• 1
  • 2
2018-10-25, 13:45
Medlem
Heauxms avatar
Hej! En Vännina till mig sökte jobb som flygplats kontrollant, dvs man tittar till resenärensas väskor, personsök, biljett kontroll osv, hon berättade att de talade om precis allt om yrket men nämnde absolut ingenting om lönen. Hon ville heller inte vara oförskämd och fråga. Men det var frustrerande.
Lön är ju viktigt, oavsett hur intressant jobbet verkar vara.
Hur jag kan jag ta reda på lönen? Jag har sökt lite och det står alltifrån 20000 till 33000 innan skatt och det är ganska stora skillnader.

Verkar vara lite skift varannan vecka det för ju med dig OB.

De kommer att utbilda henne.

Det är företaget med de tre röda prickarna.

Tacksam för svar.
Citera
2018-10-25, 13:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Hej! En Vännina till mig sökte jobb som flygplats kontrollant, dvs man tittar till resenärensas väskor, personsök, biljett kontroll osv, hon berättade att de talade om precis allt om yrket men nämnde absolut ingenting om lönen. Hon ville heller inte vara oförskämd och fråga. Men det var frustrerande.
Hur jag kan jag ta reda på lönen? Jag har sökt lite och det står alltifrån 20000 till 33000 innan skatt och det är ganska stora skillnader.

Tacksam för svar.

Var det enbart en intervju eller kommer det vara flera? Det är lämpligt att ta upp lönefrågan på intervjun. Har sista/enda intervjun redan varit får hon förstås fråga om/när de ringer och erbjuder henne jobbet.
Citera
2018-10-25, 13:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Lön är något man förhandlar om om man får jobbet. Det är inget dom "berättar om". Däremot kan det var bra att göra lite research, som du försöker göra, för att veta vad som är rimligt att begära. Är hon med i facket? Det kan vara värt att fråga dom vad som är rimligt.
Citera
2018-10-25, 13:58
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Var det enbart en intervju eller kommer det vara flera? Det är lämpligt att ta upp lönefrågan på intervjun. Har sista/enda intervjun redan varit får hon förstås fråga om/när de ringer och erbjuder henne jobbet.

Hon har gjort alla tester och detta var enda intervjun. Hon inväntar besked. De talar om arbetstider, regler, tänk och värderingar men inte om lön. Ja jag har sagt det till henne, hon får fråga dem sen ifall hon ska gå dit och skriva på kontrakt.
Jag vet av personlig erfarenhet att vissa arbetsgivare luras. Jag har fått kontraktet present åt först där jag skriver på och för att sedan få berättat om den (skitlön) lön jag kommer få.
Citera
2018-10-25, 14:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hon har gjort alla tester och detta var enda intervjun. Hon inväntar besked. De talar om arbetstider, regler, tänk och värderingar men inte om lön. Ja jag har sagt det till henne, hon får fråga dem sen ifall hon ska gå dit och skriva på kontrakt.
Jag vet av personlig erfarenhet att vissa arbetsgivare luras. Jag har fått kontraktet present åt först där jag skriver på och för att sedan få berättat om den (skitlön) lön jag kommer få.

Om dom kallar henne för att skriva kontrakt är det dags att börja prata lön. Då vet hon att dom vill ha henne. Det är då hennes position är som starkast. Vid det tillfället ska man ha tagit reda på vad som är rimligt att begära, och sen begär man något mer än det. Man åker inte för att skriva kontrakt förrän man är överens om lönen.
Citera
2018-10-25, 14:26
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om dom kallar henne för att skriva kontrakt är det dags att börja prata lön. Då vet hon att dom vill ha henne. Det är då hennes position är som starkast. Vid det tillfället ska man ha tagit reda på vad som är rimligt att begära, och sen begär man något mer än det. Man åker inte för att skriva kontrakt förrän man är överens om lönen.

Okej, ska ta det vidare. Det finns inga siffror på rimlig lön. Som jag nämnde, allt mellan knäppa 20 till över 33 lax i månaden innan skatt har jag gått fram. Det är märkligt med så stora skillnader.
Citera
2018-10-25, 14:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Okej, ska ta det vidare. Det finns inga siffror på rimlig lön. Som jag nämnde, allt mellan knäppa 20 till över 33 lax i månaden innan skatt har jag gått fram. Det är märkligt med så stora skillnader.

Vissa kanske uppger lön inkl OB och andra exkl? Eller att vissa har ledarroller? Stora skillnader har oftast en naturlig förklaring, t ex som det så kallade lönegapet mellan män och kvinnor.
Citera
2018-10-25, 14:41
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Det är oseriöst att inte fråga om lönen, lika självklart som att man frågar om arbetsuppgifterna, arbetstider mm.

Vet en kille som fick ett jobb och när han frågade vad löner är på fick han ett så lågt erbjudande att han först gapade och sa skämtar du? Nä vad har du nu då fick han som motfråga, då svarade han givetvis på det och intervjuaren bara gapade och sa skämtar du? Och sen var den intervjukillen mer intresserad av att få hans jobb.
Citera
2018-10-25, 17:52
Medlem
Så här ser bevakningsavtalet ut!

(Heltidsanställda)
Månadslön fr o m 1/6 2018
1 Nyanställningslön 21108 kr
2 Grundlön 22392 kr
3 Lönegrupp B 26331 kr
Lönegrupp C 26708 kr
Lönegrupp D 27463 kr
Lönegrupp E 27839 kr

(Deltids- och behovsanställda)
Timlön fr o m 1/6 2018
1 Nyanställningslön 127,46 kr
2 Grundlön 135,22 kr
3 Lönegrupp B 159,00 kr
Lönegrupp C 161,28 kr
Lönegrupp D 165,84 kr
Lönegrupp E 168,11 kr

Sedan kommer ju OB på det mellan 18-06.

Din vän kommer hamna i lönegrupp B

Ingruppering i lönegrupper
B Port/stationär/receptionsbevakning med rondering, kvalificerad
receptionisttjänst, avancerad port/stationärbevakning i kombination
med arbete i åtgärdscentral, oljelossningsbevakning, rond/distrikts/
områdesbevakning, brand/svetsbevakning, butiks-, varuhus- och
köpcenterbevakning/-butiksvärd, mynttömning/parkeringsbevakning
på kommunal gatumark, arrestantbevakning, flygplatskontroll/
hamnkontroll samt bostadsbevakning.
Citera
2018-11-20, 14:47
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonish79
Så här ser bevakningsavtalet ut!

(Heltidsanställda)
Månadslön fr o m 1/6 2018
1 Nyanställningslön 21108 kr
2 Grundlön 22392 kr
3 Lönegrupp B 26331 kr
Lönegrupp C 26708 kr
Lönegrupp D 27463 kr
Lönegrupp E 27839 kr

(Deltids- och behovsanställda)
Timlön fr o m 1/6 2018
1 Nyanställningslön 127,46 kr
2 Grundlön 135,22 kr
3 Lönegrupp B 159,00 kr
Lönegrupp C 161,28 kr
Lönegrupp D 165,84 kr
Lönegrupp E 168,11 kr

Sedan kommer ju OB på det mellan 18-06.

Din vän kommer hamna i lönegrupp B

Ingruppering i lönegrupper
B Port/stationär/receptionsbevakning med rondering, kvalificerad
receptionisttjänst, avancerad port/stationärbevakning i kombination
med arbete i åtgärdscentral, oljelossningsbevakning, rond/distrikts/
områdesbevakning, brand/svetsbevakning, butiks-, varuhus- och
köpcenterbevakning/-butiksvärd, mynttömning/parkeringsbevakning
på kommunal gatumark, arrestantbevakning, flygplatskontroll/
hamnkontroll samt bostadsbevakning.

Hej Lemonish och tack för ditt svar! Är du säker på att det kommer bli hennes lön? Hon ringde mig precis och berättade att hon fått jobbet men hon är väldigt orolig för lönen då hon har det kärvt och har mycket utgifter pga ny lägenhet osv. Vad jag förstått är hennes vänner på henne att söka arbete inom handels typ Åhléns, Clas Ohlsson osv för att de tjänar uppåt 30 per månad.
Vad ska hon göra om de ger henne en lägre lön än lönegrupp B? Hon har aldrig jobbat inom det området förut men är mycket intresserad. Gissar på att gon får behålla runt 20 efter skatt under en arbetsplats med säg 20% skift och arbete var tredje helg?
Citera
2018-11-21, 08:57
Medlem
Det är inte oförskämt att fråga! Och får man inte svar på de frågor man har så ska man fråga! Det är en viktig grej i en lyckad arbetsintervju. Visa att även du har koll, driv och krav. Det är inte konstigare än så. Arbetsgivaren vill såklart vara taktisk och sålla så gott det går, och lön är det man ofta vill hålla på längst. Jag säger ALLTID på första arbetsintervjun vad jag VILL HA i lön!
Citera
2018-11-21, 09:47
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det är inte oförskämt att fråga! Och får man inte svar på de frågor man har så ska man fråga! Det är en viktig grej i en lyckad arbetsintervju. Visa att även du har koll, driv och krav. Det är inte konstigare än så. Arbetsgivaren vill såklart vara taktisk och sålla så gott det går, och lön är det man ofta vill hålla på längst. Jag säger ALLTID på första arbetsintervjun vad jag VILL HA i lön!

Saken är ju att man inte riktigt vet om det är individuell lönesättning. Exempelvis har Lemonish skrivit siffror på att hon hamnar i lönegrupp B dvs ca 26000 men samtidigt står det att nyanställningslönen ligger på ca 21000. Det är ganska stor skillnad.

Då kanske det är smartare att hon besvarar arbetsgivarens mejl med en fråga om lönen och hoppas på att de utvecklar svaret? Hur börjar man? Ungefär "jag undrar även när vi ska prata om lön, sätter ni individuell lönesättning eller går ni efter mall? Låter sjukt skumt ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in