2018-10-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
På markets har jag svårt att se att man skulle jobba varken mer eller mindre än vad man gör nu. Marknadens öppettider styr hur mycket man jobbar.

Men att det inte längre är lika attraktivt för unga att börja jobba på bank är ändå ett reellt problem som det pratas om. Duktiga studenter vill hellre jobba inom tech där man tjänar mer och har bättre arbetsvillkor.

Kanske lite offtopic, men menar du att tech har bättre löner sett till antalet timmar man jobbar eller till summan man får ut? Om det är det sist nämnda, vilka företag/jobb inom tech har samma löner som IB?
Citera
2018-10-14, 22:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripoloski
Kanske lite offtopic, men menar du att tech har bättre löner sett till antalet timmar man jobbar eller till summan man får ut? Om det är det sist nämnda, vilka företag/jobb inom tech har samma löner som IB?
Pratar om den faktiska lönen, timlönen på markets är nog fortfarade bra jämförelsevis. Sitter du på någon av de stora tech-bolagen har du definitivt en lön i linje med bank.
Citera
2018-10-23, 10:56
Medlem
Hej,

Jag planerar att ta min examen nu till vår (Master, ej HHS utan från ett av följande lärosäten Lund/Uppsala/HGU).

Har haft internships på SEB, Danske Bank & Carnegie (Samtliga inom IB). Aldrig riktigt varit lockad av att söka London fram tills nyligen. Grämer mig att jag aldrig sökte något internship i London utan bara varit baserad i Stockholm. Finns det ens någon chans att komma in på full-time analyst intake i sept på någon BB i London om man aldrig internat i staden innan?

Tacksam för svar.

EDIT: Har offer från någon/några av dessa ovan. Är det kanske bättre att gå in som Analyst där, och sedan försöka komma in som Associate på någon BB i London om ca 3 år?
Senast redigerad av IBD123 2018-10-23 kl. 10:58.
Citera
2018-10-23, 23:28
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IBD123
Hej,

Jag planerar att ta min examen nu till vår (Master, ej HHS utan från ett av följande lärosäten Lund/Uppsala/HGU).

Har haft internships på SEB, Danske Bank & Carnegie (Samtliga inom IB). Aldrig riktigt varit lockad av att söka London fram tills nyligen. Grämer mig att jag aldrig sökte något internship i London utan bara varit baserad i Stockholm. Finns det ens någon chans att komma in på full-time analyst intake i sept på någon BB i London om man aldrig internat i staden innan?

Tacksam för svar.

EDIT: Har offer från någon/några av dessa ovan. Är det kanske bättre att gå in som Analyst där, och sedan försöka komma in som Associate på någon BB i London om ca 3 år?

Vanligtvis rätt hårt att knipa full-time platser på en BB utan att ha gjort Summer eller off-cycle på banken. Den banken jag har erfarenhet ifrån rekryterade typ 80% av sina 1st years från summer. Det går givetvis att söka full-time men min gissning är att det är vanligare att det handlar om BB till annan BB, typ att du gjort internship i London men inte fick offer eller inte trivdes och därför söker annat. Skulle därför gissa att dina chanser till Summer är betydligt högre än full-time, dessutom betydligt fler platser att tillsätta. Det är ju fullt möjligt att köra ett summer samma år som du tar examen om du bara pysslar om lite med graduation year så att du är on-track i deras ögon. Skulle det sen gå vägen och du får offer kan du alltid be om att få börja tidigt.

Givet att du vill köra finans tycker jag att du ska ta erbjudandet från någon av de du fått offer ifrån om du trivdes med stället och människorna och sen söka summer om du verkligen vill till London. SEB och Carnegie är väl ändå att betrakta som de främsta i Sverige inom corp. I värsta fall är det bara att tacka nej om du skulle landa något i London som krockar och du vill köra på det.
Citera
2018-10-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Men att det inte längre är lika attraktivt för unga att börja jobba på bank är ändå ett reellt problem som det pratas om. Duktiga studenter vill hellre jobba inom tech där man tjänar mer och har bättre arbetsvillkor.

Jag läser detta då och då men jag förstår inte riktigt, tech-arbetsplatserna måste väl först och främst söka efter tekfakstudenter och IB söker främst efter filfakstudenter?

Vilka jobb kan jag som pluggat något relativt mjukt få hos en tech-firma?
Citera
2018-10-24, 18:56
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curry-king
Jag läser detta då och då men jag förstår inte riktigt, tech-arbetsplatserna måste väl först och främst söka efter tekfakstudenter och IB söker främst efter filfakstudenter?

Vilka jobb kan jag som pluggat något relativt mjukt få hos en tech-firma?

Med tech menas även icke-tekniska roller på bolag som har vuxit allt större och attraherar de brightaste, ex. Google, Facebook, Spotify and the likes. Inte alla sitter ju och knackar kod, finns en hel del roller inom BD, Sales, M&A etc.
Citera
2018-10-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Med tech menas även icke-tekniska roller på bolag som har vuxit allt större och attraherar de brightaste, ex. Google, Facebook, Spotify and the likes. Inte alla sitter ju och knackar kod, finns en hel del roller inom BD, Sales, M&A etc.

Borde varit tydligare, förstår att det finns mjukare roller inom ett tech-företag också, men detta är inte direkt statusfyllda uppdrag och jag har svårt att se att de skulle betala mer än BB i London, eller ens kunna anställa i närheten av lika många för att vara en reell motståndare?
Citera
2018-10-24, 21:48
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curry-king
Borde varit tydligare, förstår att det finns mjukare roller inom ett tech-företag också, men detta är inte direkt statusfyllda uppdrag och jag har svårt att se att de skulle betala mer än BB i London, eller ens kunna anställa i närheten av lika många för att vara en reell motståndare?

Varför skulle det inte vara statusfyllt att jobba exempelvis som Business Developer på Google/Facebook? De betalar schyssta ingångslöner som är jämförbara med 1st year Analyst på valfri BB i London i absoluta mått - räknar man per timme är det klart bättre. Många upplever nog också (med viss rätt) att ex. Google är en mer stimulerande miljö än banking. Det som många banker snackar om är väl egentligen ingen exodus på folk, de har fortfarande många ansökningar per plats. Däremot håller nog de flesta med om att banking i sig inte förknippat med samma prestige som det var för några år sedan. Helt enkelt - en del studenter på toppskolor i Europa och USA som aldrig skulle sneglat mot Microsoft,IBM etc. för 10 år sedan är idag rätt nyfikna på tech-jättarna som alternativ till banking/consulting.
Citera
2018-10-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Vanligtvis rätt hårt att knipa full-time platser på en BB utan att ha gjort Summer eller off-cycle på banken. Den banken jag har erfarenhet ifrån rekryterade typ 80% av sina 1st years från summer. Det går givetvis att söka full-time men min gissning är att det är vanligare att det handlar om BB till annan BB, typ att du gjort internship i London men inte fick offer eller inte trivdes och därför söker annat. Skulle därför gissa att dina chanser till Summer är betydligt högre än full-time, dessutom betydligt fler platser att tillsätta. Det är ju fullt möjligt att köra ett summer samma år som du tar examen om du bara pysslar om lite med graduation year så att du är on-track i deras ögon. Skulle det sen gå vägen och du får offer kan du alltid be om att få börja tidigt.

Givet att du vill köra finans tycker jag att du ska ta erbjudandet från någon av de du fått offer ifrån om du trivdes med stället och människorna och sen söka summer om du verkligen vill till London. SEB och Carnegie är väl ändå att betrakta som de främsta i Sverige inom corp. I värsta fall är det bara att tacka nej om du skulle landa något i London som krockar och du vill köra på det.

Tack för input. Får fundera lite, slängde iväg lite SA-ansökningar till London i helgen. Ger det ingen utdelning blir det väl sthlm, till en början iallafall.
Citera
2018-11-01, 17:30
Medlem
Hej!

Jag har ett liknande problem.

Jag har redan signat för en bra firma i Stockholm för en heltidsposition (IBD). Däremot har jag också gått vidare till ett assessment center i London för en mycket bra bank för ett summer internship.

Jag befinner mig i en svår position då jag hellre vill till London men redan skrivit på för firman i Stockholm. Nu har jag givetvis inte fått något offer för summer från banken i London, men tänker ifall jag skulle få det. Hur bör jag gå tillväga?

Hinner nog eventuellt göra ett summer i London innan jag börjar på min heltidsposition i Sthlm. Hade det varit ok tror ni? Rent avtalsmässigt får jag ju jobba var jag vill innan min anställning börjar, men tänker att det kan bli problematiskt när jag väl börjar i Sthlm.
Citera
2018-11-27, 20:24
Medlem
Hur är stress nivån inom detta yrke? Undrar bara, måste man vara likt en "super" människa för att mäkta med?
Citera
2018-11-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur är stress nivån inom detta yrke? Undrar bara, måste man vara likt en "super" människa för att mäkta med?
Stressnivån är låg, för man leker med andras pengar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in