2018-10-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Delar är ju uppenbart förfalskade i materialet och det är uppgifter som kommit inifrån Knarkspan att någon redovisat ett samtal från ett annat tillfälle buggat från porttelefonen. Därmed finns anledning att granska helheten då det bara är tjänsteanteckningar och oss veterligen den enda kvinnan i knarkspan skrivit under protokollen samtidigt som Sigge sett en kvinna i spaningsgruppen nära mordplatsen vid tiden för mordet.
På något sätt håller jag med, men det handlar om oklarheterna runt telefonsamtalet 23.15-23.21 med Östlund. Det finns en del svar att söka där.
Jag tycker inte att det finns belägg för att påstå att Marianne Eklund har ingått i en grupp WT personer som rört sig på Apelbergsgatan vid tiden för mordet. Som jag tidigare skrivit finns möjligheten att den observationen gjorts strax före kl 23.

Men det är intressant att du och Iesho ändå är överens om nånting😀
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-23 kl. 23:10.
Citera
2018-10-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
På något sätt håller jag med, men det handlar om oklarheterna runt telefonsamtalet 23.15-23.21 med Östlund. Det finns en del oklarheter där.
Jag tycker inte att det finns belägg för att påstå att Marianne Eklund har ingått i en grupp WT personer som rört sig på Apelbergsgatan vid tiden för mordet. Som jag tidigare skrivit finns möjligheten att den observationen gjorts strax före kl 23.

Inte oklarheter. Det är en fejk och därmed faller allt. När den enda kvinnan som påstår att hon sitter och lyssnar fast hon avbrutit spaningen tidigare skriver under och en av få tänkbara att vara den som ses av Sigge finns det anledning att ifrågasätta det trots att det är poliser. Först då blir det begripligt för hur kan man veta att det är viktigt att styra bort Sigges uppgifter? Sedan är det naturligtvis så att allt inte är påhittat men det kan ju vara så att samtalen till Sigge i vissa fall egentligen var till Oxen för liksom Sigges telefon, porttelefonen var väl även den avlyssnad.

Alla tillrättalägganden, döljanden och divergerande uppgifter från en stor mängd olika källor kring det genom åren sammantaget kan inte vara slumpen. Särskilt inte när samma personer varit involverade i både CP-spåret och PKK-spåret.
Citera
2018-10-24, 00:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte oklarheter. Det är en fejk och därmed faller allt. När den enda kvinnan som påstår att hon sitter och lyssnar fast hon avbrutit spaningen tidigare skriver under och en av få tänkbara att vara den som ses av Sigge finns det anledning att ifrågasätta det trots att det är poliser. Först då blir det begripligt för hur kan man veta att det är viktigt att styra bort Sigges uppgifter? Sedan är det naturligtvis så att allt inte är påhittat men det kan ju vara så att samtalen till Sigge i vissa fall egentligen var till Oxen för liksom Sigges telefon, porttelefonen var väl även den avlyssnad.

Alla tillrättalägganden, döljanden och divergerande uppgifter från en stor mängd olika källor kring det genom åren sammantaget kan inte vara slumpen. Särskilt inte när samma personer varit involverade i både CP-spåret och PKK-spåret.

Det polisiära sanningsvrängandet gör även i denna del allting till en ogenomtränglig soppa. Vad är sant och vad är falskt? Är vissa delar sanna och andra osanna? Oj, det här är verkligen svårt.

Men om vi åtminstone för ett ögonblick tänker oss att Sigge C såg 4 poliser på Malmskillnadsgatan vid ungefär den tidpunkt han säger (eller möjligen då lite tidigare) så är det ändå utomordentligt uppseendeväckande och dessa 4 behöver omgående släpas in för grundliga förhör.

Finns det anledning att tro att de 4 poliserna ingick i något slags övergripande mönster under mordkvällen?

Jag roade mig med att återigen gå igenom de mer centrala kända WT-uppgifterna och finner då följande:

22.15-22.25 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.25-22.30 Två män på Tunnelgatan. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.30-23.00 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittne Marianne Ö.
22.30-23.30 Kodad radiotrafik i city. Kjelle F lyssnar.
23.00 Man i vit polisbil med radioutrustning på Drottninggatan. "Jaså där borta..." Vittne Sunniva T.
23.10 Två män på Johannesgatan. Damen med hunden.
23.10-23.15 Man vid Brunkebergstorg. Vittnen Catarina N och Annette K.
23.15 Man vid Hötorgets t-banecentral i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Taxichauffören.
23.15 Två män på Regeringsgatan. Vittnet Christian.
23.18-23.19 Dekorimamannen i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Finska flickorna.
23.18-23.19 Fyra poliser på Malmskillnadsgatan. Vittne Sigge C.
23.20-23.21 ca 4 poliser i hörnet Sveavägen/Apelbergsgatan. Antagande.
23.21.30 Palmemordet i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen.
23.23 Man i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan. Skelleftehamn.
23.25 Man skyndar förbi söderut vid Oxtorgsgatan. Vittne Magnus P.
23.30 Man skyndar fram till andra män på Hamngatan. Vittne?
23.30 "Hallå där uppe..." Åke M hör märklig radiotrafik.

Därutöver:

23.07-23.17 Stirrande mannen vid Grand. Vittnen Margareta S, Anneli K och Mårten P (och ev Lars-Erik K och Max D).
23.22-23.23 Springande man Olofsgatan norrut till bil på Adolf Fredriks kyrkogata. Vittnet Tommy (HH:s bok)
23.23 Springande man på David Bagares gata. Vittnen Yvonne N och Ahmed Z. (troligen ej GM).
23.25 ca Man skyndar förbi på Regeringsgatan eller Malmskillnadsgatan. Vittnen Gerhard S och Ann-Catrine R.
23.25 Springande man på Luntmakargatan. Vittne Sigge C. (med redan angivna reservationer).

Plus:

19-19.30 Leif C ser WT-man i hörnet Kåkbrinken/Västerlånggatan.
19-19.30 Kvinna i Leif C:s sällskap ser ytterligare en WT-man på Västerlånggatan.
20.35 ca Ulla S ser två WT-män vid Gamla stans tunnelbanestation.
21.20 ca Karin G ser WT-man i hörnet Kammakargatan/Sveavägen.

Vi människor brukar beskyllas för att försöka se mönster där det inte finns mönster.
Men i detta fall finns det ett mönster och jag tänker inte ändra mig på den punkten.
Senast redigerad av Basfakta 2018-10-24 kl. 00:58.
Citera
2018-10-24, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det polisiära sanningsvrängandet gör även i denna del allting till en ogenomtränglig soppa. Vad är sant och vad är falskt? Är vissa delar sanna och andra osanna? Oj, det här är verkligen svårt.

Men om vi åtminstone för ett ögonblick tänker oss att Sigge C såg 4 poliser på Malmskillnadsgatan vid ungefär den tidpunkt han säger (eller möjligen då lite tidigare) så är det ändå utomordentligt uppseendeväckande och dessa 4 behöver omgående släpas in för grundliga förhör.

Finns det anledning att tro att de 4 poliserna ingick i något slags övergripande mönster under mordkvällen?

Jag roade mig med att återigen gå igenom de mer centrala kända WT-uppgifterna och finner då följande:

22.15-22.25 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.25-22.30 Två män på Tunnelgatan. Vittnen Sven och Berith (Wall).
22.30-23.00 ca Man på Norra Latins skolgård. Vittne Marianne Ö.
22.30-23.30 Kodad radiotrafik i city. Kjelle F lyssnar.
23.00 Man i vit polisbil med radioutrustning på Drottninggatan. "Jaså där borta..." Vittne Sunniva T.
23.10 Två män på Johannesgatan. Damen med hunden.
23.10-23.15 Man vid Brunkebergstorg. Vittnen Catarina N och Annette K.
23.15 Man vid Hötorgets t-banecentral i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Taxichauffören.
23.15 Två män på Regeringsgatan. Vittnet Christian.
23.18-23.19 Dekorimamannen i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Finska flickorna.
23.18-23.19 Fyra poliser på Malmskillnadsgatan. Vittne Sigge C.
23.20-23.21 ca 4 poliser i hörnet Sveavägen/Apelbergsgatan. Antagande.
23.21.30 Palmemordet i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen.
23.23 Man i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan. Skelleftehamn.
23.25 Man skyndar förbi söderut vid Oxtorgsgatan. Vittne Magnus P.
23.30 Man skyndar fram till andra män på Hamngatan. Vittne?

Därutöver:

23.07-23.17 Stirrande mannen vid Grand. Vittnen Margareta S, Anneli K och Mårten P (och ev Lars-Erik K och Max D).
23.22-23.23 Springande man Olofsgatan norrut till bil på Adolf Fredriks kyrkogata. Vittnet Tommy (HH:s bok)
23.23 Springande man på David Bagares gata. Vittnen Yvonne N och Ahmed Z. (troligen ej GM).
23.25 ca Man skyndar förbi på Regeringsgatan eller Malmskillnadsgatan. Vittnen Gerhard S och Ann-Catrine R.
23.25 Springande man på Luntmakargatan. Vittne Sigge C. (med redan angivna reservationer).

Plus:

19-19.30 Leif C ser WT-man i hörnet Kåkbrinken/Västerlånggatan.
19-19.30 Kvinna i Leif C:s sällskap ser ytterligare en WT-man på Västerlånggatan.
20.35 ca Ulla S ser två WT-män vid Gamla stans tunnelbanestation.
21.20 ca Karin G ser WT-man i hörnet Kammakargatan/Sveavägen.

Vi människor brukar beskyllas för att försöka se mönster där det inte finns mönster.
Men i detta fall finns det ett mönster och jag tänker inte ändra mig på den punkten.

"Där uppe" troligtvis en kommunikationspunkt i huset på toppen av Observatorielunden. En av Stockholms högsta punkter och inte långt från Dalagatan.
Inga direkta hinder för signaler till Mälarhöjden.
https://www.google.se/search?q=observatorielunden&oq=obser&aqs=chrome.1. 69i57j0l3.4171j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Senast redigerad av sovvandring 2018-10-24 kl. 01:53.
Citera
2018-10-24, 07:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men läs igenom förhören.
Om det är en konstruktion så ligger stora konspiraroriska krafter bakom. Vem har påverkar Janne Lundberg att ljuga? Eller Kjelle Fernberg?
Att TN till viss del hade makten över Sigge och hans kompisar är klart, men, ok.
Jag tror - utan att vara elak det minsta - att det bland vissa ”sanningssökare” har odlats en föreställning om utvecklats till sanning, om att TK protokollen till sin helhet är fejk. Jag tror inte det.
Men ingen utom du påstår att det skett två resor. Det är en konstruktion som du har gjort, som kan vara i överensstämmelse med verkliga skeendet eller inte. Vem har sag att Kjell Fernberg ljuger? Om vad?

Jag misstror TK-uppgifterna från fredagskvällen men odlar ingen myt att det finns bevis och jag har ingen aning om vad Marianne Eklund gjorde denna kväll.

Det som stämmer bäst enligt mig är att Sigges berättelse ligger närmast sanningen. Och det intressanta är att den inte ifrågasattes förrän han nämnde kvartetten med wt ett år efter mordet, och att det först då dök upp en sammanfattning av TK som skulle visa att Sigge var hemma vid tiden för mordet. Och att det var Thure Nässén, av alla, som i en serie förhör försökte få Sigge att ändra sin berättelse.

Thure Nässén är intressant i sig. Ertappades med stöld i juvelerarbutik på 60-talet men fick behålla jobbet som polis. Anses korrumperad bland knarklangare. Verkade på ett tidigt stadium för att puffa fram Christer Pettersson som ensam mördare och var den som hämtade honom i december 1988. En misstänkt korrumperad narkotikapolis med särskilt stöd inom polisens ledning.

Detta sätter jag i samband med de knarkaffärer som uppdagades i Iran-Contras-affären (där även Bofors var inblandade) och där narkotika hade använts för att bekosta CIA:s illegala verksamhet. CIA hade mycket goda kontakter med de hemliga tjänster i Sverige som jag inser (delvis förstås) var inblandade i mordet: IB+, Säpo, FRA, Barbro, Stay behind, ... Det är absolut trovärdigt att konspirationen delvis bekostades med narkotikaaffärer och att korrumperade narkotikapoliser var inblandade i mordet också på så sätt att de stal narkotika som vidarebefordrades för att finansiera mordet på Olof Palme.

Dessutom stämmer Sigges version bra in med andra uppgifter om vad som hände vid denna plats strax innan mordet.

En händelse som är intressant är att bankomatgänget också bestod av tre män och en kvinna, att de också befann sig nära mordplatsen strax innan mordet och att de enligt egna uppgifter hade rört sig parallellt med den kvartett som Sigge uppfattade som poliser på rutinuppdrag (snarare än personer fokuserade på att strax mörda en statsminister).

Det är komplicerat och det var en konspiration av stora mått.
Senast redigerad av iesho 2018-10-24 kl. 07:26.
Citera
2018-10-24, 07:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
"Där uppe" troligtvis en kommunikationspunkt i huset på toppen av Observatorielunden. En av Stockholms högsta punkter och inte långt från Dalagatan.
Inga direkta hinder för signaler till Mälarhöjden.
https://www.google.se/search?q=observatorielunden&oq=obser&aqs=chrome.1. 69i57j0l3.4171j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Men på den höga åsen vid Johannes kyrka observerades personer med wt och en röd bil på tomgång (eventuellt med radioutrustning). Från den platsen är radiotrafiken avskärmad österut, norrut och söderut. Bara en öppen spalt mot Mälarhöjden och en mot FRA (längs en linje söder om Observatoriekullen).

Från Observatoriekullen skulle radiovågorna läcka i alla riktningar.

Tiden 23:30 är säkert mycket ungefärlig.
Senast redigerad av iesho 2018-10-24 kl. 07:28.
Citera
2018-10-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Hur gammal är TN?

Menar du Nässén? Han fyllde 83 i år. Du skrev först i ett inlägg som du tog bort att denne TN ska ha blivit förhörd av PU nyligen, kan du utveckla?
Citera
2018-10-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Menar du Nässén? Han fyllde 83 i år. Du skrev först i ett inlägg som du tog bort att denne TN ska ha blivit förhörd av PU nyligen, kan du utveckla?

Utan att veta eftersom PU inte berättar så vore det väl mycket märkligt om PU inte förhört Nässen grundligt med tanke på både vad han berättade och vad han antydde offentligt. Vi kan nog gissa att man förhört honom grundligt om både det ena och det andra vid flera tillfällen. Allt annat vore direkt tjänstefel.
Citera
2018-10-24, 10:24
Medlem
SGDFs avatar
Skandiamannen del 11, Hörning.

Verkar nog tyvärr som pu har se som huvudspår.
Citera
2018-10-24, 10:34
Medlem
I palmemordspodden med Thomas Pettersson berättar han att han inte tror att SE var tillbaka på brottsplatsen öht. Detta med anledning av en fråga om han tror att SE då hade vapnet på sig. Är det inte fastställt att SE var på platsen senare under mordkvällen?
Citera
2018-10-24, 10:38
Medlem
Vad tror trådens läsare om detta?

"En uppgift som har fått liten uppmärksamhet i Sverige är de första nyhetssändningarna från Voice of America på mordnatten. Voice of America återgav nämligen en uppgift från den amerikanska ambassaden i Stockholm om att mordet hade föregåtts av en ovanligt intensiv radiotrafik, som plötslig hade tystnat några minuter före mordet. (Sverige var ju inklämt mellan NATO och Warsawapakten på den tiden, med omfattande underrättelseoperationer från båda sidor på svensk mark.) Därmed blir också vittnesuppgifterna om män med walkie-talkies mer intressanta."

Jag antar att information om radiotrafik på mordkvällen är hemligstämplad.
Är det SÄPO eller MUST som kan ha tillgång till sådana uppgifter ?

https://andersonchris.wordpress.com/2011/03/05/tankar-om-palmemordet/
Citera
2018-10-24, 10:50
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror trådens läsare om detta?

"En uppgift som har fått liten uppmärksamhet i Sverige är de första nyhetssändningarna från Voice of America på mordnatten. Voice of America återgav nämligen en uppgift från den amerikanska ambassaden i Stockholm om att mordet hade föregåtts av en ovanligt intensiv radiotrafik, som plötslig hade tystnat några minuter före mordet. (Sverige var ju inklämt mellan NATO och Warsawapakten på den tiden, med omfattande underrättelseoperationer från båda sidor på svensk mark.) Därmed blir också vittnesuppgifterna om män med walkie-talkies mer intressanta."

Jag antar att information om radiotrafik på mordkvällen är hemligstämplad.
Är det SÄPO eller MUST som kan ha tillgång till sådana uppgifter ?

https://andersonchris.wordpress.com/2011/03/05/tankar-om-palmemordet/

Det skulle vara intressant om något av innehållet i radiotrafiken kunde komma ut. Då skulle man kanske kunna veta om det är OP eller en GM man spanar efter. Jag tror det senare, polisen gjorde bara det dom skulle, men dom räckte inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in