Citat:
Ursprungligen postat av
IBD123
Hej,
Jag planerar att ta min examen nu till vår (Master, ej HHS utan från ett av följande lärosäten Lund/Uppsala/HGU).
Har haft internships på SEB, Danske Bank & Carnegie (Samtliga inom IB). Aldrig riktigt varit lockad av att söka London fram tills nyligen. Grämer mig att jag aldrig sökte något internship i London utan bara varit baserad i Stockholm. Finns det ens någon chans att komma in på full-time analyst intake i sept på någon BB i London om man aldrig internat i staden innan?
Tacksam för svar.
EDIT: Har offer från någon/några av dessa ovan. Är det kanske bättre att gå in som Analyst där, och sedan försöka komma in som Associate på någon BB i London om ca 3 år?
Vanligtvis rätt hårt att knipa full-time platser på en BB utan att ha gjort Summer eller off-cycle på banken. Den banken jag har erfarenhet ifrån rekryterade typ 80% av sina 1st years från summer. Det går givetvis att söka full-time men min gissning är att det är vanligare att det handlar om BB till annan BB, typ att du gjort internship i London men inte fick offer eller inte trivdes och därför söker annat. Skulle därför gissa att dina chanser till Summer är betydligt högre än full-time, dessutom betydligt fler platser att tillsätta. Det är ju fullt möjligt att köra ett summer samma år som du tar examen om du bara pysslar om lite med graduation year så att du är on-track i deras ögon. Skulle det sen gå vägen och du får offer kan du alltid be om att få börja tidigt.
Givet att du vill köra finans tycker jag att du ska ta erbjudandet från någon av de du fått offer ifrån om du trivdes med stället och människorna och sen söka summer om du verkligen vill till London. SEB och Carnegie är väl ändå att betrakta som de främsta i Sverige inom corp. I värsta fall är det bara att tacka nej om du skulle landa något i London som krockar och du vill köra på det.