTE har några skäl att tro att Gud finns, alltså ungefär alternativ 5.
Men jag kan INTE förstå hur man kan HA skäl att tro eller veta, att Gud INTE finns, alltså alternativ 2 eller 4. Det finns ABSOLUT INGET som talar för att Gud INTE finns.

Det beror på vilken 'gud' eller typ av 'gud' det rör sig om; vissa 'guder' kan motbevisas (det finn specielle tråder för en sån diskussion).

Och i såna fall kan det som inom ateismen är specificerat som "stark ateism" vara legitim.
Citera
2018-10-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om din bil inte håller måttet, skyller du då på bilen eller tillverkaren?

Jag skyller i första hand på människan för vad hen själv gör.
Citera
2018-10-26, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man uttrycker avsky gentemot Gud, som en del ateister/antiteister gör, då är det en handling som kan kritiseras eftersom den är onödig och riskabel.

Ateism/antiteism är inte nödvändigvis identisk. Precisér vänligen vad det är du relaterar till.
Citera
2018-10-26, 16:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag skyller i första hand på människan för vad hen själv gör.

Så dumt. Skyll i stället på skaparen av människan om du nu tror på en sådan. Varför är vi så undermåligt tillverkade?
Citera
2018-10-26, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror på vilken 'gud' eller typ av 'gud' det rör sig om; vissa 'guder' kan motbevisas (det finn specielle tråder för en sån diskussion).

Och i såna fall kan det som inom ateismen är specificerat som "stark ateism" vara legitim.

Den störste guden menar jag, som brukar kallas Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in