Citat:
Ursprungligen postat av
yanki
påverkar serotonin och noradrenalin alltså.. Finner dock inte alls denna höjda pigghetseffekt i tex SSRi som också påverkar serotonin.. Kanske påverkar SSRI i längre utsträckning och inte som en kick utan sakta och försiktigt?
Tack för utförligt svar. Försöker hitta andra substanser eller andra preparat som kan ge mig denna pigghet då jag lider av extrem trötthet.
Om det inte behöver vara någon opioid kan jag rekommendera ett tillskott med essentiella aminosyror (EAA), tror det är framförallt L-Fenylalanin som ger den uppiggande och motivationshöjande effekten via den metaboliska följevägen Fenylalanin > Tyrosin > Dopamin.
Jag "råkade" ta EAA dagligen i några veckor och blev en extremt bättre, mer hälsosam version av mig själv men när effekten började lägga sig insåg jag att tillskottet hade försatt mig i ett hypomaniskt tillstånd (inte lika illa som ett maniskt tillstånd). Det påverkade alla aspekter av mitt liv positivt så jag ångrar inte det. Men det kändes utmattande som fan mot slutet, sista 3 dagarna kunde jag knappt somna. Och det var efter tredje natten som jag vaknade upp utan hypomanin.
Hur som helst! Jag rekommenderar ett EAA-tillskott (alternativt DL-/L-Fenylalanin alternativt L-Tyrosin) om det bara tas ibland. Personligen kör jag enbart vissa träningsdagar och om jag känner att jag behöver en liten boost nån dag.
Folk, inklusive mig själv, beskriver effekten som en mer naturlig, mindre jittery känsla av amfetamin.