2018-10-21, 23:08
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GizmoBoy
Den är vid kanten vid horisonten, sen givetvis går den upp, men det blir inte ljust på hela jorden, bara där det närmast solen av delen av jorden. Så det är liksom inga konstigheter. Platta jorden är inte svårt att förstå det är bara ni skeptiker som förlöjligar allt och vägra ta in svaren ni får

Solen står vid horisonten någonstans på jorden dygnet runt. Helt omöjligt på en platt jord, helt oförenligt med dina fantasier.
Citera
2018-10-22, 03:24
Moderator
En herrans massa innehållslöst trams och chattande raderat.
Läs meddelandet som visas när ett nytt inlägg postas.

/moderator
Citera
2018-10-22, 21:57
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Krafter är naturliga företeelser. Vilken kraft drar oss ner och hur relaterar det till tyngden?
Finns ingen kraft som drar ner oss.
Citera
2018-10-22, 21:58
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vilken av projektionerna stämmer med verkligheten?
https://images.slideplayer.se/46/11681001/slides/slide_16.jpg

Kanske den här?
https://d3pkb4geynkpme.cloudfront.net/product-photos/ATM016_main.jpg
Påhittade kartor tar jag inte som bevis,
Citera
2018-10-22, 22:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hej. Hur kommer det sig att man kan använda det man vet om jordens, månens och solens rörelser och förutse kommande solförmörkelser?

Alltså de korrekta rörelserna så som de ser ut med en jord som cirkulerar runt sin stjärna solen etc.
Citera
2018-10-22, 22:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det är inte fel, jag vet ju själv att det stämmer över platt jord, jag har undersökt saken med egna händer.

På kartorna kan man bland annat utläsa att latituderna N90 och S90 är noll.
Vidare kan vi utläsa att avståndet nordpolen till ekvatorn är 1000 mil samt att ekvatorn är 4000 mil lång.

Vilket i sin tur bevisar att jorden inte är platt.
Citera
2018-10-22, 23:42
Medlem
Citat:
Kartböcker är baserade på platt jord, annars hade inte kartorna varit platta

Citat:
Kartboken stämmer ju och det är projektion av en platt jord, vad begriper du inte?

Citat:
Vilken av projektionerna stämmer med verkligheten?
https://images.slideplayer.se/46/11681001/slides/slide_16.jpg

Citat:

Hur ska du ha det?
Du skrev att projektionerna i kartboken stämmer och jag länkade bilder på de typer av projektioner som finns i kartböcker och frågade vilken som stämmer. Ditt svar är då att kartorna är påhittade.
Visa mig en bild på den kartbok du menar stämmer i din värld då.
Senast redigerad av Prudent 2018-10-23 kl. 00:11.
Citera
2018-10-23, 10:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Frågan kvarstår: hur kommer det sig att alla sol- och månförmörkelser går att förutse på minuten? Det går att beräkna exakt när och var de kommer inträffa, samt hur länge de varar. Det är tack vare att man vet hur solen, månen och jorden rör sig i förhållande till varandra som detta är möjligt. Modellen man jobbar efter är att månen roterar runt jorden och jorden runt solen. Allr är cykliskt och gör det möjligt att förutsäga hela och partiella förmörkelser.

Minns du ’blodmånen’ i somras? Den sammanfaller med total månförmörkelse. Redan innan den inträffade stod det i tidningar mm att den skulle ske vid en viss tidpunkt. Och voilà! Den 27 juli inträffade den.

Har du glömt det så får du snart en ny chans. Den 21 januari kommer ännu en total månförmörkelse inträffa här i Sverige.

Kom ihåg detta då i januari, och fundera sen på hur det kommer sig stt vi kunde veta detta i förväg.
Citera
2018-10-23, 10:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Fast dom kartprojektionerna är dom som används i alla kartböcker. Hur ser en korrekt plattkarta ut? Länka gärna till var man kan hitta den. Kom inte med Gleassons. Den vet vi alla är extremt förvrängd för alla vet att Australien inte är så avlångt som det är på den kartan. Är ingenting som går att dölja då vem som helst kan mäta upp avståndet med en vanlig bil.
Citera
2018-10-23, 19:04
Medlem
GizmoBoys avatar
Citat:
Hur ska du ha det?
Du skrev att projektionerna i kartboken stämmer och jag länkade bilder på de typer av projektioner som finns i kartböcker och frågade vilken som stämmer. Ditt svar är då att kartorna är påhittade.
Visa mig en bild på den kartbok du menar stämmer i din värld då.
Jag har en atlas bok hemma o den stämmer perfekt över en platt jord, det är atlas bok man fick när man gick lågstadiet i skolan jag har kvar den än idag.
Citera
2018-10-23, 19:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har en atlas bok hemma o den stämmer perfekt över en platt jord, det är atlas bok man fick när man gick lågstadiet i skolan jag har kvar den än idag.
Antar de i boken skriver vilken projektion de använder sig av.

Sedan kan du med skalan kontrollmäta några avstånd, för att se om det fortfarande stämmer med din tro på en platt jord.
Citera
2018-10-23, 19:09
Medlem
madtops avatar
Citat:

Som du märker så är latituden S0 längre än latituden S30 i din atlas.
Det betyder är jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in