2018-10-23, 13:16
Medlem
Enligt mig så har du några miljoner sparade.
Räcker inte att ha t.ex. ett hus värt några millar, eller ha en årslön på en miljon. Du ska ha en miljon att kunna spendera när du vill.
Om det är kronor eller dollar spelar ingen roll, en mille är en mille.
Citera
2018-10-23, 13:46
Medlem
ThePresentMoments avatar
Enligt mig när du har lättlikviderade tillgångar minus skulder på över 1 000 000 kr. Alltså räknar jag inte med hus, fastigheter, etc. eftersom det inte är så särskilt enkelt att likvidera dem. Bankkonton och värdepapper skulle jag säga, fysiska tillgångar som t.ex. ädelmetaller och smycken kan nog också få räknas in.
Citera
2018-10-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Håller inte riktigt med ditt resonemang ang tillgångar - skulder.
Är tillgångarna bundet kapital i ex en bostad - skulder = 1 miljon så är du inte miljonär, du kan bli miljonär men då krävs det att du avyttrar din fastighet och efter skatt och skulder har en miljon på banken, först då är du miljonär.

På älgjakten träffade jag en sån som du anser är miljonär, ägare av gård värd någon miljon som han haft länge dvs låga skulder. En miljonär som du kallar det. Han hade stora bekymmer då värmesystemet rasat, skulle kosta 80000, det var pengar som han inte hade utan efter klagan hur jävligt det var och imorgon kan jag inte vara med på jakten för ska till banken och låna pengar osv. Är det en miljonär? Tillgång - skuld= par miljoner?
Han har fan inte ens råd betala 80000 kontant. Miljonär blir han om han säljer gården vid dagens prisbild på jord/skog, innan dess är han inte miljonär.

Han kan ju genom att sälja sin tillgång få fram 1 miljon, och kvalar därmed in.
Sen borde han väl kunna låna 80k mot fastigheten, till en årskostnad av typ 1k före ränteavdrag. Är tillgången då värd exakt en miljon, är han inte längre miljonär dock.
Citera
2018-10-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Håller inte riktigt med ditt resonemang ang tillgångar - skulder.
Är tillgångarna bundet kapital i ex en bostad - skulder = 1 miljon så är du inte miljonär, du kan bli miljonär men då krävs det att du avyttrar din fastighet och efter skatt och skulder har en miljon på banken, först då är du miljonär.

På älgjakten träffade jag en sån som du anser är miljonär, ägare av gård värd någon miljon som han haft länge dvs låga skulder. En miljonär som du kallar det. Han hade stora bekymmer då värmesystemet rasat, skulle kosta 80000, det var pengar som han inte hade utan efter klagan hur jävligt det var och imorgon kan jag inte vara med på jakten för ska till banken och låna pengar osv. Är det en miljonär? Tillgång - skuld= par miljoner?
Han har fan inte ens råd betala 80000 kontant. Miljonär blir han om han säljer gården vid dagens prisbild på jord/skog, innan dess är han inte miljonär.

Han var väl miljonär innan värmen rasade, nu bara 920 000-kronare.
Men får han hålla på ett tag att betala av lånet på 80000 så blir han ju miljonär igen.
Man behöver inte ha värdet i kontanter för att vara miljonär. Även den som bor i ett hus värt en miljon men utan andra skulder är också miljonär.
Citera
2018-10-23, 15:34
Medlem
Tror många associerar att vara miljonär med att vara ekonomisk oberoende.
Att vara miljonär är att ha +1 miljon kr på kontot. Att vara ekonomisk oberoende är när man inte behöver arbeta för att ha en inkomst.
Citera
2018-10-23, 16:31
Medlem
Ni som tycker att man enbart får kalla sig miljonär om man är det i finansiella tillgångar så brukar man helt enkelt använda sig av det måttet. Men det har ju ingenting med om man är "riktig" miljonär eller inte. Det svåra blir väl att värdera saker som aktier i ett icke noterat bolag mm.
Citera
2018-10-23, 16:43
Finns en faktor som många glömmer och det är stabilitet. Sådant får man endast exklusivt via hårt förvärvade kunskaper. Nyss var det en norrman som var miljardär och som nu är satt i personlig konkurs.

Finns många som fått sälja av lyxbilar, båtar, hus osv.

Så några miljoner hit och dit har noll värde om du inte har en kunskapsbas som är starkare än alla potentiella nedgångar.
Citera
2018-10-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Han var väl miljonär innan värmen rasade, nu bara 920 000-kronare.
Men får han hålla på ett tag att betala av lånet på 80000 så blir han ju miljonär igen.
Man behöver inte ha värdet i kontanter för att vara miljonär. Även den som bor i ett hus värt en miljon men utan andra skulder är också miljonär.
Glöm inte vinstskatten han måste betala, snarare att han har ca 8-900000 beroende på värdeökningen
Citera
2018-10-23, 17:15
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du har en inkomst över 1,9 miljoner kronor så räknas du in i denna skaran:

http://www.connoisseurint.se/en/

Ja, då är du rik (miljonär)!

Det där är väl lite sådär som referensram. Min farsa har fått den där tidningen i flera år och han plockar ut ca 2 mkr/år via sin enskilda firma. 1,2 mkr skattas bort så då står han på ca 65 000/månaden innan räkningar, fastighet osv. är betalt. Är det vad en miljonär har att röra sig med i månaden? Nej. Det är en hög taxerad inkomst men det gör en inte till miljonär. Han kan inte trolla fram 500 tkr på en dag och köpa en båt vilket en miljonär torde kunna göra.

Pratar vi miljonär med svenska mått mätt så skulle jag definiera det som en person som över tid kan bibehålla en förmögenhet efter skatt, utgifter och skulder på minst 1 msek. Detta i likvider och ej bundet i skog, tillgångar eller liknande.

Skulle visserligen inte förvåna mig om den typiske Connoisseur-läsaren tänker som du eftersom det lirar med dennes självbild.
Senast redigerad av tuffkatt 2018-10-23 kl. 17:17.
Citera
2018-10-23, 19:05
Medlem
All tillgångar - alla skulder > 1 000 000 = grattis, du är miljonär.

Finns ingen logik i att tillgångar som är bundna inte ska räknas in utan det är mer
en åsikt hos de som springer runt med en hopprullad sedelbunt.
Citera
2018-10-23, 19:27
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese

Finns ingen logik i att tillgångar som är bundna inte ska räknas in utan det är mer
Ditt resonemang.
Om du har en villa som är värd 4 miljoner och skulder på 3 miljoner då är man miljonär! Helt perfekt om ex en sommarstuga som kostar en miljon dyker upp hos mäklaren, då kan man ju köpa den kontant!
Citera
2018-10-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese

Svårare än så är det inte.

För att extremt jämföra.

Ex 1. Villaägare värde 4 miljoner (3 miljoner i skulder) 1 miljon i finansiella tillgångar och en månadskostnad på 7000 kr för boende.

Ex 2. Person med hyreskontrakt. 1 miljon i finansiella tillgångar och en månadskostnad på 7000 kr för boende.

Många som påstår att "bundna" tillgångar inte räknas, jag anser att dom har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in