2018-10-24, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan bara svara på det första, att jag har själv fyllt i ESTA i sista sekunden (ett par gånger). Kan ju vara att man går och skjuter upp det in i det sista, eller att man blir påmind om det alldeles innan man skall åka.

Edit:
Förresten, hur kan någon anse sig veta att resan inte var planerad? Det där får jag inte ihop.

HD hade enligt Tinna inte sökt ledigt och hade inte fått usa resan i julklapp som det har påståtts. Dessutom sjukanmälde hon sig morddagen, inte semester för att förbereda för en ev resa.
Kanske förbereda för ett Mord?
Citera
2018-10-24, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Kan det varit detta som utlöst mordet? Att SD tänkt sig att LW skulle följa med och att de skulle få ihop det på riktigt och bli ett stadigt par? Men så inser han till sist att hennes nej står kvar. Bara en tanke utifrån det du skriver. Inget jag har belägg för.
Ja, en fluga (eller 3) på väggarna i Hjärsta önskar jag man vore...

Kanske ville SD ha med LW på resan från början och hoppades in i det längsta att det skulle bli så.

LW kanske inte kunde ta semester så länge (eller helt enkelt inte ville) och när SD fick reda på att hon skulle till Norge så blev det otrevligt...

Kanske fick hon semester men ville iaf inte följa med?
Därav lite nyfiken på om hon lagt in om semester och ångrat sig i sista stund...

Frågan om HD hade bett om ledigt (sem) efter den 15:e tror jag inte vi fått svar på... kanske TiNi kan reda ut det...
Citera
2018-10-24, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack!

Låt oss som lever på planeten Jorden och inte i en fantasivärld eller är sjukliga narcissister "hänga ihop". Låt oss visa att vi är på Lenas sida, Lenas barns sida och givetvis även på HD och hennes barns sida, förutsatt att hon inte på något sätt är involverad. Låt oss ignorera så kallade jurister, psykologer och annat som knappt kan skriva en rättstavad mening, men som inte drar sig för att om och om igen kränka alla som skriver något om deras lilla gullpojke.

Personligen tror jag att SD är GM. Skulle han inte vara detta, så är han ändå något av det obehagligaste till manlig varelse jag har sett, med sitt eviga poserande och pikar åt andra. Polisen. Oss... osv. Och denna totala kyla över att en kvinna han träffade i flera år, är inte bara död, utan brutalt mördad. Man äcklas.

Mvh

/FS
Denne man som jag utifrån hans sätt att skriva, redan tidigt i tråden beskrev som en arrogant, överspänd narcissist (vilket inte borde göra mig till en SD- kramare, eller hur?) äcklas du av. Så skriver du.

Jag vet inte om ditt nick överensstämmer med att du skulle vara kvinna och försöker inte snoka i det, men när du skriver att SD är "något av det obehagligaste till manlig varelse jag sett" blir jag fundersam.
För om du som kvinna upplever så mycket obehag av SD:s person och skriver dessa emotionella och starka ord om honom, hur ser du på LW:s val att ha en, enligt uppgifter i tråden, långvarig intim relation med denne man?

För egen del skulle jag inte kunna drömma om att ha ens vänskapliga förbindelser med den karlen, så därför undrar jag om du kan förklara varför du indirekt kränker LW:s minne genom att utmåla henne som att hon skulle välja ett "äckel" till partner?
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-24 kl. 07:20. Anledning: fetning
Citera
2018-10-24, 07:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att SD skulle ha förhörts som vittne 15/5 stämmer inte. Så om du fått den uppgiften från SD så ljuger han för dig.
Tiden från anmälan till första förhör har tidigare intresserat även mig men då avseende vad som så tidigt fick utredningen att fokusera på nu misstänkta GM. Därför är jag bekant med förhöret 15 maj.

Det vi vet är att man hade kontakt med henne vid 23-tiden den 14:e maj och tidigt på morgonen den 15:e maj ringer anhöriga till polisen och anmäler henne som försvunnen, säger Örebropolisens presstalesperson Christina Hallin till Nerikes Allehanda.

Så här säger polisen till Nerikes Allehanda om rubriceringen: människorov.
Det var den samlade bilden man fick när man fick information från anhöriga om att hon var försvunnen. Då gjorde man en samlad bild av informationen man fått in och misstänkte att hon inte har försvunnit frivilligt, säger Örebropolisens presstalesperson Christina Hallin.

En person tidigare anhållen
Tidigare så anhöll polisen en person för bortförandet av Lena Wesström, berättar åklagare Åsa Hiding till Nerikes Allehanda.
Enligt Hiding ska anhållandet ha skett redan den 15:e maj.

– Det är bara en person som varit anhållen hittills, men det har hörts många människor redan, i olika roller säger Hiding.
På frågan om det finns någon annan misstänkt just nu så svarar Hiding att det inte är något som hon kan kommentera i dagsläget.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/908024-dod-person-hittad-polisen-misstanker-att-det-ar-forsvunna-lena

Tidsuppgiften om första förhör/anhållande 15 maj: (Tyvärr låst artikel)
https://www.na.se/logga-in/en-anholls-for-bortrovandet-personen-ar-slappt-nu
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-24 kl. 07:35.
Citera
2018-10-24, 07:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vad än kontot TinnaNinna85 hävdar, så är den märkliga, magiska bollen "22 okt" INTE hos mig. Det vore bra om fler skribenter än t ex EGT, glendale och Netherworld inser detta. De sistnämnda och jag har inte alltid varit de såtaste diskussionsvänner och kan därför inte anklagas för att tillhöra min fanclub. De tre plus jag undrar varför inte kontot TinnaNinna85 kan vara tydligare med varför 22 oktober skulle förändra nåt.
TiNi har aldrig hävdat att hon har annan information än den hon får från HD. Hon har skrivit att enligt HD skulle misstankarna mot SD kunna läggas ned den 22 okt (efter att något sker i Tingsrätten). Eftersom HD knappast kan ha fått veta detta från någon annan än SD så måste det vara han som har lurat HD.

Information i så många led kan också ofta bli fel, men TiMi har flera gånger talat om att hon inte vet om det hon skriver är sant, utan det hon skriver är vad HD har sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Orkar inte titta tillbaka men skrev TiNi att HD trodde att SD skulle bli avskriven som misstänkt eller var det en önskan om att något skulle komma fram (kanske tom tycker att det vore skönt om SD satt bakom lås och bom). Som sagt kommer inte ihåg hur det var skrivet... annat än att HD såg fram emot just det datumet och att något skulle hända.
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
HD har alltså trott att den ”avstämning” som åklagaren igår skickade till TR skulle innebära att SD friades från misstanke, har jag förstått rätt då?

Vilken jäkla ångest HD måste uppleva.
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Vilken sorg och smärta för barnen man önskar att GM bara går till polisen vem det än är.
Vi hoppas att HD får hjälp annars kommer hon gå i sönder.
Tänk HD har längtat tills dagen i går.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Behöver detta besked nödvändigtvis betyda att den som just nu är skäligen misstänkt är i fokus i detta besked? Kan det inte istället betyda att det är besked om själva förundersökningen, inte om den misstänkte bedöms fortsätta vara misstänkt framöver?

Så tror jag också att det är men SD har tagit tillfället i akt och lurat HD om att han kommer att bli fri från misstankar.
Citera
2018-10-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
HD hade enligt Tinna inte sökt ledigt och hade inte fått usa resan i julklapp som det har påståtts. Dessutom sjukanmälde hon sig morddagen, inte semester för att förbereda för en ev resa.
Kanske förbereda för ett Mord?

Skumt det här med resan, först va det en present sedan blev det en julklapp.
Antingen en medveten plantering eller möjligen ett antagande,
främst när det gäller att det skulle va en julklapp.

Det vore bra om den personen kan förklara själv, skriver inte mer om det nu.

Vet du något om hur långt i förväg LW planerade Norgeresan?
Undrar också om du hörde henne prata om någon USA resa.
Att SD skulle åka till USA, vad som helst om en USA resa.
Citera
2018-10-24, 07:54
Medlem
Citat:
Så skulle det kunna vara 😉. Det skulle även förklara varför jag har missat ”meddelandet”, högre makter talar inte till mig.

De uppgifter som uppges finnas hos Tingsrätten hoppas jag är av verkligt slag.
Det visade sig vara av "verkligt slag"... och det gick tydligt inte i HD:s riktning...

Vi behöver iaf inte få meddelande från "högre makter" utan mer trovärdiga uppgifter får vi fortsätta att hålla oss till.
Citera
2018-10-24, 07:59
Medlem
Citat:
Tyvärr kan jag inte svara på det fullt ut utan att avslöja för mycket.

Ok, jag förstår, tror jag
Då kanske du inte heller vill svara på frågan om polisen
har tagit in mobiler från det hållet.
Citera
2018-10-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att SD skulle ha förhörts som vittne 15/5 stämmer inte. Så om du fått den uppgiften från SD så ljuger han för dig.
Han lämnade sina uppgifter till polispatrullen redan på tisdag morgon/FM och vart senare inhämtad till förhör under tisdag EM.
Varför är du säker på att han inte förhörts som vittne initialt?
Citera
2018-10-24, 08:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
SD och HD reste ju tillsammans till USA. Då är det väl rimligast att tänka sig att de också hade planerat att resa tillsammans.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att HD ansökte om ESTA visum på väg till Arlanda tyder väl inte direkt på planering, eller?
Citat:
Kan bara svara på det första, att jag har själv fyllt i ESTA i sista sekunden (ett par gånger). Kan ju vara att man går och skjuter upp det in i det sista, eller att man blir påmind om det alldeles innan man skall åka.

Edit:
Förresten, hur kan någon anse sig veta att resan inte var planerad? Det där får jag inte ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

1. Om resan var planerad så borde hon i god tid ha ansökt om ledighet istället för att sjukanmäla sig dagen innan resan.

2. Hon borde ha ansökt om visum i ett tidigare skede.

3. Varför har det framförts lögner om att resan var en present från hennes föräldrar när det enligt andra inte alls var en present?

4. Varför är alla som känner SD och HD så ovilliga att svara på frågan om vem som ursprungligen skulle ha följt med SD till USA? När och för vilka bokades den ursprungliga resan och när bokades HD:s resa?

Dessa fyra saker gör att det är rätt osannolikt att tro att hennes resa var inbokad lång tid i förväg.
Citera
2018-10-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Han lämnade sina uppgifter till polispatrullen redan på tisdag morgon/FM och vart senare inhämtad till förhör under tisdag EM.
Varför är du säker på att han inte förhörts som vittne initialt?
Och hur kan Du/Ni... som inte känner SD så väl veta vilka tider han lämnat sina uppgifter till polisen...?
Citera
2018-10-24, 08:33
Medlem
Honan6s avatar
Klarlagt att EGT och Medinsyn har insyn med tanke på vad och hur de uttrycker sig om den tramsiga färgklicken SD?

Båda vet att Stefan först förhörts som vittne och sen blev anhållen. Vi utan insyn vet att han blev anhållen, ja. Jag tror inte på att polisen bett SD ringa JH. Däremot kan jag tro att SD har upplyst polisen om att det finns en JH som han visste att LW skulle resa bort med.
Det är lätt att anta att SD betett sig suspekt i sina frivilliga hjälpförsök och att han direkt försökte rikta misstankar från sin egen person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in