2018-10-25, 10:27
Medlem
Försökt googla men inte funnit svar.

Vad är det i tex tramadol och fentanyl som gör att man känner sig uppåt och pigg? Lätt i kroppen, extra pratglad och ökad motivation?
Tex Citodon (kodein) har inte alls samma verkan. Jag är i första hand nyfiken på vad som påverkar själva piggheten, vakenheten och den alerta egenskapen, snarare än den smärtstillande funktionen bakom det hela.
Citera
2018-10-25, 11:51
Medlem
MackinawPeachezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki

Vad är det i tex tramadol och fentanyl som gör att man känner sig uppåt och pigg? Lätt i kroppen, extra pratglad och ökad motivation?
Tex Citodon (kodein) har inte alls samma verkan. Jag är i första hand nyfiken på vad som påverkar själva piggheten, vakenheten och den alerta egenskapen, snarare än den smärtstillande funktionen bakom det hela.
Både Fentanyl och Tramadol har, utöver sina mekanismer på opioid-receptorerna även aktivitet på vår signalsubstans serotonin (och till viss del noradrenalin). Har inte sökt efter studier kring det men det känns övervägande som att det är den mekanismen som gör att man kan känna sig lite energifylld. Och jag håller med dig, jag har bara känt ett sånt upplyft av energin av just Tramadol och fentanyl-derivat, visserligen av att snorta heroin också. Att röka h däremot är mer neråt så who knows, kanske har helt fel för mig angående serotoninet och noradrenalinet, eller så har jag bara fått heroin cuttat med någon 5-HTx-återupptagshämmare som inte är aktiv vid rökning. Stort tvek dock!

Kan inte minnas att jag fick någon vidare energiboost av Tramadols aktiva metabolit O-Desmethyltramadol när den var laglig för en massa år sen. Inte heller av kusinen Tapentadol/Palexia.
Citera
2018-10-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MackinawPeachez
Både Fentanyl och Tramadol har, utöver sina mekanismer på opioid-receptorerna även aktivitet på vår signalsubstans serotonin (och till viss del noradrenalin). Har inte sökt efter studier kring det men det känns övervägande som att det är den mekanismen som gör att man kan känna sig lite energifylld. Och jag håller med dig, jag har bara känt ett sånt upplyft av energin av just Tramadol och fentanyl-derivat, visserligen av att snorta heroin också. Att röka h däremot är mer neråt så who knows, kanske har helt fel för mig angående serotoninet och noradrenalinet, eller så har jag bara fått heroin cuttat med någon 5-HTx-återupptagshämmare som inte är aktiv vid rökning. Stort tvek dock!

Kan inte minnas att jag fick någon vidare energiboost av Tramadols aktiva metabolit O-Desmethyltramadol när den var laglig för en massa år sen. Inte heller av kusinen Tapentadol/Palexia.

påverkar serotonin och noradrenalin alltså.. Finner dock inte alls denna höjda pigghetseffekt i tex SSRi som också påverkar serotonin.. Kanske påverkar SSRI i längre utsträckning och inte som en kick utan sakta och försiktigt?

Tack för utförligt svar. Försöker hitta andra substanser eller andra preparat som kan ge mig denna pigghet då jag lider av extrem trötthet.
Citera
2018-10-25, 12:19
Medlem
MackinawPeachezs avatar
Citat:
påverkar serotonin och noradrenalin alltså.. Finner dock inte alls denna höjda pigghetseffekt i tex SSRi som också påverkar serotonin.. Kanske påverkar SSRI i längre utsträckning och inte som en kick utan sakta och försiktigt?

Tack för utförligt svar. Försöker hitta andra substanser eller andra preparat som kan ge mig denna pigghet då jag lider av extrem trötthet.
Om det inte behöver vara någon opioid kan jag rekommendera ett tillskott med essentiella aminosyror (EAA), tror det är framförallt L-Fenylalanin som ger den uppiggande och motivationshöjande effekten via den metaboliska följevägen Fenylalanin > Tyrosin > Dopamin.

Jag "råkade" ta EAA dagligen i några veckor och blev en extremt bättre, mer hälsosam version av mig själv men när effekten började lägga sig insåg jag att tillskottet hade försatt mig i ett hypomaniskt tillstånd (inte lika illa som ett maniskt tillstånd). Det påverkade alla aspekter av mitt liv positivt så jag ångrar inte det. Men det kändes utmattande som fan mot slutet, sista 3 dagarna kunde jag knappt somna. Och det var efter tredje natten som jag vaknade upp utan hypomanin.

Hur som helst! Jag rekommenderar ett EAA-tillskott (alternativt DL-/L-Fenylalanin alternativt L-Tyrosin) om det bara tas ibland. Personligen kör jag enbart vissa träningsdagar och om jag känner att jag behöver en liten boost nån dag.

Folk, inklusive mig själv, beskriver effekten som en mer naturlig, mindre jittery känsla av amfetamin.
Citera
2018-10-25, 18:26
Medlem
thegodalmightys avatar
Ingen som vet? mycket intressant.

Tramadol vet man ju att det beror på vissa saker, men rena opiater då?
Citera
2018-10-25, 22:55
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegodalmighty
Ingen som vet? mycket intressant.

Tramadol vet man ju att det beror på vissa saker, men rena opiater då?
Man brukar väl inte direkt bli pigg av "riktiga" opioider?

Fast om jag ska tala för mig själv så kan jag nog bli mer produktiv av opioider. Tror det beror på att man blir på bättre humör så vissa saker går lättare.
Citera
2018-10-26, 00:53
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Man brukar väl inte direkt bli pigg av "riktiga" opioider?

Fast om jag ska tala för mig själv så kan jag nog bli mer produktiv av opioider. Tror det beror på att man blir på bättre humör så vissa saker går lättare.

Precis, det är mest att man blir på bra humör och då är det lätt att göra lite jobbiga grejer som man kanske inte skulle orka göra om man var nykter.
Citera
2025-10-14, 17:10
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:

Bombar upp en gammal tråd med att säga att t ex kodein används i forskning och behandling mot narkolepsi. Så kodein och många andra opiater har en stimulerande effekt. Förmodligen för de verkar på olika signalsubstanser såsom endorfiner, dopaminer osv
Citera
2025-10-15, 03:05
Medlem
Man blir energisk av vissa opioider och jobbar som fan kommer jag ihåg.. fast vissa är tvärtom man blir seg men det är oftast morfin och liknande den klassens opioider..
Citera
2025-10-16, 16:03
Medlem
RapLifes avatar
Just med tramadol så är det för att jag blir stissig och lite ängslig i kroppen så det är närmare till hands att aktivera mig, men kan även chilla på det.

I övrigt så anpassar sig effekten utefter min aktivitet, oavsett substans. Jag har blivit extremt motiverad av H och oxy IV, men jag har även blivit totalt utslagen och passiv.
För mig är det mitt eget val hur det påverkar mig.

Har jag en varierande dag med noll att göra fram till 14 och jag skjuter 40-60mg oxy så ligger jag och bara scrollar reels mellan noddandet och har det bra, sen pang så är klockan 14 och jag hoppar upp redo för att ta itu med dagen.
Citera
2025-10-21, 10:27
Medlem
Tortellis avatar
Ett praktexempel på detta ämne är läkemedlet ketogan som numera är avregistrerat i Sverige. Jag var nyopererad för många år sedan och fick ketogan utskrivet. Det var en upplevelse att bli smärtlindrad och samtidigt bli hyperaktiv och inte kunna somna. Jag antar att receptorer hit och dit var anledningen. Oerhört lätt att bli beroende av. När det gäller oxy preparat så är det inte alls samma sak, men jag antar att det är individuellt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in