• 1
  • 2
2018-10-24, 09:00
Medlem
Voldemort2s avatar
Jag funderar på att lära mig aktier. Är det möjligt att leva på att göra affärer på börsen? Jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar.
Citera
2018-10-24, 09:34
Medlem
fittslickarns avatar
Går det att försörja sig på atty dela reklam eller arbeta som VD för ABB? Beror på vad du har för levnadsomkostnader.

Ligger på 8% genomsnitt i avkastning senaste 20 åren på hela portföljen så säg att du kan hålla samma avkastning, klarar dig på 300k per år så behöver du ett kapital på 5M.

Chansar du mycket kan du få avkastning på flera hundra procent något år då och då men du kommer också ha år du du tappar 50-70%.

Har du inte mycket pengar men vill chansa är tipset att ta 15-20 tillväxtaktier du tror på. Köpa, lås, kasta nyckeln, vänta och bryt upp igen om 5-10 år och hoppas på det bästa.
Citera
2018-10-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Jag funderar på att lära mig aktier. Är det möjligt att leva på att göra affärer på börsen? Jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar.

Nej.

Det är lika lätt att försörja sig på att spela lotto.
Citera
2018-10-24, 10:15
Medlem
japanskbruds avatar
pengarna verkar finnas i hedgefonder, vad fan det nu är .. vill du bli stormrik flytta till usa och bli "hedge fund manager"
Citera
2018-10-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
pengarna verkar finnas i hedgefonder, vad fan det nu är .. vill du bli stormrik flytta till usa och bli "hedge fund manager"

De lever på folks rädsla att pengarna ska sjunka tillfälligt i värde. De utnyttjar folks girighet med andra ord. Precis som aktivt förvaltade aktiefonder.
Citera
2018-10-24, 10:33
Medlem
Det går nog om du är väldigt duktig. Annars är det en bra sidoinkomst brevid arbetet!
Citera
2018-10-24, 10:34
Medlem
Fenjal888s avatar
"Funderar på att lära mig aktier", "möjligt att leva på" och "jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar" är lustigt att se på en och samma textrad.

Hint:
Kan nästan garantera dig att du kommer gå minus eller plusminus noll första året. Börsen kan vara klurig och förrädisk, men det lönar sig helt klart att syssla med i längden. Men då som sidobusiness.

Eller så kanske du är en supertalang. Youtuba lite om day-trading. Vem vet, du kanske är nästa stjärna?
Citera
2018-10-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixTBS
Det går nog om du är väldigt duktig. Annars är det en bra sidoinkomst brevid arbetet!

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
"Funderar på att lära mig aktier", "möjligt att leva på" och "jag vill inte satsa överdrivet mycket pengar" är lustigt att se på en och samma textrad.

Hint:
Kan nästan garantera dig att du kommer gå minus eller plusminus noll första året. Börsen kan vara klurig och förrädisk, men det lönar sig helt klart att syssla med i längden. Men då som sidobusiness.

Eller så kanske du är en supertalang. Youtuba lite om day-trading. Vem vet, du kanske är nästa stjärna?

Är det inte såna som ts som systemet lever på? Folk som går in och lägger sina besparingar som dom riktiga rävarna sen kan plocka hem.
Citera
2018-10-24, 10:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Är det inte såna som ts som systemet lever på? Folk som går in och lägger sina besparingar som dom riktiga rävarna sen kan plocka hem.

Jo, det känns som det. Så jag tror jag rekommenderar TS att dunka in alla sina pengar.
Citera
2018-10-24, 10:54
Medlem
Bartix12s avatar
Klart du kan försörja dig på börsen. Finns traders som drar in flera 100 000 per dag och folk som satsar på utdelningsaktier och lever / återinvesterar sina utdelningar.
Krävs dock år utav träning.
Senast redigerad av Bartix12 2018-10-24 kl. 10:56.
Citera
2018-10-24, 12:41
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Nej.

Eh, nej? Lotto är slumpmässigt utvalda nummer och har du tur matchar dessa nummer de som du valt.

Det enda sättet man ens kan göra en tillstymmelsevis nära jämförelse mellan det och aktiehandel är om man tar på en ögonbindel och slumpmässigt väljer ut en hög med aktier och hoppas på det bästa. Inte ens då är det direkt jämförbart eftersom du trots allt har kvar delar av ditt kapital trots en börsnedgång, medan en lottinsats är förbrukad när dragningen är över.

Att långsiktigt kunna göra vinst genom aktier kräver att man lägger ner rejält med tid, är insatt och vet när man ska köpa respektive sälja. Det gäller att kunna olika branscher, och företag, och kunna göra en bedömning på hur deras börsvärdering i dagsläget står sig mot både nuvarande och framtida värde.

Som svar till TS. Ja, givetvis går det att leva på aktiehandel, men dels kräver det att man har ett rejält startkapital att gå in med (iaf om man vill kunna leva på det redan på kort sikt) och det kräver också en hel del jobb (på lång sikt). I alla fall om man ämnar sköta om handeln själv. Det går ju givetvis att anställa folk att sköta om kapitalet också. Men återigen, så kräver det att man ska ha tillgång till lite deg från första början.
Citera
2018-10-24, 13:37
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Nej.

Vänsterpartist?

Ja om vi utvecklar liknelsen som att du ska köpa en lott, där man kan vinna 1-2% mer än vad lotten kostar. Och lotten du köper vet du har givit vinst för varenda person som köpt den de senaste 9 åren.
Men det finns även risk att du drar en nitlott. Och då får du bara tillbaka 98% av pengarna, eller i värsta fall kanske bara 70% av pengarna. Men det händer i snitt bara var 7:e år historiskt sett.

Med detta sagt. Nej TS kan inte försörja sig på börsen. Givet av den information han skrev i trådstarten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in