2018-10-24, 17:59
Medlem
Till er som säger att det är jobbigt med två mobiler, vad är det som är jobbigt? Under arbetstid använder man inte privattelefonen och under fritiden använder man inte jobbtelefonen. Jag tycker det är riktigt jävla skönt att komma hem och stänga av jobbmobilen och ändå kunna ta samtal/skicka SMS med kompisar o.s.v. Dessutom kunna ignorera alla samtal jag inte vill svara på.

Utöver det så vill jag inte att min arbetsgivare eventuellt ska kunna se vad jag surfar och googlar på, läsa min privata mail, bli fundersam över min dataförbrukning samt att jag inte vill ha några begränsningar som t.ex. krav på sifferlösenord och annat. Lite foliehatt jag vet, men det är så jag resonerar.

Sedan kommer ju den moraliska aspekten in, mobilen är tillhandahållen av företaget och du har gått med på ett avtal där det står att den inte ska användas privat. Däremot så gör många som dig och kör bara en mobil. Jag kommer aldrig göra det dock. Att välja att inte vara kontaktbar angående jobb på min fritid är en förmån jag inte kommer släppa på.
Citera
2018-10-24, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Det beror på vad du installerar. Jag har en jobbmobil med Outlook som jobbmail.
För att få tillgång till mailen måste jag ha en app som heter "Company Portal".
Genom den sätter min arbetsgivare begränsningar och inställningar (tex tid innan skärmen låser sig).
Den har tillgång till det mesta på min telefon, antar också surfhistorik.
Men står ingenstans i mitt anställninganställningsavtal att jag inte får surfa porr .
Så om de vill se det kan de väl få göra det.
Ingenting jag skäms över.
Tycker inte du ska skämmas heller.
Var en man och skäms inte över dig själv.
Om någon skulle pika dig svarar du att du runkar som fan och sprutar som en brandslang, är det något annat de undrar över?

Det finns säkert en moralisk klausul som är luddigt formulerad på ditt anställningsavtal.
Citera
2018-10-24, 20:13
Moderator
Rassas avatar
[quote=Neroxx|65625642]Mobilen var dock oöppnad, för du tror väl inte att det kommer såna tillägg från fabrik?[/QUOTE

Kan mycket väl vara så att det finns applikationer på telefonen som arbetsgivaren väljer ska vara förinstallerat. Läs på om DEP och MDM. Kortfattat så knyter man en enhet (telefon, dator) mot en server baserat på enhetens serienummer. När enheten får kontakt med ett nätverk tilldelas en profil och dom inställningar och appar som enheten är tilldelad installeras på den.

Telefonen behöver alltså inte tas ur kartongen för att den ska kunna hanteras och kontrolleras.
Citera
2018-10-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det beror kort och gott på ditt företag. I allmänhet är svaret nej, oavsett hur du är uppkopplad. Men det är givetvis tekniskt möjligt att installera programvara på telefonerna som trackar allt du gör.

Att telefonen ser helt ny ut spelar ingen roll. De behöver i stort sett bara ha plockat upp den ur lådan, flashat den med en egen image, och packat ner den igen.

Vissa tillverkare kan säkerligen också erbjuda att man får det fabriksflashat om det rör sig om större volymer, iaf är det standard inom datorbranschen så kan inte se varför telefontillverkarna inte skulle ha tagit efter.

Jag har pysslat en hel del med detta det här året och det är fullt möjligt att ta fullständig kontroll över telefonen. Arbetar man inte åt en statlig myndighet eller ett större företa, då kan man vara ganska lugn på att det inte förekommer någon form av central administration av enheten. Det är alldeles för krångligt och tidsödande för ett mindre företag att hålla på med detta.

https://www.android.com/enterprise/management/

https://developers.google.com/android/work/
Citera
2018-10-24, 20:29
Medlem
Skojtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Till er som säger att det är jobbigt med två mobiler, vad är det som är jobbigt? Under arbetstid använder man inte privattelefonen och under fritiden använder man inte jobbtelefonen. Jag tycker det är riktigt jävla skönt att komma hem och stänga av jobbmobilen och ändå kunna ta samtal/skicka SMS med kompisar o.s.v. Dessutom kunna ignorera alla samtal jag inte vill svara på.

Utöver det så vill jag inte att min arbetsgivare eventuellt ska kunna se vad jag surfar och googlar på, läsa min privata mail, bli fundersam över min dataförbrukning samt att jag inte vill ha några begränsningar som t.ex. krav på sifferlösenord och annat. Lite foliehatt jag vet, men det är så jag resonerar.

Sedan kommer ju den moraliska aspekten in, mobilen är tillhandahållen av företaget och du har gått med på ett avtal där det står att den inte ska användas privat. Däremot så gör många som dig och kör bara en mobil. Jag kommer aldrig göra det dock. Att välja att inte vara kontaktbar angående jobb på min fritid är en förmån jag inte kommer släppa på.
Håller med. Ser ingen anledning att tumma på gränsen mellan privatliv och arbetsliv. Det sista jag gör innan jag går hem för dagen är att stänga av jobbmobilen och lämna den på jobbet tills nästa dag. Om någon vill ha tag i mig får man göra det fysiskt och fånga mig i stegen mellan skrivbordet och ytterdörren. Då slipper man dessutom hamna i en situation att någon ringer 2 minuter innan man ska gå för att "fråga en snabb sak" och så fastnar man i 30 min och hamnar mitt i rusningen när man ska hem. Finns arbetsnarkomaner som tycker detta är konstigt och karriärshämmande, men det skiter jag i. Jag jobbar för att leva och inte tvärtom.
Citera
2018-10-24, 20:35
Medlem
Beror på vart du jobbar?!!
Citera
2018-10-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag ger upp. Fortsätt med att vara paranoid, så fortsätter jag med att leva livet.

Dagens interaktiva hjälpmedel som skall underlätta, gör folk än mer stressade samt paranoida.
Citera
2018-10-24, 20:45
Medlem
Lichtblicks avatar
Nej, din arbetsgivare kan inte se vad du surfar på din telefon.

Det dom däremot kan göra ifall du har kopplat företagsmailen till telefon är ju att man ska kunna wipa den och kräva inställningar på den. Sen ifall det bara wipe av själva mailen eller hela telefonen...ja där är jag lite osäker. Av mina många år i IT-branchen har jag aldrig behövt använda den funktionen ifrån Exchange eftersom det finns MDMs och att ingen kommer springande och säger att deras telefon har blivit stulen och att man bör radera den..
Citera
2018-10-24, 20:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Dagens interaktiva hjälpmedel som skall underlätta, gör folk än mer stressade samt paranoida.

Precis! Bra talat!
Citera
2018-10-24, 21:12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Kanske för att det är gratis och jävligt besvärligt när folk inte vet vilket nummer de ska ringar till när man har två.
Alternativt att man alltid måste ha två telefoner på sig
Eller en telefon med dual sim.....
Citera
2018-10-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojten
Håller med. Ser ingen anledning att tumma på gränsen mellan privatliv och arbetsliv. Det sista jag gör innan jag går hem för dagen är att stänga av jobbmobilen och lämna den på jobbet tills nästa dag. Om någon vill ha tag i mig får man göra det fysiskt och fånga mig i stegen mellan skrivbordet och ytterdörren. Då slipper man dessutom hamna i en situation att någon ringer 2 minuter innan man ska gå för att "fråga en snabb sak" och så fastnar man i 30 min och hamnar mitt i rusningen när man ska hem. Finns arbetsnarkomaner som tycker detta är konstigt och karriärshämmande, men det skiter jag i. Jag jobbar för att leva och inte tvärtom.

Jag har så att de närmaste kollegorna har mitt privata nummer, så är det något akut så är man ändå tillgänglig för ett kortare samtal på kvällen. Däremot så accepterar jag inte att bara för att någon inhyrd konsult vill jobba kväll så accepterar inte jag att jag ska vara tillgänglig för att svara på frågor utanför arbetstid, när det går att lösa lika bra under nästa arbetsdag.
Citera
2018-10-25, 08:25
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Eller en telefon med dual sim.....

Ja det tar bort besväret.
Men då måste du alltså köpa en telefon privat för att använda även i jobbet.
Till skillnad mot att använda sin gratis jobbtelefon för 10 000kr med fri samtal och fri surf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in